Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : کارگزاران از جمله مشتریان خوب و خوش حساب صنعت بانک داری محسوب می شوند. کلیه حساب های مشتریان کارگزاری ها نزد بانک هاست و این مساله گردش مالی بالایی را برای آن ها به همراه دارد. کارگزاری ها نیز در برخی از شرایط ناچار هستند از بانک ها وام دریافت کنند. نرخ این وام به مبلغ تسهیلات تقاضا شده و وضعیت اعتباری کارگزاران نزد بانک ها بستگی دارد. اما به طور متوسط نرخ بهره وام اعطایی بانک های مختلف به کارگزاران بین ٢٠ تا ٢۶ درصد است. این در حالی است که برخی از شنیده ها از این موضوع حکایت دارد که برخی از بانک ها هزینه ها را به نحوی محاسبه می کنند که نتیجه محاسبات دوره بلند مدت نرخ بهره تسهیلات اعطایی به کارگزاری ها به نرخ های بسیار بالاتری نسبت به این مبلغ می رسد. گفته شده یکی از کارگزاری ها پس از آن که میانگین سه ماهه هزینه تسهیلات دریافتی از یکی از بانک ها را محاسبه کرده به نتایج عجیبی رسیده است. این کارگزار که در حال پیگیری موضوع از مراجع قانونی است گفته با توجه به این که ٣٠ درصد از نقدینگی باید نزد بانک ها بماند نرخ تسهیلات دریافتی از بانک ها از ١٨ درصد به حدود ٢۵ تا ٢۶ درصد افزایش می یابد. اما موضوع مهم این است که با تکرار این وام هر بار کارمزدی بین ٠.۵ تا ١.۵ درصد از کارگزاران دریافت می شود و زمانی که میانگین نرخ هزینه سه ماهه وام دریافتی از یکی از بانک ها را محاسبه کرده ایم این نرخ از ۵٠ درصد نیز فراتر رفته است. در واقع نرخ بهره وامی که بانک ها آن را بین ١٨ تا ٢۶ درصد (با در نظر گرفتن مانده نزد بانک ها) اعلام می کنند تقریبا به دو برابر می رسد. از این رو با یکی از افراد مجرب صنعت کارگزاری که در کانون کارگزاران نیز مسئولیتی بر عهده دارد به گفت و گو نشسته ایم...

بانک ها با کارگزاری ها چند چندند؟ / شائبه تسویه اعتبارات برخی کارگزاری ها با نرخ ۵٠ درصد!

بورس24 : کارگزاران از جمله مشتریان خوب و خوش حساب صنعت بانک داری محسوب می شوند. کلیه حساب های مشتریان کارگزاری ها نزد بانک هاست و این مساله گردش مالی بالایی را برای آن ها به همراه دارد. کارگزاری ها نیز در برخی از شرایط ناچار هستند از بانک ها وام دریافت کنند. نرخ این وام به مبلغ تسهیلات تقاضا شده و وضعیت اعتباری کارگزاران نزد بانک ها بستگی دارد. اما به طور متوسط نرخ بهره وام اعطایی بانک های مختلف به کارگزاران بین 20 تا 26 درصد است. این در حالی است که برخی از شنیده ها از این موضوع حکایت دارد که برخی از بانک ها هزینه ها را به نحوی محاسبه می کنند که نتیجه محاسبات دوره بلند مدت نرخ بهره تسهیلات اعطایی به کارگزاری ها به نرخ های بسیار بالاتری نسبت به این مبلغ می رسد.

گفته شده یکی از کارگزاری ها پس از آن که میانگین سه ماهه هزینه تسهیلات دریافتی از یکی از بانک ها را محاسبه کرده به نتایج عجیبی رسیده است. این کارگزار که در حال پیگیری موضوع از مراجع قانونی است گفته با توجه به این که 30 درصد از نقدینگی باید نزد بانک ها بماند نرخ تسهیلات دریافتی از بانک ها از 18 درصد به حدود 25 تا 26 درصد افزایش می یابد. اما موضوع مهم این است که با تکرار این وام هر بار کارمزدی بین 0.5 تا 1.5 درصد از کارگزاران دریافت می شود و زمانی که میانگین نرخ هزینه سه ماهه وام دریافتی از یکی از بانک ها را محاسبه کرده ایم این نرخ از 50 درصد نیز فراتر رفته است. در واقع نرخ بهره وامی که بانک ها آن را بین 18 تا 26 درصد (با در نظر گرفتن مانده نزد بانک ها) اعلام می کنند تقریبا به دو برابر می رسد. از این رو با یکی از افراد مجرب صنعت کارگزاری که در کانون کارگزاران نیز مسئولیتی بر عهده دارد به گفت و گو نشستیم.

کارگزاران برای دریافت وام باید اعتبارسنجی شوند

حمیدرضا مهرآور مدیر عامل کارگزاری بانک سامان و عضو هیات مدیره کانون کارگزاران در گفت و گو با بورس24 در خصوص شرایط دریافت وام کارگزاران بورس از بانک ها ابراز داشت: در ابتدا کارگزاری ها باید نزد بانک ها اعتبارسنجی شوند. اعتبار کارگزاری ها بر اساس رنکینگی که سازمان در نظر می گیرد سنجیده می شود. رتبه بندی که کارگزاران را در رتبه های الف تا د قرار می دهد.

او با اشاره به این که یکی از شرایط اعتبارسنجی کارگزاران برای دریافت وام از بانک ها سرمایه آن هاست ، افزود: موضوع مهم بعدی که در خصوص اعطای وام به کارگزاری ها در نظر گرفته می شود مربوط به حساب های کارگزاری ها نزد بانک هاست. به عنوان مثال وضعیت چک های کارگزاری ها مورد بررسی قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: اگر تمام موارد مربوط به اعتبارسنجی کارگزاری ها توسط بانک ها بررسی شود و مشکلی وجود نداشته باشد بر اساس نتیجه اعتبارسنجی به کارگزاری ها تسهیلات اعطا خواهد شد.

مهرآور درباره نرخ وام اعطایی به کارگزاری ها گفت: معمولا تسهیلاتی که به کارگزاری ها داده می شود بر اساس نرخ مصوب است. مثلا اگر بانکی سقف مشخصی را برای اعطای وام به کارگزاران در نظر گرفته باشد بر اساس نرخ مصوب و مشخصی تسهیلات را ارائه می دهد اما اگر در شرایط خاص کارگزاری بخواهد بیش از سقف مشخص شده که تاکنون وام دریافت می کرد، تسهیلات بگیرد قطعا با نرخ بالاتری دریافت خواهد کرد.

در پایان از این کارگزار بورس پرسیدیم که با توجه به سابقه شما در صنعت کارگزاری آیا در طی این سال ها مورد یا مواردی پیش آمده که تسهیلات دریافتی از بانک ها نسبت به نرخ های مصوب و مشخص شده بیشتر باشد؟ وی گفت: خیر. این مساله هیچ گاه پیش نیامده و همواره تسهیلاتی که از بانک ها دریافت شده بر اساس نرخ های مصوب و مذاکراتی بوده که با بانک ها صورت گرفته است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24