Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سید رضا علوی مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات در خصوص سرمایه گذاری به شیوه آنلاین و سرمایه گذاری در بورس و در گفت و گو با بورس ٢۴ گفت: تجارت آنلاین و به عبارتی سرمایه گذاری آنلاین، آسان و سریع است. هر فردی می تواند بر روی گزینه های مختلف سرمایه گذاری دسترسی داشته و سفارشات خود را برای خرید و یا فروش، بدون صحبت با کارگزاری ها از محل کار و یا خانه وارد سیستم معاملات نماید. در حقیقت سرمایه گذاری آنلاین به معنی کم رنگ شدن واسطه ها است که چند سال پیش این امکانات فراهم نبود و کسی نمی توانست معاملات خود در بازار سرمایه را بدون حضور فیزیکی انجام دهد و یا حداقل باید با کارگزار خود تماس می گرفت، اکنون فقط چند کلیک طول می کشد تا فرد سرمایه گذاری نماید قطعا این دسترسی می تواند سرمایه گذاری آنلاین را برای کسانی که مجبور بودند با حضور فیزیکی نسبت به خرید و فروش اقدام نمایند بسیار جذاب کند. معامله گران آنلاین می توانند بدون صحبت با کارگزاری معامله کنند البته این بدان معنای سرمایه گذاری بدون دخیل شدن کارگزار نیست، بلکه کارگزاری ها با همکاری شرکت های خدمات دهنده نرم افزارهای معاملاتی و تهیه پلت فرم هایی، داد و ستد سرمایه گذاران آنلاین را تسهیل می کنند...

آینده بازارهای مالی از آن آنلاین هاست...

بورس24 : صندوق های سرمایه گذاری از جمله ارکان های بازار سرمایه به حساب می آیند که از ابتدای شکل گیری خود توسعه بسیار یافته اند، این صندوق ها تاسیس شدند و روز به روز نقدینگی آن ها افزایش یافت و امروزه امکان معاملات آنلاین در آن ها فراهم شده است و هنوز هم جای توسعه انواع سرمایه گذاری های آنلاین وجود دارد و بازار سرمایه کشور مستعد رشد هر چه بیشتر انواع روش های سرمایه گذاری است.

سید رضا علوی مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات در خصوص سرمایه گذاری به شیوه آنلاین و سرمایه گذاری در بورس و در گفت و گو با بورس24 گفت: تجارت آنلاین و به عبارتی سرمایه گذاری آنلاین، آسان و سریع است. هر فردی می تواند بر روی گزینه های مختلف سرمایه گذاری دسترسی داشته و سفارشات خود را برای خرید و یا فروش، بدون صحبت با کارگزاری ها از محل کار و یا خانه وارد سیستم معاملات نماید. در حقیقت سرمایه گذاری آنلاین به معنی کم رنگ شدن واسطه ها است که چند سال پیش این امکانات فراهم نبود و کسی نمی توانست معاملات خود در بازار سرمایه را بدون حضور فیزیکی انجام دهد و یا حداقل باید با کارگزار خود تماس می گرفت، اکنون فقط چند کلیک طول می کشد تا فرد سرمایه گذاری نماید قطعا این دسترسی می تواند سرمایه گذاری آنلاین را برای کسانی که مجبور بودند با حضور فیزیکی نسبت به خرید و فروش اقدام نمایند بسیار جذاب کند. معامله گران آنلاین می توانند بدون صحبت با کارگزاری معامله کنند البته این بدان معنای سرمایه گذاری بدون دخیل شدن کارگزار نیست، بلکه کارگزاری ها با همکاری شرکت های خدمات دهنده نرم افزارهای معاملاتی و تهیه پلت فرم هایی، داد و ستد سرمایه گذاران آنلاین را تسهیل می کنند.

