Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که شکسته شدن رکورد معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا، آینده روشن تولید کالای ایرانی با بهره گیری از ظرفیت های بورس کالا و تحقق شعار سال ۹۷ از مسیر بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛ یک هفته با بورس کالا

شکسته شدن رکورد معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا

به گزارش بورس24 ، مدیر عامل بورس کالا گفت: پس از ۱۰ سال رکورد معاملات کشاورزی به ارزش ۳۳۰۰ میلیارد تومان در این بورس شکسته شد.

حامد سلطانی نژاد با اشاره به اینکه مجموع ارزش معاملات بورس کالا تا پایان سال گذشته به ۱۱۷ هزار میلیارد تومان رسید، افزود: براساس برآوردهای انجام شده سال گذشته برای نخستین بار حجم معاملات محصولات کشاورزی به ۳ میلیون تن رسید که در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: تا پایان سال گذشته حجم معاملات محصولات پتروشیمی ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۱۵ هزار میلیارد تومان فرآورده های نفتی ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و محصولات صنعتی نیز ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۲۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که این اعداد بی سابقه بوده است.

وی گفت: میزان معاملات بازار فیزیکی بورس در سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد تومان و معاملات بازار مالی نیز در سال گذشته ۶۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

تحقق شعار امسال از مسیر بورس کالا می‌گذرد

وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به شعار امسال گفت:بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه و بورسی که به طور مستقیم با تولیدکنندگان بالادستی و پایین دستی در ارتباط است، اثرات مهمی در رفع دغدغه های تولید و تحقق شعار امسال دارد.

یحیی آل اسحاق افزود: یکی از راه هایی که منجر به رشد کیفیت تولید داخل و افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و استمرار تولید را به ارمغان می آورد و باعث تامین مالی آسان تر و سامان ضوابط و مهندسی مالی این واحدها می شود، استفاده از ظرفیت های بورس کالا است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تاکید کرد: بورس کالا باید با حمایت مسوولان، زمینه ورود ۹۰ درصد واحدهای تولیدی کوچک را مهیا کند تا شاهد ورود تقاضا، چرخش کالاها از طریق بازارهای مالی، افزایش بهره وری و کاهش هزینه و حاکم شدن انضباط مالی در این واحدها باشیم.

ارائه مشوق برای تولیدکنندگان برتر حاضر در بورس کالا

نائب رئیس اتاق بازرگانی تهران معتقد است که در سال حمایت از کالای ایرانی، دولت می تواند برای عرضه کنندگان برتر محصولات در بورس کالا که به تامین نیاز صنایع داخلی و رونق تولید کمک می کنند، مشوق هایی در نظر بگیرد.

علا میر محمد صادقی اظهار کرد: اگر برای تولیدکنندگانی که به طور مستمر محصولاتشان را در بورس کالا عرضه می کنند و از نظر کیفیت محصولات نیز در رتبه بالایی قرار دارند، مشوق هایی از سوی دولت در نظر گرفته شود، می توان به رونق تولید در صنایع پایین دستی کمک کرد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه عرضه محصولات تولید کنندگان شناخته شده و برتر در بورس کالای ایران باعث افزایش تقاضا و توسعه کالاهای مرغوب می شود،تاکید کرد: باید از ظرفیت های بورس در راستای حمایت از کالای ایرانی، ایجاد شفافیت و توسعه کیفیت کالاها بهره برد.

آینده روشن تولید کالای ایرانی با بهره گیری از ظرفیت های بورس کالا

عضوهیات رییسه مجلس معتقد است که از مهمترین ویژگی های بورس کالا، رانت زدایی از مبادلات کالاها است که می توان با استفاده از ظرفیت های این بازار، ریسک های احتمالی در مسیر تولید محصولات را به حداقل رساند.

محمد حسین فرهنگی ادامه داد: اگر معامله محصولات به خصوص محصولات استراتژیک به شیوه سنتی و غیرشفاف انجام شود، زمینه معاملات صوری، دستکاری قیمت، سندسازی ها و استفاده رانت فراهم می شود اما با تقویت بورس کالا در سال های اخیر و عرضه عمده محصولات در این بازار، مشکلات و رانت های بازار سنتی برطرف شده است.

وی اظهارداشت: بورس کالا با ایجاد شفافیت، نظم و ابزارهای مالی تنظیم گر بازار، بستری است که می تواند آینده روشنی را برای تولید محصولات کشاورزی، صنعتی و معدنی و پتروشیمی حاصل کند که به طور طبیعی اگر در مسیر عرضه محصولات و خرید مصرف کنندگان، معایبی براساس شرایط بازار ایجاد شود، با همفکری فعالان بازار باید برطرف شود.

حمایت از کالای ایرانی روی ریل رقابت

معاون اسبق وزارت صنعت گفت: حمایت از کالای ایرانی بدون بازار رقابتی حاصل نخواهد شد که در این راستا عرضه محصولات مختلف در بورس کالا که بازاری مبتنی بر عرضه و تقاضا و رقابت است از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

محمود دودانگه گفت: بورس کالا بستری برای حضور عرضه کنندگان و مصرف کنندگان کالا در یک فضای شفاف فراهم کرده است تا قیمت رقابتی براساس عرضه و تقاضا کشف شود؛ از این رو حمایت از تولیدکنندگان ایرانی در بستر بورس کالا می تواند به صورت هدفمند رقم بخورد.

وی گفت: با حضور همه جانبه عرضه کنندگان و مصرف کنندگان در بورس کالا با حمایت های مسوولان، علاوه بر رسیدن این بورس به جایگاه واقعی خود در اقتصاد شاهد رونق تولید، حمایت از کالای ایرانی، شفاف سازی آمارها و رشد صادرات محصولات ساخته شده خواهیم بود.

تاثیر بورس کالا در تحقق شعار سال

کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس کالا محلی برای قیمت‌گذاری مناسب کالاهای ایرانی است و این بورس از زمان آغاز فعالیت خود تاثیر قابل توجهی بر شفافیت قیمت کالاهای داخلی گذاشته است و اذهان مخاطبان و فعالان اقتصادی را به درجه‌ای از امنیت لازم در خصوص روند معاملات و قیمت ها رسانده است؛ از این رو تقویت بورس کالا در تحقق شعار سال موثر خواهد بود.

سید حمید میرمعینی، افزود: طیف‌های مختلفی از محصولات داخلی در بورس عرضه می‌شود و تقویت این بازار می‌تواند نه تنها در تحقق شعار سال بلکه در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بسیار موثر باشد.

این کارشناس بازار بورس تاکید: تحکیم بازار بورس و در کل بازار سرمایه باعث تقویت تولیدات داخلی و در نتیجه افزایش فرصت شغلی و حل معضل بیکاری در جامعه می‌شود که در نهایت منجر به پایداری اقتصادی در کشور خواهد شد.

منبع: کالاخبر

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24