Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که معامله نخستین محموله صادراتی زعفران و معامله نخستین گواهی سپرده کالایی صنعت پتروشیمی در بورس کالا، نامه وزارت صنعت به معادن برای عرضه و کشف قیمت سنگ آهن در بورس کالا و امکان عرضه کالاهای قاچاق مکشوفه در بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛ یک هفته با بورس کالا

نخستین محموله صادراتی زعفران در بورس کالا معامله شد

به گزارش بورس24 ؛روز چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران، شاهد معامله ۸۱ کیلوگرم زعفران بود.

در شرایطی که مدیر عامل سازمان تعاونی روستایی هفته گذشته از عرضه پر حجم زعفران در بورس کالای ایران خبر داده بود، در روز ۱۶ اسفند ماه برای اولین بار۸۱ کیلوگرم زعفران رشته ای درجه یک پوشال مرغوب با قیمت هرکیلوگرم ۵۳ میلیون و ۹۵۴ هزار ریال در بورس کالای ایران معامله شد.

نخستین گواهی سپرده کالایی صنعت پتروشیمی در بورس کالا معامله شد

علاوه بر این در هفته گذشته و در روز ۱۳ اسفند ماه اولین گواهی سپرده کالایی در صنعت پتروشیمی برای محصول پلی اتیلن سنگین بادیBL۳ تولیدی پتروشیمی جم با نماد «پتر۹۷۰۱ن۰۱» در بورس کالای ایران معامله شد.

هر گواهی سپرده کالایی محصول پلی اتیلن سنگین بادی این مجتمع پتروشیمی به قیمت ۵۶ هزار و ۶۰۰ ریال مورد معامله قرار گرفت و ۴۴ هزار گواهی معادل ۴۴ هزار کیلوگرم (۴۴تن) از این محصول در بازار دادوستد شد و ارزش معاملاتی بیش از دو میلیارد و ۴۹۰ میلیون ریال را رقم زد.

بازار مستمر و کشف قیمت های روزانه، هدف اصلی انتشار گواهی سپرده کالایی

مدیرعامل بورس کالای ایران هدف اصلی برای استفاده از این ابزار مالی را در راستای ایجاد یک بازار مستمر برای کالاهای مختلف عنوان کرد.

حامد سلطانی نژاد در خصوص عرضه اولین گواهی سپرده کالایی گفت: یکی از اهداف بورس کالای ایران از انتشار گواهی سپرده کالایی این است که برای کالاها یک بازار مستمر شکل بگیرد که روزانه بتوان قیمت کالا را رصد کرد.

وی تصریح کرد: با این اقدام مصرف کنندگان خرد که به انبارهای تولیدکننده دسترسی ندارند می توانند با خرید گواهی سپرده کالایی از بورس، به انبارهایی که نزدیک بازار مصرف است، جهت تحویل کالای موردنیاز خود مراجعه کنند.

کاهش هزینه‌های دولت با عرضه گندم کل کشور در بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران معتقد است عرضه گندم کل کشور در بورس کالا براساس سیاست قیمت تضمینی هزینه‌های دولت برای خرید گندم را کاهش می‌دهد.

حامد سلطانی‌نژادگفت: از ‌سال آیندهگندم تولیدی کشور در بورس کالا عرضه می‌شود که این اتفاق می‌تواند سازوکار معامله این محصول مهم را شفاف کرده و دلالان و واسطه‌ها را از بازار حذف کند، چرا که کشاورزان در این ساختار می‌توانند به‌صورت مستقیم گندم تولیدی خود را به فروشندگان عرضه کنند.

وی اذعان داشت: در سال‌جاری چیزی حدود ۱.۸ ‌میلیون تن از گندم تولیدی کشور در بورس کالا عرضه شد. این درحالی است که میزان تولید گندم ایران رقمی در حدود ٧ تا ٨‌ میلیون تن است و با این حساب نزدیک به یک‌چهارم گندم کشور که در واقع گندم تولیدی ٤ استان کشور است، در ساختار مدرن بورس کالا عرضه شده است.

اجرای طرح عرضه خرما در بورس کالا از سال آینده

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص عرضهخرما نیز در بورس کالا گفت: قرار است از سال آینده طبق توافق صورت گرفته، عرضه خرما در بورس کالای ایران انجام شود.

​ سلطانی نژاد گفت: در مورد خرید خرما، پیشنهاد ما این بود که ابتدا محصول را ما از کشاورز تحویل بگیریم، ۳۰ درصد پول را دولت در ابتدا پرداخت کند؛ منتهی ۷۰ درصد باقیمانده در انبار بورس بنام خود کشاورز ثبت شود که اگر کشاورز توانست، محصول را طی ساز و کار بورس کالا عرضه نماید و اگر نتوانست، دولت به صورت توافقی از کشاورز خرید کند.