وی ادامه داد: وجود نرم افزارهای معاملاتی متنوع و کارگزاران مختلف، باعث افزایش رقابت جهت جذب مشتریان و ارتقای سیستم های معاملاتی آنلاین و همچنین خدمات رسانی بهتر به سرمایه گذاران آنلاین شده است، حتی برخی از شرکت ها با ارائه تخفیفات و یا جوایز مختلف سعی در جذب بیشتر مشتریان آنلاین هستند. سرمایه گذاری آنلاین اجازه معاملات لحظه ای را فراهم می نماید و تاخیراتی که قبلا از طریق حضور فیزیکی و یا تماس تلفنی برای اجرای سفارش و همچنین از دست دادن برخی از فرصت های خرید و فروش به وجود می آمد را از بین برد.

علوی بیان داشت: از دیگر مزایای سرمایه گذاری آنلاین می توان به مدیریت بر سرمایه گذاری به صورت لحظه ای اشاره کرد که میزان واقعی سود و زیان و مبلغ کل دارایی سهام مشتریان به صورت لحظه ای نمایش داده می شود.همچنین امکان برخورداری از ابزارهای تحلیلی نظیر تحلیل تکنیکال و بنیادی و نیز اطلاع از آخرین اخبار شرکت ها به صورت آنلاین در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد. از سایر مزایای معاملات آنلاین می توان به امکان ارسال سفارش های برنامه ریزی شده و خودکار، امکان انجام معاملات الگوریتمی، استفاده از ابزارهای مدیریت ریسک، کاهش هزینه های کارگزاران و امکان صرف هزینه برای توسعه زیرساخت های آنلاین اشاره کرد.

وی تاکید کرد: البته سرمایه گذاری آنلاین با وجود مزیت های ذکر شده، دارای برخی معایب بالقوه است اینکه سرمایه گذار مستقیم وارد معاملات می شود به ویژه زمانی که آگاهی کافی نسبت به سهام مورد نظر ندارد از جمله آن ها است و یا اینکه بدون تجزیه و تحلیل بازارها نسبت به ورود و یا خروج از سرمایه گذاری اقدام نماید نیز مشکلی است که می تواند منجر به زیان برای هر فرد سرمایه گذار شود. البته کارگزاران تلاش های زیادی می نمایند تا با ارائه ابزارهای بیشتر جهت آموزش و تحلیل به معامله گران آنلاین از زیان آنها جلوگیری نمایند لازم به ذکر است که در کشورهای پیشرفته به کارگزاران اجازه می دهند تا مبتدیان با حساب مجازی کار کرده و تجربه کسب نمایند تا از این طریق از زیان های واقعی افراد جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک توسعه صادرات در پاسخ به این سوال که سرمایه گذاری به شیوه آنلاین در بازار سرمایه ایران چه جاهای خالی و ظرفیت های مغفولی دارد ؟ توضیح داد: سرمایه گذاری آنلاین به معنای این است که هر فردی از هر مکانی بتواند با ثبت نام از طریق سامانه های کارگزاری و سرمایه، وارد معاملات و یا سرمایه گذاری آنلاین شود. در حال حاضر سرمایه گذاران برای اخذ کد بورسی و دریافت مجوز معاملات آنلاین بایستی حداقل یک بار به کارگزاران مراجعه حضوری نمایند و این برای افرادی که شاید امکان حضور ندارند کار را سخت تر می نماید به نظر می رسد ساده سازی فرایند پذیرش و ثبت نام مشتریان از بسترهای آنلاین و اینترنتی می تواند بسیار راهگشا باشد. بحث دیگری که امکان انعطاف در انتخاب بسترهای آنلاین برای سرمایه گذاران را محدود کرده این است که سرمایه گذاران مجبورند فقط از سیستم های نرم افزاری مختص به کارگزاری خود ، بهره ببرند این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته یک سرمایه گذار به راحتی به چندین سامانه معاملاتی آنلاین متفاوت دسترسی دارد و به دلخواه می تواند هر کدام را انتخاب نماید. به نظر می رسد سازمان بورس بایستی امکان استفاده هم زمان از چندین سامانه معاملاتی آنلاین را برای هر کارگزار فراهم کند تا سرمایه گذاران باتوجه به امکانات هر یک از آنها ، سامانه آنلاین خود را انتخاب نمایند. این رویکرد به رقابت بیشتر شرکت های نرم افزاری موجود در بازار سرمایه و ارائه خدمات جامع تر توسط آنها منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: روابط بین بانک ها و کارگزاران بایستی توسعه یابد به طوری که بانکداری آنلاین و کارآمد را در برنامه خود قرار دهند تا سرمایه گذاران دسترسی راحت تری به منابع مالی خود نزد بانک ها داشته و بلافاصله بین حساب ها منتقل شود، به ویژه اگر دو حساب در یک بانک وجود داشته باشد این منجر به تسریع در امر سرمایه گذاری می گردد چون همه آنچه که برای خرید و فروش سهام لازم است، تنها با یک کلیک در لحظه در دسترس خواهد بود و می تواند درآمد سریع تر را نیز تضمین نماید.

