Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

۹۰ درصد کره مصرفی ما از کشورهای نیوزلند، ترکیه، اوکراین و هلند وارد کشور می شود. البته لبنیات پاک تا حدودی کره تولید می‌کند، اما به طور کلی و میانگین در کشور ۹۰ درصد کره از خارج از کشور وارد می شود.البته لفافه دور کره هم در داخل و از خارج وارد می‌شود یعنی شیشه و ورق آلومینیوم در داخل کشور هم تولید خواهد شد. همچنین افزودنی‌ها و اسانس بستنی در داخل کشور تولید می‌شود، اما پودر کاکائو جزو محصولاتی است که به دلیل عدم کشت کاکائو در ایران از خارج وارد می شود...

«کره» با حمایت از کالای ایرانی فاصله دارد ؛ خیلی...

بورس24 : با توجه به نامگذاری سال به نام « حمایت از کالای ایرانی» امید تولید کنندگان و بیشتر مصرف کنندگان به سمت و سوی تولید و استفاده از کالای ایرانی سوق داده شده است. ولی آیا با وجود مشکلات تولید در کشور و عدم حمایت از سوی بانک ها برای تسهیلات دهی و کمبود مواد اولیه و شرایط تحریم می توان به حمایت از سوی مردم و بیشتر از همه دولت برای تحقق این مهم امیدوار بود؟

به هر حال مشکلات تعرفه های گمرکی ، نرخ سود بالای تسهیلات و ده ها مانع دیگر روند پیشرفت تولید را کاهش می دهد که باید برای این معضل راهکارهای بنیادی اندیشید.

فرهاد رمضان عضو هیئت مدیره شرکت لبنیات پاک در مورد حمایت از کالای ایرانی در سال ۹۷ به خبرنگار بورس24 گفت:به دلیل عدم توان رقابت با کالاهای وارداتی و مشکل تعرفه برای کالاهای مشابه با کالاهای چینی و ترک ، کالاهای ایرانی توانایی لازم برای رقابت را ندارند.یکی دیگر از دلایلی که شرکت ها نمی‌توانند توان رقابتی داشته باشند ، عدم اعتبار دهی سیستم بانکی و نرخ های سود بالا است، که موجب شده شرکت ها در طول این سال ها به زیان برسند و با کاهش تولید و نیروی انسانی مواجه شوند.

به گفته وی، باید سیستم اعتباری بانک ها به گونه ای باشد که جرایم شرکت ها کاهش یافته و نرخ بهره کم شود تا بنگاه ها بتوانند توان رقابتی داشته باشند؛ همچنین تعرفه های گمرکی باید منطقی شود تا شرکت‌ها بتوانند تولیدات داخلی را در مقابل واردات کنترل نمایند.

رمضان افزود: در برخی مواقع کیفیت لازم در کالاها دیده نمی شود و به همین دلیل کالاهای وارداتی جای تولید داخلی را می گیرند. اگر بنگاه های تولیدی بخواهند اشتغال خود را افزایش دهند و بیکاری کاهش یابد راه رسیدن به آن و افزایش سرانه تولید، کمک بانک ها به تسهیلات دهی شرکت ها است. با افزایش سرانه تولید در بنگاه ها رشد سود به وجود می‌آید که برای شرکت هایی که در بازار سرمایه فعالیت دارند این رشد موثر است و به افزایش GDP هم کمک می کند.

شیرکم است؛ کره تولید نمی کنیم ...

رمضان در خصوص تولیدات شرکت لبنیات پاک و وابستگی محصولات این کارخانه به خارج از کشور گفت: در مورد تولید کره ۹۰ درصد به خارج وابسته هستیم این که هنوز نتوانستیم از این وابستگی خارج شویم دلیلش این است که در حوزه دامپروری فعالیت خاصی انجام نشده و سرانه مصرف شیر هم پایین است به همین دلیل در حوزه دامداری توسعه خاصی داده نشده است.

وی گفت: تولید شیر و خامه در کشور به شدت پایین است و کره نیز به نسبت به تولیدات شیر و خامه کمتر تولید می شود یکی دیگر از دلایل عدم تولید کره این است که ما نیاز به دستگاه «چرن» برای خامه گیری و تولید کره هستیم که باید به وسیله دریافت تسهیلات ارزان قیمت این دستگاه ها به داخل کشور وارد شود تا بتوانیم در زمینه تولید برخی از مسئولان خودکفا شویم. در غیر این صورت ممکن است با افزایش نرخ محصولات مواجه شویم.چرا که تقاضای محصولات ثابت بوده ولی عرضه کاهش می یابد و این موجب افزایش نرخ ها خواهد شد که بازار مصرف کشش آن را ندارد.

وی گفت: در مورد تولید دانه های روغنی تا ۷۵ درصد به خارج از کشور وابسته هستیم و دانه های روغنی را وارد می کنیم. باید کمک کنیم تا از تسهیلات ارزان قیمت استفاده نمائیم برخی محدودیت ها نیازمند کمک بیشتری است ،در حال حاضر سرانه تولید شیر در کشور حدود پنج و نیم لیتر بوده است اما برای کاهش وابستگی، باید صنعت دامپروری را توسعه دهیم.

چقدر از کره به خارج وابسته است؟

کل محصول کره

تولید خارج

لفاف آلومینیومی و شیشه ای

تولید داخل و خارج

چقدر از تولید بستنی به خارج وابسته است؟

شیر

داخلی

خامه

داخلی و وارداتی

کاکائو

وارداتی

اسانس

داخلی و وارداتی

وی ادامه داد: همانطور که اشاره شد ۹۰ درصد کره مصرفی ما از کشورهای نیوزلند، ترکیه، اوکراین و هلند وارد کشور می شود. البته لبنیات پاک تا حدودی کره تولید می‌کند، اما به طور کلی و میانگین در کشور ۹۰ درصد کره از خارج از کشور وارد می شود.البته لفافه دور کره هم در داخل و از خارج وارد می‌شود یعنی شیشه و ورق آلومینیوم در داخل کشور هم تولید خواهد شد. همچنین افزودنی‌ها و اسانس بستنی در داخل کشور تولید می‌شود، اما پودر کاکائو جزو محصولاتی است که به دلیل عدم کشت کاکائو در ایران از خارج وارد می شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24