ساز وکار بورس کالا، مصداق رعایت حقوق مصرف کنندگان است

رییس سازمان ملی استاندارد ایران سازوکار بورس کالای ایران را مصداقی در جهت حمایت از تولید کننده و مصرف کننده عنوان کرد.

نیره پیروزبخت گفت: بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه نقش مهمی در رسیدن کالاهای باکیفیت و استاندارد به دست مصرف کنندگان ایفا می کند.

به گفته وی، براساس قوانین سازمان ملی استاندارد و مولفه ۲۴ اقتصاد مقاومتی، رعایت کیفیت و استاندارد همه کالاها برای رسیدن به دست مصرف کننده الزامی است که با توجه به وجود نظارت ها و قوانین بورس کالا در جهت دریافت تضامین از طرفین معامله، می توان گفت بورس کالا نقش موثری در توسعه حقوق مصرف کننده و تولید کننده دارد.

پیروزبخت تاکید کرد: رعایت استاندارد و کیفیت کالا از الویت های رعایت حقوق مصرف کنندگان است که بورس نیز یکی از ابزارهای رسیدن به این اولویت در رعایت حقوق مصرف کنندگان به شمار می رود.

مجلس موافق عرضه کل گندم در بورس کالا است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عرضه گندم در بورس کالا گفت: موافق آن هستیم که کل عرضه گندم تولیدی کشور در بورس کالا انجام شود؛ چرا که گندم کالای استراتژیکی است که می تواند تاثیر خود را در حوزه کلان اقتصادی بگذارد.

محمد رضا پورابراهیمی بیان کرد: با توجه به ضایعات گندم خریداری شده در سیاست خرید تضمینی، عرضه این محصول در بورس کالا به روش اجرای سیاست قیمت تضمینی ضمن افزایش کیفیت، از سوء استفاده ها و مشکلاتی مانند واردات غیرقانونی این محصول جلوگیری می کند.

وی افزود: با عرضه کل گندم در بستر بورس کالا از برخی سوءاستفاده های احتمالی در خرید این محصولجلوگیری می شود. ضمن اینکه دولت هم باید منابع مالی سنگینی برای خرید تضمینی متحمل شود که با اجرای سیاست قیمت تضمینی این بار مالی از دوش دولت برداشته می شود.

امکان عرضه کالاهای قاچاق مکشوفه در بورس کالا

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین از پایان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: در این کمیسیون موضوع عرضه برخی کالاهای قاچاق مکشوفه از طریق بورس کالا ارزیابی شد که در این راستا می توان کالاهای را که امکان عرضه در بورس کالا را دارند از طریق ساز و کار مذکور عرضه کرد.

نامه وزارت صنعت به معادن برای عرضه و کشف قیمت سنگ آهن در بورس کالا

معاون امورمعادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در وزارت صنعت، معدن و تجارت به عرضه و کشف قیمت سنگ آهن در بورس کالا،خوشامد می گوییم و طی نامه ای به معادن نیز حمایت خود نسبت به این اتفاق را اعلام کرده ایم.

جعفر سرقینی در خصوص مزایای عرضه سنگ آهن در بورس کالا اظهار کرد: عرضه این محصول در بورس کالا موجب می شود از این پس معادن مقیاس کوچک نیز بتوانند قیمت محصول خود را در بورس کشف کنند.همچنین با عرضه در بورس این امکان وجود دارد تا قیمت ها چه برای صادرات و چه برای عرضه در داخل، واقعی تر کشف شود و تنها به قیمت محصول تولیدی یک مجتمع وابسته نباشد.

وی گفت: عرضه محصولات مختلف از جملهسنگ آهن در بورس موجب می شود فروشنده زودتر به پول خود برسد و با توجه به شفافیت های معاملاتی در بورس، دستگاه های مالیاتی راحت تر می توانند درآمدهای مشمول مالیات را شناسایی کنند. زیرا بستر معاملاتی بورس شفافیت معاملات را از هر نظر بیشتر می کند.

عرضه سنگ آهن در بورس کالا، پایانی بر قیمت گذاری دستوری

عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن گفت: گندله و کنسانتره سنگ آهن گل گهر در حالی در بورس کالا پذیرش شده است که عرضه محصولات سنگ آهنی از چند سال گذشته مطرح بوده و انجمن سنگ آهن ایران موضوع ورود و تکمیل زنجیره ارزش تولید فولاد در بورس را پیشنهاد داده بود.

