Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برای ششمین بار در دو سال گذشته دارایی صندوق بازنشستگی فولاد در ذوب آهن اصفهان به حراج گذاشته شد تا این صندوق بدهکار با بیش از ٨۶ هزار بازنشسته تحت پوشش و تعهد ماهیانه دست کم ٢٠٠ میلیارد تومانی کمی سبک تر شود. روز گذشته بلوک ١۶.۶۶درصد از سهام ذوب آهن اصفهان توسط سازمان خصوصی سازی به وکالت از صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد «یکی از سهامداران عمده ذوب آهن» عرضه شد اما بر خلاف ۶عرضه گذشته؛ این بار، ذوب آهن مشمول ماده ١۴١ قانون تجارت در کمال ناباوری خواستگار داشت ، البته بازهم معامله ای انجام نشد!

پیگیری آخرین رخدادها درباره ذوب آهن ؛ یک ازدواج فامیلی در راه است!؟

بورس24 : برای ششمین بار در دو سال گذشته دارایی صندوق بازنشستگی فولاد در ذوب آهن اصفهان به حراج گذاشته شد تا این صندوق بدهکار با بیش از 86 هزار بازنشسته تحت پوشش و تعهد ماهیانه دست کم 200 میلیارد تومانی کمی سبک تر شود.

روز گذشته بلوک 16.66درصد از سهام ذوب آهن اصفهان توسط سازمان خصوصی سازی به وکالت از صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد «یکی از سهامداران عمده ذوب آهن» عرضه شد اما بر خلاف 6عرضه گذشته؛ این بار، ذوب آهن مشمول ماده 141 قانون تجارت در کمال ناباوری خواستگار داشت ، البته بازهم معامله ای انجام نشد!

درباره بلوک ذوب آهن که سبب رشد دوباره قیمت این سهم در فرابورس ایران طی معاملات روز سه شنبه شد دو فرضیه وجود دارد ، اول این که سهم چند خریدار داشته و رقابت بین آن ها و تکمیل برخی از مدارک آن ها برای شرکت در مزایده سبب معامله نشدن سهم شده است.نکته دیگری که مطرح می شود این است سهم دیر عرضه شده و درست در ساعتی که تشخیص وجود خریدار دوم برای بلوک امکان پذیر نبوده است.به این صورت که در سال 12:16 دقیقه سهم عرضه می شود و یک خریدار هم درخواست خرید وارد می کند اما ساعت معاملات قبل از فرارسیدن فرجه قانونی 15 دقیقه ای که برای انجام معامله پس از وارد شدن اولین درخواست خرید و تشخیص نبود خریدار دوم تعیین شده ، به پایان می رسد.

خواستگار "ذوب" کیست...؟

حالا بحث اصلی این است که چه کسی یا کسانی خریدار این بلوک هستند؟طی بررسی های انجام شده از سوی بورس24 ، ظاهرا خریدار ذوب آهن از همین خانواده است و به قولی «عروس و داماد  فامیل از آب درآمده اند». گفته می شود یکی از خریداران و یا به نوعی خریدار اصلی این سهم شرکت پویش بازرگان است ، شرکتی که 40 درصد از سهام آن متعلق به شرکت ذوب آهن است  و 60 درصد مابقی آن را هم فعالان صنعت فولاد در اختیار دارند.

اما پویش بازرگان را بهتر بشناسیم ؛ این شرکت در ابتدای سال ۹۴ توسط شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان تاسیس و برای رسیدن به اهداف خود و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود ، با واگذاری ۶۰ درصد از سهام به فعالان و تجار بازار فولاد، از مالکیت مطلق شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان جدا و اداره آن به سهامداران واگذار شد.جالب است بدانیم که، در حال حاضر نیز این شرکت فروش محصولات و خرید مواد اولیه ذوب آهن را بر عهده گرفته و به نوعی  قلب فروش "ذوب" در اختیار «پویش بازرگان» است.

امروز؛ معامله قطعی است...

پیگیری های خبرنگار بورس24 نشان می دهد : با وجود این که در روز گذشته معامله بلوک حدود 17 درصدی ذوب آهن اصفهان به قطعیت نرسیده و همه سهامداران در حالت انتظار به سر می برند، معامله «ذوب» امروز قطعی می شود و این «ازدواج فامیلی»سر خواهد گرفت.

معادلات نسبت های فامیلی در این معامله چند  چند است...؟

بررسی ترکیب سهامداران ذوب آهن اصفهان به صورت اجمالی نشان می دهد که سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگ سهامدار این شرکت فعلا بیشترین سهام را در «ذوب» در اختیار دارد که با خروج صندوق بازنشستگی و ورود یک شرکت متعلق به ذوب آهن، می توان به آینده این تولید کننده فولاد امیدوارتر بود چرا که این دفعه این تغییر مالکیت به شکل تخصصی اتفاق می افتد و شرکتی احتمالا مالک یک کرسی هیات مدیره ذوب آهن می شود که حیات ذوب آهن برایش مهم است و نه صرفا نوسان گیری و رشد قیمت سهام!

آخرین ترکیب سهامداران ذوب آهن اصفهان

نکه حائز اهمیت دیگری که وجود دارد این است که در ترکیب گذشته مالکان ذوب آهن اصفهان ، صندوق بازنشستگی فولاد به دلیل نیاز مالی برای حقوق بازنشستگان در بازار سرمایه مجبور به فروش سهم «ذوب» بود و حداقل دستاورد این معامله خداحافظی شرکت با یک سهامدار دست ماشه فروش و بدهکار است!!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24