Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت مسکن سال آینده از شاخص تورم عبور می‌ کند / جهش قیمتی در کار نیست مصطفی قلی خسروی در سخنانی با اشاره به اینکه، من تاکنون وجود دو میلیون و ۵٠٠ هزار خانه خالی را باور نکردم، افزود: عقل سلیم اجازه نمی‌ دهد، مالکان خانه خود را بدون سکنه و خالی رها کنند و...

یک کارشناس اقتصاد مسکن: رکود چند ساله بازار مسکن رو به اتمام است / احتمال رشد قیمت در سال ٩٧ معاملات را کاهش داد

بورس24 : مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه در همه کشورها دولت‌ ها و مردم با مشکل تامین مسکن مواجه هستند و امیدواریم در دولت دوازدهم با رشد اقتصادی شاهد برطرف شدن بخشی از مشکلات مسکن باشیم اظهار داشت: از تاریخ یکم اسفند ماه 95 تا تاریخ 5 اسفندماه 95 تعداد قراردادهای معاملات مسکن در کل کشور 47 هزار و 813 فقره بوده که این رقم در مدت مشابه در سال جاری به 45 هزار و 199 فقره قرارداد می‌ رسد. 

وی همچنین با اشاره به رشد معاملات مسکن در چند ماه گذشته اظهار داشت: در پنج روز اول اسفندماه سال گذشته تعداد قراردادهای معاملات مسکن در استان تهران 19 هزار و 539 فقره بوده که این رقم در مدت مشابه سال جاری به 16 هزار و 855 فقره قرارداد می‌ رسد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه در تمام این آمارها شاهد افزایش معاملات خرید و فروش مسکن هستیم، اظهار داشت: می‌ توان گفت رکود چند ساله بازار مسکن رو به اتمام است.

قلی خسروی با اشاره به لزوم دریافت کد رهگیری در انجام معاملات مسکن اظهار داشت: یکی از طراحان کد رهگیری برای معاملات مسکن بنده بودم و معتقدم دریافت کد رهگیری جزو مطالبات مردم است.

وی درباره احتمال لغو اخذ کد رهگیری در انجام معاملات مسکن، اظهار داشت: در قوانین نظام صنفی تاکید بر این است که بالاترین فرد تصمیم‌گیرنده اصناف کمیسیون عالی نظارت و اتاق بازرگانی است و این کمیسیون هم در حوزه مسکن خواستار دریافت کد رهگیری هستند، بنابراین اگر واحد صنفی از دریافت کد رهگیری در معاملات مسکن خودداری کند تخلف کرده و اساسا مزیت دریافت کد رهگیری این است که از پولشویی در آن صنف جلوگیری می‌ کند.

وی با تاکید بر اینکه در ازای کد رهگیری نباید پولی دریافت شود، ادامه داد: کد رهگیری تنها برای امنیت معاملات است و هیچ مشاور املاکی حق دریافت پول بابت اخذ کد رهگیری را ندارد.

او با اشاره به مذاکره با اداره مالیات برای حذف دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مستاجران تاکید کرد: تمام صنوف نسبت به دریافت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده معترض هستند.

خسروی ادامه داد: اتحادیه املاک در حال حاضر در حال رایزنی با سازمان امور مالیاتی است که مستاجران از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده حذف شوند، چرا که مستاجر در هر سال از آن واحد مسکونی به واحد مسکونی دیگری جابجا می‌ شود و نباید شامل حال پرداخت مالیات بر ارزش افزوده باشد.

وی همچنین درباره تاثیر بازارهای رقیب بر بازار مسکن گفت: از گذشته تاکنون چهار بازار طلا از سوخت و بورس از رقبای بازار مسکن محسوب می‌شوند و افت و خیز این بازارها بر بازار مسکن هم اثرگذار بود.

خسروی افزود: شاهد آن بودیم وقتی قیمت‌ ها در بازارهای رقیب افزایش پیدا می‌کند قیمت بازار مسکن هم بالا می‌ رود اما با کاهش قیمت در بازارهای رقیب افت قیمت در بازار مسکن به سختی انجام می‌ شود.

وی با اشاره به دلیل افزایش قیمت غیر متعارف در برخی از مناطق اظهار داشت: عرضه و تقاضا در بازار حکم فرماست و با افزایش ناگهانی تقاضا در یک منطقه‌ ای قیمت‌ ها هم در آن منطقه افزایش پیدا می‌ کند که البته علت افزایش قیمت ها در برخی از نقاط سلایق و علایق مردم آن منطقه از جمله شرایط جوی آن و فرهنگ آن منطقه است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به اخذ مالیات از خانه های خالی گفت: مالیات بر خانه‌های خالی هزینه‌های زیادی برای سازمان مالیات و دارایی دارد.

وی درباره راه‌های دور زدن شناسایی خانه‌ های خالی اظهار داشت: زمانی با قبض برق و آب خانه‌ های خالی را شناسایی می‌کردند که با روشن گذاشتن لامپ‌ ها و باز گذاشتن آب شرب خانه‌ ها شناسایی خانه‌ های خالی سخت‌ تر شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر قرار بر این است که نرم افزاری در وزارت راه و شهرسازی تهیه شود که آن نرم افزار به هر واحد مسکونی کد ارائه دهد که البته این در حد پیشنهاد است.

خسروی درباره تعداد خانه‌ های خالی هم اظهار داشت: من تاکنون وجود دو میلیون و 500 هزار خانه خالی را باور نکردم. چرا که عقل سلیم اجازه نمی‌ دهد مالکان خانه خود را بدون سکنه و خالی رها کنند.

وی تاکید کرد: هنوز متوجه آن نشدم که چرا برخی از مالکان واحدهای مسکونی خود را خالی رها می‌کنند. اما نباید اجازه داد تعداد خانه‌ های خالی افزایش یابد.

وی درباره وضعیت بازار مسکن اظهار داشت: انتظار مردم از فروشنده‌ ها برای بررسی بیشتر و احتمال رشد قیمت در سال 97 باعث شد تا معاملات مسکن کاهش پیدا کند.

قلی خسوری گفت: در بهمن ماه سال جاری تعداد معاملات نسبت به سال گذشته 17.7 درصد رشد داشته است و التهاب بازار در کوتاه‌مدت باعث کاهش معاملات شد اما قطعا در بلند مدت مجددا سرمایه وارد بازار مسکن می‌ شود.

وی تاکید کرد: ‌قیمت مسکن در سال آینده دو درصد از شاخص تورم عبور می‌کند اما جهش قیمت نخواهیم داشت.

منبع: ایلنا 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24