Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

ذهنیت جامعه نسبت به این موضوع خوب نبوده و باید اصلاح شود چرا که تجربه های بدی در این خصوص و در مورد رها شدن سپرده گذاران پس از ادغام رخ داده که جامعه را نسبت به ادغام ترسانده است.

ترس مردم از طرح بانک مرکزی؛ ادغام بانک‌ها امکان‌پذیر است؟

بورس24 : سیستم بانکی کشور در شرایطی قرار دارد که بانک مرکزی تصمیم گرفته تا ادغام بانک ها را عملیاتی سازد و مقدمات ترکیب دو یا سه بانک با همدیگر را اجرایی کند. این موضوع در حالی که برای نظام پولی کشور لازم به نظر می رسد اما مسائلی همچون وضعیت سپرده گذاران، تسهیلات گیرندگان و سهامداران باید مورد توجه باشد و کاملا هوشمندانه نسبت به این موضوع مهم اقدام شود.

غلامحسن تقی نتاج مدیرعامل بانک قوامین در گفتگو با بورس24 در خصوص ادغام بانک ها و این لزوم برای اقتصاد ایران گفت: ادغام بانک ها، راهبردی بوده که بانک مرکزی مدتهاست آن را اعلام کرده تا ساختار دهی مجدد برای بانک ها صورت بگیرد، اینکه ما با توجه به شرایط اقتصادی فعلی ایران به چه تعداد بانک نیاز داریم مسئله ای بوده که باید مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: بانک های ایران باید طرف دارایی های ترازنامه و حقوق صاجبان سهام خود را اصلاح نمایند تا مورد بازنگری قرار گیرد، ادغام بانک ها مسئله ساده ای نیست که به راحتی بتوان آن را انجام داد، باید سهامداران این مجموعه ها اعم از خرد و کلان نسبت به این موضوع تصمیم نهایی بگیرند. باید تصمیم گرفته شود که به چه صورت ادغام بانک ها می تواند صورت گیرد تا مجموعه بانک دیگری تشکیل شود، سهامداران بانک باید به این جمع بندی برسند که این موضوع قابل اجرا شدن است و سپس برای اخذ مجوز از بانک مرکزی اقدام نمایند که این نهاد ناظر بر بانک ها خود برای این موضوع پیش قدم شده و بستر را فراهم آورده تا سریعتر این اقدام صورت گیرد.

نتاج افزود: از منظر بانک مرکزی این یک سیاست جدی بوده و اقدام به انتشار مجوزها قبل از درخواست سهامداران بانک ها کرده است، این مجوز مختص بانک های خاصی نیست و مدنظر این نهاد، تمام موسسات پولی و بانکی کشور است.

وی تاکید کرد: آنچه که باید به آن توجه شود این است که ادغام بانک ها به منزله این نیست که سیستم اقتصادی کشور به بانک دیگری نیاز ندارد، بلکه ایران می تواند بانک های بیشتری را داشته باشد. ادغام بانک ها به دلیل بهبود وضعیت بانک ها و سروسامان دادن به آن ها از طرف بانک مرکزی طراحی شده و بانک مرکزی در حین سازماندهی بانک ها می تواند مجوز تاسیس بانک جدید را نیز فراهم آورد.

مدیرعامل بانک قوامین تصریح کرد: با اینکه ادغام بانک ها در سیستم اقتصادی کشور بسیار مطرح می شود اما تاکنون حتی یک نشست مقدماتی هم در این خصوص برگزار نشده و این موضوع زمان می برد تا اجرایی شود. مقدمات زیادی برای ادغام بانک ها لازم است که تاکنون هیچ کدام از آن ها اجرایی نشده و از همه مهمتر بسیاری از بانک ها بورسی بوده و وضعیت سهامداران این بانک ها باید مشخص شود، ادغام بانک ها با اینکه راهبرد ارزشمندی است اما باید مراحل قانونی خود را طی کند.

وی تاکید کرد: ادغام موضوعی است که باید در مورد آن صبوری به خرج داد، ذهنیت جامعه نسبت به این موضوع خوب نبوده و باید اصلاح شود چرا که تجربه های بدی در این خصوص و در مورد رها شدن سپرده گذاران پس از ادغام رخ داده که جامعه را نسبت به ادغام ترسانده است.

نتاج خاطر نشان کرد: به نظر می رسد این موضوع راهبرد بسیار خوبی بوده که باید در یک دوره میان مدت عملیاتی شود و باید از این عملکرد هوشمندانه بانک مرکزی تشکر کرد، اما برای نظام پولی کشور باید فضایی ایجاد شود که زمینه جذب سرمایه گذار خارجی و داخلی برای آن به وجود آید. این موضوع می تواند موجبات پیشرفت هر چه بیشتر نظام پولی و مالی کشور را فراهم آورد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24