Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رویترز در گزارشی نوشت: خروج آمریکا از برجام منجر به حذف میزان قابل توجهی از نفت ایران از بازار نخواهد شد.

رویترز: خروج آمریکا از برجام تاثیر مهمی بر صادرات نفت ایران ندارد

به گزارش بورس24 به نقل از رویترز، تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر جایگزینی رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه با یک چهره تندروتر موجب افزایش موقتی قیمت نفت شد، زیرا چنین تصمیمی احتمال خروج آمریکا از برجام در ماه می را افزایش می داد.

خودداری ترامپ از تایید مجدد پایبندی ایران به برجا ممکن است منجر به وضع مجدد تحریم های ثانویه و فشار آمریکا بر دیگر کشورها برای کاهش مجدد خرید نفت آنها از ایران شود. اما تصمیم ترامپ برای تغییر وزیر امور خارجه اش تاثیر پایداری بر قیمت نفت نگذاشته است. از نظر تئوریک، عدم تایید پایبندی ایران به برجام می تواند حذف صدها هزار بشکه از نفت ایران از بازار شده و کاهش بیشتر شکاف بین عرضه و تقاضا شود. اما فعلا وضع به شدت تهاجمی دولت ترامپ در قبال ایران نتوانسته تاثیر ناشی از افزایش تولید نفت شیل بر بازار را خنثی نماید.

به رغم نگاه منفی ترامپ به توافق هسته ای، وی و وزیر امور خارجه جدیدش همچنان با برخی محدودیت های دیپلماتیک برای پایان دادن به برجام و وضع مجدد تحریم های نفتی علیه ایران مواجه خواهند بود. دولت های اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان تمایلی به خروج از توافق و وضع مجدد تحریم های گسترده اقتصادی ندارند. روسیه نیز بعید است با چنین تحریم هایی همراهی زیرا سطح همکاری این کشور با آمریکا به پایین ترین میزان از پایان جنگ سرد به این طرف رسیده است.

همچنین از آنجایی که آمریکا یک جنگ تجاری را با چین آغاز کرده که می تواند روابط دو کشور را با پیچیدگی بیشتری مواجه نماید، انتظار همراهی چین در تشدید فشارها بر ایران نیز دور از ذهن به نظر می رسد.

در این شرایط، تجار ممکن است به این نتیجه برسند که حتی خروج ترامپ از برجام منجر به حذف میزان قابل توجهی از نفت ایران از بازار نخواهد شد. آنها همچنین ممکن است به این نتیجه برسند که هرگونه حذف نفت ایران توسط کشورهایی نظیر عربستان، کویت، امارات، عراق و روسیه جبران خواهد شد.

تبعیت از توافق کاهش تولید موجب شده تا همه این کشورها ظرفیت تولید ذخیره واقعی یا احتمالی برای پر کردن جای خالی نفت ایران را داشته باشند.

از سوی دیگر، هرچند میزان مصرف جهانی نفت به سرعت در حال افزایش است و میزان ذخایر کاهش یافته است، اما انتظار می رود میزان عرضه نفت در سال جاری میلادی بیش از 2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

در واکنش به افزایش قیمت نفت، تولید نفت از میادین شیل آمریکا در حال افزایش است و تعداد سکوهای حفاری نفتی نیز رشد قابل توجهی داشته است. اگر افزایش تولید نفت کانادا، برزیل و نروژ را نیز در کنار رشد تولید نفت شیل آمریکا بگذاریم، میزان عرضه بیش از میزان تقاضا رشد خواهد داشت. و از این جهت بازار چندان نگران تبعات خروج آمریکا از برجام و حذف بخشی از نفت ایران از بازار نیست.

منبع: تسنیم

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24