Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بانک مرکزی در این مقطع زمانی به دنبال جمع آوری نقدینگی در جامعه بود؛ بنابراین سیاست های انقباضی را در پیش گرفت و از ابزارهایی مانند افزایش نرخ بهره با انتشار اوراق گواهی سپرده یک ساله ٢٠ درصدی، پیش فروش سکه و ابزار ارز پایه استفاده کرد.

هدف بانک مرکزی از افزایش یک شبه سود بانکی چه بود/ انتشار گواهی سپرده ٢٠ درصدی با هدف کاهش نرخ ارز یا جمع آوری نقدینگی؟

بورس24 : به رغم اینکه هنوز گزارش رسمی از عملکرد بانک ها در انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی 20 درصدی انتشار نیافته اما بر اساس آماری که مدیران شبکه های بانکی تا کنون اعلام کرده اند حدود 240 هزار میلیارد تومان از این اوراق فروخته شده که حدود 50 تا 70 درصد از این اوراق شامل تبدیل سپرده های بلند مدت 15 درصدی به سپرده ریالی 20 درصدی بوده است. با توجه به این آمار و ارقام بانک ها باید در پایان یک سال حدود 12 هزار میلیارد تومان بیش از نرخ سودی که به سپرد های 15 درصدی پرداخت می کردند، بپردازند. اکنون این پرسش مطرح است که سیاست افزایش نرخ بهره چه دستاوردهایی برای دولت و بانک مرکزی به همراه داشت؟

بانک مرکزی دنبال کاهش قیمت ارز نبود

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بورس24 گفت: بانک مرکزی برای انقباض یا انبساط بازار پول ابزارهای مختلفی دارد و اینگونه نیست که با یک ابزار بتواند به اهداف خود دست یابد. اگر هدف بانک مرکزی افزایش پول و نقدینگی در جامعه باشد از ابزارهای مخصوص این هدف استفاده خواهد کرد و چنانچه سیاست بانک مرکزی جمع آوری نقدینگی از جامعه باشد باز هم از ابزارهای دیگری استفاده خواهد کرد. بنابراین بانک مرکزی برای نیل به اهداف اقتصادی خود ده ها ابزار در اختیار دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه بانک مرکزی در این مقطع زمانی به دنبال جمع آوری نقدینگی در جامعه بود بنابراین سیاست های انقباضی را در پیش گرفت و از ابزارهایی مانند افزایش نرخ بهره با انتشار اوراق گواهی سپرده یک ساله 20 درصدی، پیش فروش سکه و ابزار ارز پایه استفاده کرد.

او بیان داشت: هر یک از این ابزارها در جمع آوری نقدینگی از سطح جامعه اثرگذار بود اما بانک مرکزی در کنار این عوامل از عوامل دیگری مانند نیروی پلیس و صرافی ها نیز استفاده کرد. برآیند این سیاست ها موجب شد تا حباب ارز افزایش نیابد.

حق شناس با اشاره به تلاش های بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش حباب ارز اظهار داشت: به رغم اینکه بانک مرکزی با استفاده از این ابزارها در کاهش قیمت دلار موفق ظاهر نشد اما از حباب بیش از اندازه قیمت ارز جلوگیری کرد و در رسیدن به این هدف موفق عمل کرد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: اینکه انتظار داشته باشیم با انجا این اقدامات بانک مرکزی قیمت ارز به محدوده های پیش از تلاطم بازار برسد انتظار چندان درستی نیست. زیرا به نظر می رسد بانک مرکزی در این مقطع اصلا به دنبال کاهش قیمت ارز نیست. با توجه به اینکه از سال های 92 تا 96 حدود 60 درصد تورم انباشته شده داریم بنابراین کاهش قیمت ارز توقع بجایی به نظر نمی رسد.

وی درباره اینکه از این پس دولت و بانک مرکزی چه تدابیری را برای ایجاد تعادل در بازار باید بیاندیشند، تصریح کرد: اکنون شاخص تورم نسبت به سال های 91 و 92 به یک سوم رسیده و به کمتر از 10 درصد کاهش یافته و این دستاوردی مهم و باارزش برای دولت به شمار می رود اما زمانی می توانیم به دنبال ثبات قیمت ها در انواع بازارها باشیم که نرخ تورم به کمتر از 5 درصد برسد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24