Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظر های مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که تاکید وزیر اقتصاد مبنی بر حرکت به سمت توسعه بورس کالا در کشور، فروش اوراق سلف موازی سراتو در بورس کالا، آغاز معاملات ثانویه صندوق طلای گوهر در بورس کالا و استفاده از بورس کالا برای عبور از قیمت گذاری و اقتصاد دستوری از مهم ترین آنها بود.

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛ یک هفته با بورس کالا

باید به سمت توسعه بورس کالا در کشور حرکت کنیم

به گزارش بورس24 ؛ هفته گذشته وزیر اموراقتصادی و دارایی در آخرین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی گفت: باید در اولین قدم به سمت محوریت قرار دادن بورس کالا حرکت کنیم و دومین قدم نیز به سمت گستردگی عرضه انواع کالاها در نقاط مختلف کشور در بورس برویم تا به طور متمرکز در بازار کالا عمل کنیم.

مسعود کرباسیان با اعلام این موضوع که بورس کالا یک ابزار است و تصمیم گیر نیست، گفت: بنده به دولتی نگاه کردن به بورس کالا اعتقادی ندارم اما به اینکه کشف قیمت محصولات باید در بورس کالا انجام شود، اعتقاد دارم.

معاملات کشف پریمیوم راهکاری برای تامین نیاز مستمر مصرف‌کنندگان

مدیرعامل بورس کالای ایران نیزدر این نشست گفت: بورس کالا تابع تصمیمات قانونی و اجرای مواردی است که از سوی سیاست گذاران به ما ابلاغ می‌شود.

حامد سلطانی نژاد افزود: از زمان تاسیس بورس کالا، برای آنکه نیاز مصرف کنندگان مستمر برطرف شده و آنها با کمبود مواد مواجه نشوند، تصمیم گرفته شد تا بخشی از عرضه ورق فولاد در تالار بورس کالا عرضه و کشف قیمت شده و بخش دیگر در سیستم مچینگ و برای مصرف کنندگان مستمر در نظر گرفته شود.

وی به تصویب دستورالعمل معاملات کشف پریمیوم در شورای عالی بورس اشاره کرد و اظهارداشت: بورس کالا به منظور حل دغدغه مصرف کنندگان مستمر، معاملات کشف پریمیوم در قالب قراردادهای بلندمدت را به سندیکای مذکور و فولاد مبارکه پیشنهاد داده است تا از این طریق مسائل کشف قیمت و اختلاف نظرها نیز رفع شود.

معاملات گواهی سپرده کالایی، کشف روزانه قیمت ها را به همراه دارد

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه هدف اصلی راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی ایجاد بازار مستمر و کشف روزانه قیمت کالاها است، گفت: در حال حاضر در عرضه های فیزیکی محصولات امکان کشف روزانه قیمت ها و استمرار معاملات کمتر وجود دارد؛ زیرا در بازار فیزیکی معاملات به صورت هفتگی انجام می شود.

حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه ابزار گواهی سپرده کالایی برای محصولات بادوام مناسب است، افزود: یکی دیگر از مزایای گواهی سپرده کالایی این است که مصرف کنندگان خردی که به انبارهای تولیدکننده دسترسی ندارند می توانند با خرید گواهی سپرده کالایی از بورس، به انبارهایی که نزدیک بازار مصرف آنها است، جهت تحویل کالای موردنیاز خود مراجعه کنند.

فروش اوراق سلف موازی ۵۴۵۱ سراتو در بورس کالا

در هفته گذشته و در روز چهارشنبه ۲۳ اسفند ماه، تامین مالی شرکت خودروسازی سایپا به ارزش ۵ هزار میلیارد ریال از بستر بورس کالای ایران وبا انتشار اوراق سلف موازی استاندارد ۵۴۵۱ دستگاه خودروی سراتو ، آغاز شد.

عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد خودرو سراتو شرکت سایپا در نمادهای «عساپا۱» و «عساپا۲» با سررسید یکساله به ترتیب هر یک به تعداد ۳میلیون و ۲۷۱ هزار و دو میلیون و ۱۸۰ هزار قرارداد از طریق شرکت کارگزاری پارسیان انجام شد که با استقبال سرمایه گذاران کل این اوراق به فروش رفت.

