Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

عیسی رضائی مدیر عامل موسسه اعتباری کوثر در تحلیل آخرین وضعیت شبکه بانکی کشور به بورس ٢۴ گفت: عرضه اوراق در بازار عملا منجر به بالا رفتن هزینه پول برای بانک ها شد و بانک هایی که نرخ سود را کاهش دادند ، مجددا مجبور به ارائه خدمات با نرخ سود ٢٠ درصد شدند اما این که بانک ها مجبور باشند دوباره نرخ سود ها را افزایش دهند بعید است مگر این که بانک مرکزی دوباره مجوز برای افزایش نرخ سود را بدهد...

تحلیل عیسی رضایی از اقتصاد ٩٧ / بورس بالای چندانی ندارد ، دلار را در محدوده ۴۵٠٠ نگه می دارند ، برخی بانک ها زیان ده باقی می مانند...

بورس24 : صنعت بانکداری یکی از مهمترین بخش های اقتصادی ایران است که با مشکلات عدیده ای در چند سال اخیر روبرو شده، در دوره ای به دلیل رقابت های منفی برای جذب نقدینگی هزینه پول در این صنعت به شدت افزایش یافت و بانک ها با مشکلات متعددی روبرو شدند.

نتیجتا بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اولتیماتوم فروش دارائی های مازاد بانک ها را از یک سو و کاهش نرخ سود را از سوی دیگر صادر کرد اما در مدتی که بانک ها استارت واگذاری ها را زدند به دلیل رکود در صنعت ساختمان نتوانستند آن طور که باید دارائی ها فریز شده خود را به سرمایه در گردش تبدیل کنند و نرخ سود هم تغییر چندانی نداشت.

برنامه های دولت برای خروج از بنگاه داری بانک ها ادامه دار بود و اکنون با اعلام وزیر اقتصاد حدود 10 هزار میلیارد تومان دارائی مازاد بانک ها واگذار شده است و نرخ سود هم با ابلاغیه بانک مرکزی به 15 درصد کاهش یافت.

دولت نحوه گزارشگری مالی بانک ها را تغییر داد و در نهایت بانک ها ملزم به نگارش صورت های مالی و محاسبه سود و زیان با شرایط جدید شدند. این نوع گزارشگری ، بانک ها را ملزم به اخذ ذخایر کرد و نتیجه آن صورت های مالی زیان ده بانک ها شد. بازده سرمایه گذاری صاحبان سهام در این بانک ها به حداقل رسید و عملا سرمایه هایی که در راستای تقویت بنیه مالی بانک ها و مشارکت در بانکداری صورت گرفت مسدود و بدون بازده ماند اما سپرده گذاران بدون نگرانی سود های خود را دریافت کردند.

نگاهی به بازدهی سهام بانک ها در سال 1395

 

نام بانک

سود نقدی پرداخت شده در سال 95(تومان)

بازدهی (درصد)

1

بانک خاورمیانه

10

-18

2

موسسه اعتباری کوثر

5

0

3

بانک پارسیان

2 ریال

2

4

بانک اینده

11

15

5

بانک صادرات

-23

1

6

بانک سینا

9.6

7

7

بانک سامان

0

-24

8

بانک ملت

0

-11

9

پست بانک

0

-10

10

بانک اقتصاد نوین

0

-20

11

بانک کارآفرین

15

-43

12

بانک انصار

15

4

13

بانک حکمت

2.1

-22

14

بانک مهر اقتصاد

0

1

15

بانک تجارت

0

-12

اما پس از آن که بانک ها اقدام به کاهش نرخ سود ها کردند بخش زیادی از نقدینگی ها به سمت بازارهای دیگر روانه شد و منجر به افزایش قیمت دلار، تکان خفیف در بخش مسکن و رشد قیمت سکه شد.در این شرایط دولت از ابزارهای جدید خود رونمایی کرد و اقدام به کنترل قیمت دلار و پیش فروش سکه نمود ، دولت به انتشار گسترده اوراق گواهی سپرده با نرخ سود 20 درصد سالانه اقدام نمود که از این محل قریب به 240 هزار میلیارد تومان از سپرده های با نرخ سود 15 درصد تغییر وضعیت داده و مبالغی نیز به بدنه بازار پول بازگشت ، عملا این اقدام منجر به تحمیل هزینه های مازاد به سیستم پولی شد و بانک هایی که در تلاش برای کاهش هزینه تمام شده بودند برای جذب نقدینگی مجددا در این بازار جدید ورود کردند. آن هم بانک هایی که زیان های چند هزار میلیارد تومانی در صورت های مالی خود دارند و هنوز هم صورت های مالی سال 96 خود را افشا نکرده اند!از طرفی نقدینگی در کشور با رشد فزاینده ای به محدوده 1500 تریلیون تومان رسیده است و این روند رشد نقدینگی ادامه دار است، نرخ تورم بر اساس آمار منتشر شده در محدوده 10 درصد است و نرخ سود بانکی 20 درصد و آمار رشد نقدینگی بالا منجر می شود که انتظار افزایش تورم در سال 97 رشد چشمگیری داشته باشد.

دلار چه می شود؟بانک ها؟بورس؟

عیسی رضائی مدیر عامل موسسه اعتباری کوثر در تحلیل آخرین وضعیت شبکه بانکی کشور به بورس24 گفت: عرضه اوراق در بازار عملا منجر به بالا رفتن هزینه پول برای بانک ها شد و بانک هایی که نرخ سود را کاهش دادند ، مجددا مجبور به ارائه خدمات با نرخ سود 20 درصد شدند اما این که بانک ها مجبور باشند دوباره نرخ سود ها را افزایش دهند بعید است مگر این که بانک مرکزی دوباره مجوز برای افزایش نرخ سود را بدهد.

وی ادامه داد: البته این اقدام منجر به تاثیرات روانی مثبت در جامعه بود و تا حدی شرایط را متعادل کرد. اما کوثر در محدوده قانونی سود پرداخت می کند و به دنبال تجهیز منابع ارزان قیمت است و اقداماتی هم در این راستا انجام داده است.در واقع افزایش نرخ سود در موسسه کوثر مقطعی بود و به حالت گذشته بازگشت.

رضائی در پاسخ به این که در شرایط فعلی نوسانات نرخ ارز افزایش زیادی داشته است و آیا نرخ دلار متعادل می شود و به شرایط عادی باز می گردد نیز گفت: این که نرخ دلار در این سطوح بالای 4500 تومان بماند قدری دور از ذهن است و قاعدتا دولت اقدام به مهار نوسانات و کنترل قیمت در محدوده های زیر 4500 تومانی می نماید و دلار در محدوده 4500 تومانی مهار می شود.

وی در خصوص وضعیت آتی بانک ها در سال 97 هم گفت: با توجه به شرایط موجود و اقدامات صورت گرفته نمی توان انتظار بهبود شرایط بانک ها در سال 97 را داشت و احتمالا شاهد زیان دهی بانک ها در سال 97 نیز هستیم.

رضائی به بازار سرمایه هم اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه هم در سال 97 وضعیت مطلوبی نخواهد داشت و شاخص های موجود خبری از بهبود روند ندارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24