قدیر قیافه در بیان مزایای عرضه سنگ آهن در بورس کالا اظهار کرد: اولین اتفاق مثبتی که در عرضه محصولات سنگ آهنی و سایر محصولات زنجیره ارزش تولید در بورس کالا وجود دارد، کشف قیمت واقعی و منصفانه است. همچنین با توجه به سازوکارهای موجود در بورس کالا مکانیسم تسویه معاملات برای فروش های انجام شده در رینگ داخلی و صادراتی بورس کالا، عرضه کنندگان می توانند در سریع ترین زمان ممکن وجه ناشی از ارزش کالای فروخته شده خود را دریافت کنند.

وی گفت: نکته دوم کشف قیمت منصفانه و خروج از شرایط یک طرفه ای که بر اساس آن قیمت پایه محصول نیم ساخته یکی از کارخانجات ملاک نرخ گذاری دستوری بود تا از این پس روند قیمت ها برگرفته از نرخ های جهانی تعیین شود.

زعفران ایران برای اولین بار شناسنامه دار شد

مدیرعامل یک شرکت مباشر رسمی در طرح خرید توافقی گفت: کشاورزان و زعفرانکاران از اجرای سیاست خرید توافقی که برای اولین بار در کشور اجرایی شد، استقبال کردند و زعفرانکاران از نحوه پرداخت پول محصول خود رضایت کامل داشتند.

کریمی اظهار کرد: ما به عنوان یکی از مباشران رسمی در اجرای این طرح بیش از ۲ تن و ۸۰۰ کیلوگرم زعفران را به روش معامله قطعی از کشاورزان خریداری کردیم و بیش از یک تن و ۳۰۰ کیلوگرم زعفران نیز در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالا مورد معامله قرار دادیم.

این مباشر رسمی زعفران با تاکید بر اینکه با اجرای این سیاست، زعفران ایرانی برای اولین بار شناسنامه دار شد، عنوان کرد: با این اقدام و تداوم اجرای این سیاست در سال های آتی می توان برند زعفران ایرانی را در دنیا مطرح کرد و حجم صادرات مستقیم این محصول ارزآور را افزایش داد.

چرا نباید خودمان قیمت زعفران را تعیین کنیم؟

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: هدف از عرضه زعفران در بورس کالا استفاده از ظرفیت ملی برای کسب موقعیت متناسب با تولید است تا دیگران برای محصول ما تعیین کننده قیمت نباشند؛ در واقع با این حجم از تولید زعفران، این حق مسلم ما است که پایه‌گذار بورس جهانی زعفران باشیم و قیمت پایه جهانی این محصول را تعیین کنیم

علی اوسط هاشمی گفت:با عرضه زعفران در بورس کالا به دنبال آن هستیم که همه افرادی که تا به امروز موضع فعالی در راه تجارت و صادرات داشتند؛ حضور پررنگ‌تری در بازارهای هدف داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ایران تامین کننده ۹۰ درصدزعفراندنیاست، افزود: با این حجم از تولید زعفران، این حق مسلم ما است که پایه‌گذار بورس جهانی زعفران باشیم و قیمت پایه جهانی این محصول را تعیین کنیم.

عرضه خودرو در بورس کالا؛ حذف سود غیر متعارف واسطه ها

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در مراسم آغاز عرضه خودروی کوئیک گفت: برخی از خودروهای تولیدی ما و دیگر خودروسازان داخلی اختلاف قیمت با بازار پیدا کرده‌اند، بنابراین اگر بتوانیم این محصولات را در بورس کالا عرضه کنیم، این اختلاف قیمت به جای وضعیت فعلی و رسیدن به دلالان و واسطه‌ها به خودروسازان می‌رسد.

محسن جهرودی درباره هدف خودروسازان از عرضه خودرو در بورس کالا گفت: به طور کلی عرضه و تقاضا است که قیمت یک محصول را تعیین می‌کند و بورس کالا در این زمینه مناسب است.

شفاف‌سازی و خروج از معاملات سنتی با کمک بورس کالا

رئیس انجمن جوجه یکروزه گفت: ما فقط برای کشف قیمت به بورس کالا مراجعه نکرده ایم بلکه از بورس برای خروج عرضه جوجه یکروزه از حالت سنتی و شفاف‌سازی معاملات کمک گرفته ایم.

در خصوص اینکهعرضه جوجه‌یک‌روزه در بورس کالا چه تأثیری در کشف قیمت آن داشته، است، گفت: براساس قانون ابزارهای مالی، اگر محصولی به طور مستمر در بورس عرضه شود، از شمول قیمت‌گذاری خارج می‌شود.

وی اضافه کرد: بورس فقط برای کشف قیمت نیست، بلکه برای خروج عرضه جوجه یکروزه از حالت سنتی و شفاف‌سازی برای معاملات است.

منبع: کالاخبر

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24