علوی در پاسخ به این سوال که اخیرا شاهد صدور و ابطال صندوق های سرمایه گذاری به شیوه آنلاین از سوی دارندگان صندوق ها ( مانند صندوق تامین سرمایه ها) بوده ایم این موضوع را چطور برآورد می کنید، گفت: در عصر نوین تجارت الکترونیک ، بخش عظیمی از داد و ستد ها و سرمایه گذاری ها به صورت آنلاین انجام می گیرد، صندوق های سرمایه گذاری جزو یکی از حوزه های سرمایه گذاری نوین در ایران هستند ، بنابراین هر فردی بایستی امکان سرمایه گذاری راحت و آسان را در این صندوق ها داشته باشد. در شرایط فعلی برخی از محدودیت ها از قبیل حضور فیزیکی مشتریان در محل شعبه یا نمایندگی صندوق ها منجر به عدم دسترسی مردم و سرمایه گذاران به صندوق ها گردیده است و صندوق های سرمایه گذاری نیز منابع و امکانات کافی برای توسعه فیزیکی شعبات خود ندارند بستر اینترنت و صدور و ابطال آنلاین یکی از شیوه های نوین و مناسب برای سرمایه گذاران صندوق ها می باشد که خوشبختانه واحد فناوری اطلاعات سازمان بورس طی سال های اخیر تعامل خوبی در این زمینه داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: صندوق های سرمایه گذاری به عنوان یکی از نهادهای مالی مجاز هستند که زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می نمایند در حال حاضر مبلغی بیش از 150 هزار میلیارد تومان منابع در این صندوق ها وجود دارد این رقم بیش از 10% کل نقدینگی جامعه است، بر کسی پوشیده نیست که این صندوق ها در اقتصاد کلان و در حوزه سرمایه گذاری ها در اوراق های دولتی نظیر اسناد خزانه اسلامی، انواع صکوک منتشره توسط دولت و شرکت های غیردولتی تاثیر مثبتی داشته اند، همچنین کمک فراوانی در جهت حل مشکلات اقتصادی بنگاه ها ایفا نموده اند. اما متاسفانه در آبان ماه امسال بخشنامه ای از طرف بانک مرکزی به سیستم بانکی ابلاغ گردید و شعبات بانک ها را از صدور واحدهای صندوق های سرمایه گذاری منع نمود که این موضوع یک اجحاف بزرگ در حق بسیاری از سرمایه گذاران و مردم عادی در سراسر کشور بود که دسترسی آنها را به یکی از ابزارهای مناسب سرمایه گذاری محدود نمود، اگرچه در حال حاضر امکان صدور و ابطال واحدهای صندوق های سرمایه گذاری از طریق آنلاین و بدون حضور فیزیکی فراهم است اما به نظر می رسد بانک مرکزی بایستی در بخشنامه ابلاغی خود تجدید نظر نماید تا صندوق های سرمایه گذاری بتوانند با عقد تفاهم نامه همکاری با بانک ها امکان دسترسی مردم عادی را از طریق شعب بانک به سرمایه گذاری در صندوق ها نیز فراهم آورند چرا که با این هدایت نقدینگی ، بانک مرکزی بهتر می تواند نسبت به مدیریت بازار پول اقدام کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24