به این ترتیب در مجموع ۵ میلیون و ۴۵۱ هزار قرارداد فروخته شد که قیمت هر قرارداد ۹۱۷هزار و ۲۵۱ ریال بود؛ همچنین هر ۱۰۰۰ قرارداد معادل یک دستگاه خودروی سراتو است.

آغاز معاملات ثانویه صندوق طلای "گوهر" در بورس کالا

علاوه بر این در هفته گذشته معاملات ثانویه سومین صندوق طلای بازار سرمایه کشور موسوم به صندوق طلای کیان بعد از اخذ مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار ازروز دوشنبه ۲۱ اسفند ماه آغاز شد.

مونا حاج علی اصغر، قائم مقام مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه کیان در این خصوص گفت: معاملات ثانویه صندوق طلای کیان در حالی با نماد "گوهر" آغاز شده است که قسمتی از پرتفوی این صندوق اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا و قسمتی دیگر گواهی سپرده سکه طلا است.

وی با بیان اینکه مدیر این صندوق شرکت کارگزاری توسعه معاملات کیان و بازارگردان آن شرکت گروه مالی گسترش سرمایه کیان است، اظهار کرد: در دوره پذیره نویسی اولیه این صندوق ۱۷میلیارد تومان جمع آوری شد و امیدواریم با توجه به قیمت ارز این صندوق بتواند در معاملات ثانویه مبالغ بیشتری جذب کند.

به دنبال عرضه تمامی حلقه های زنجیره فولاد در بورس کالا هستیم

رئیس هیئت مدیره ایمیدرو گفت :بورس کالا با شفافیتی که در معاملات ایجاد می کند می تواند به اختلافات بین فولادی ها و سنگ آهنی ها در بحث عرضه و خرید پایان دهد.

مهدی کرباسیان درخصوص عرضه های سنگ آهن در بورس هم معتقد است بورس کالا با شفافیتی که در معاملات ایجاد می کند می تواند به اختلافات بین فولادی ها و سنگ آهنی ها در بحث عرضه و خرید پایان دهد گفت: ایمیدرو از عرضه سنگ آهن در بورس کالا برای صنایع داخلی علاوه بر عرضه های صادراتی که صورت می گیرد، استقبال می کند.

وی خاطرنشان کرد: شفافیتی که بورس در روند عرضه، تقاضا و قیمت ایجاد می کند می تواند عاملی باشد بر اینکه شاهد عرضه سایر اقلام زنجیره از قبیل گندله و کنسانتره در بورس باشیم.

نرخ جهانی زعفران باید روی تابلوی بورس کالای ایران حک شود

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی در خصوص اجرای طرح خرید توافقی زعفران گفت: با اجرای سیاست خرید توافقی زعفران در سال جاری افزایش قیمت خوبی در بازار این محصول به نفع تولید کننده رقم خورد و در دو ماه گذشته حدود ۷۰ تن زعفران در قالب سیاست خرید توافقی به فروش رفت.

پیمان یوسفی آذر خاطرنشان کرد: با اجرای موفق سیاست خرید توافقی زعفران، برنامه ریزی لازم با بورس کالا انجام شده است تا قراردادهای آتی زعفران نیز به عنوان یک محصول ارزشمند مانند معاملات آتی سکه صورت بگیرد به طوری که در حال حاضر زیرساخت ها در بورس کالا فراهم است تا خریداران بتوانند برای ۳ تا ۵ ماه آینده محصول زعفران را خریداری کنند و امیدواریم این معاملات به زودی راه اندازی شود.

وی تاکید کرد: با عرضه عفران در بورس کالا می توانیم به لیدر قیمت گذاری این محصول در جهان تبدیل شویم و هدایت بازارهای جهانی زعفران را در دست بگیریم؛ در حال حاضر با وجود اینکه ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود اما کشورهایی نظیر اسپانیا تعیین کننده قیمت این محصول هستند.

حمایت گندمکاران از بستر بورس کالا در سال ۹۷

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده شاهد اتفاق های مثبتی در زمینه خرید گندم از کشاورزان و استفاده از ظرفیت های بورس کالا در این بخش خواهیم بود.

سید راضی نوری با بیان این که بورس کالا فرصتی برای تولیدکنندگان است، تصریح کرد: عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا باعث می شود تا تولید کنندگان افزون بر پوشش بازار داخلی بتوانند برای حضور در بازارهای جهانی نیز برنامه ریزی کنند؛ چراکه بورس کالا علاوه بر ایجاد یک بستر نظامند، شفافیت آماری را به دنبال دارد و از طرفی در راستای تولید باکیفیت تر محصولات نقش موثری داشته است..

وی معتقد است، عرضه پر حجم محصولات کشاورزی در بورس کالا با توجه به شفاف سازی قیمت و به نوعی نظارت بر روند عرضه و تقاضای محصولات به نفع کشاورزان است و دولت نیز با حمایت از این موضوع می تواند به تدریج بر تعالی اقتصاد کشاورزی کمک نماید.

تقویت تولید و حذف رانت، ۲ نقش کلیدی بورس کالا

عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: عرضه محصولات در بورس کالا و اصلاح و ساماندهی زیرساخت‌های معاملاتی باعث شده تا سوء استفاده ها و رانت هایی که طی سال ها به عده ای خاص و واسطه می رسید، امروز به سود تولیدکننده و مصرف کننده منجر شود.

محسن بیگلری گفت: برای رسیدن به یک اقتصاد سالم و به دور از رانت باید تمامی محصولات کشاورزی، صنعتی و پتروشیمی در بورس کالا مورد معامله قرار گیرد.

وی اظهار داشت:اصل و ذات بورس کالا براساس رقابت سالم و شفاف بنا شده است به طوریکه در این بازار، هم خریداران و هم فروشندگان سود خواهند برد.در این بین کاهش نقش دولت از قیمت‌گذاری کالاها و واگذاری کشف قیمت محصولات به بورس کالا، اقتصاد را به سمت رقابتی‌تر شدن و تنظیم بازارها سوق می‌دهد.

پایان موفقیت آمیز طرح قیمت تضمینی ذرت در بورس کالا

معاون شرکت پشتیبانی امور دام با موفقیت آمیز دانستن طرح قیمت تضمینی ذرت در بورس کالا، گفت: اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا به جای خرید تضمینی، مانع از تحمیل هزینه های اضافی مانند انبارداری به دولت می شود.

عباس والوزی گفت: طرح قیمت تضمینی ذرت در بورس کالا در ۳۰ بهمن امسال پایان یافت و آمارها حاکی از آن است که نسبت به سال قبل از نظر وزنی حدود ۲۰ درصد رشد در میزان محصول تحویلی به انبارها به ثبت رسیده است.

وی با بیان این که در این طرح رضایت کامل کشاورزان حاصل شد، اضافه کرد: حدود ۷۰ درصد و در برخی موارد حدود ۹۰ درصد از پول کشاورزان در مدت یک هفته پرداخت شد.

سلام دوباره بخش خصوصی به سرمایه گذاری در حوزه معدن

تحلیل‌گر بین المللی سنگ آهن و فولاد گفت: عرضه سنگ آهن در بورس کالا اقدامی مثبت و در راستای شفاف سازی و کشف قیمت مناسب این محصول انجام خواهد شد؛ ضمن اینکه تولید کننده های بخش خصوصی و دولتی می توانند با عرضه سنگ آهن در بورس کالا قیمت محصولات خود را به قیمت جهانی و واقعی عرضه کنند.

کیوان جعفری طهرانی به عرضه سنگ آهن، گندله و کنستانتره در بورس کالای ایران اشاره کرد و توضیح داد: به منظور حل مشکلات مطرح شده، قرار است سنگ آهن، گندله و کنستانتره در بورس کالا عرضه شود تا کشف قیمت واقعی و مناسب برای این محصول عملیاتی شود.

بورس کالا عامل تسهیل معاملات و دسترسی باغداران پسته به بازار واقعی

مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی شهرستان دامغان گفت:معاملات گواهی سپرده پسته رقم اکبری دامغان در بورس کالا آغاز شد.

محمود خان بیگی با اعلام این خبر افزود: بورس کالا عامل تسهیل معاملات و دسترسی باغداران پسته به بازار این محصول، آگاهی از قیمت های روز بازار و کشف قیمت موثرتر آن است.

وی با اشاره به اینکه نماد معاملاتی پسته دامغان در بورس کالا ایجاد شده است، تصریح کرد: با این اقدام باغداران و سایر فعالان بازار که محصولات پسته آنها متناسب با کیفیت مندرج در سایت بورس کالا است، می توانند با مراجعه به انبار تعاونی روستایی دامغان، محصول خود را به انبار تحویل دهند.

منبع: کالاخبر

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24