Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

این بنگاه های تنها ۹ درصد از بازار سرمایه را شامل می شود، نه کل اقتصاد ایران را! وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه شرکت های زیان ده را از بین شرکت های دیگر استخراج کرده ایم و شرکت های سود آوری را که خارج از استراتژی ها بوده نیز استخراج کرده ایم، در ادامه سخنان خود گفت: در حال حاضر در قالب چند برنامه قصد داریم، وضعیت بنگاه ها را از حالت فعلی نجات دهیم. بحث تهاتر سهام، فروش در بازار سهام، ادغام برخی شرکت‌ ها، واگذاری به روش پیمان مدیریت، فروش دارایی‌ ها یا انحلال، جذب سرمایه گذاری خارجی و تشکیل صندوق های قابل معامله در بورس را در دستور کار داریم...

نظر آقای وزیر درباره بنگاه های تأمین اجتماعی

بورس24 : وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعیدرباره وضعیت بنگاه های اقتصادی مشکل دار در کشور گفت: بنگاه های تأمین اجتماعی تنها ۹ درصد ازبازار سرمایه را شامل می شود، نه کل اقتصاد ایران را. 

وی ادامه داد: فعالیت صندوق های بازنشستگی نیز مختص ایران نیست، در سراسر دنیا با توجه به اینکه صندوق های بازنشستگی بین النسلی هستند فعالیت اقتصادی می کنند، آن دسته از کشورهایی که اساس صندوق هایشان بر پایه مالیات است سرمایه گذاری در صندوق ها ندارند. اما در ایران با توجه به اینکه صندوق های بازنشستگی بین النسلی هستند بر پایه سرمایه گذاری بنا شده اند.

ربیعی افزود: در برخی از کشورها میزان سرمایه گذاری در GDP با ایران قابل مقایسه نیست. در ایران متاسفانه با ناکارآمدی های پیچیده و پی در پی روبرو بوده ایم. این مسائل دیده نمی شود. به طور کلی در یک اقتصاد سالم که تورم و نرخ سود آن مشخص است، باید حقوق بازنشستگان نظام تأمین اجتماعی، صندوق بانک ها، صندوق فولاد و تمام صندوق ها پرداخت شود. اما در اقتصادی که ارز در نوسان است و به یکباره قیمت ارز کاهش می یابد نرخ سهام شرکت های مختلف نیز کاهش می یابد. در چنین شرایطی پول افراد به موقع داده نشده است و علاوه بر آن در مقاطعی برای صندوق ها تصمیماتی گرفته شده است که خارج از اراده صندوق ها بوده است.

وی افزود: مثلا در بازه زمانی کوتاه مدت ۴ سال به یکبار تعداد مستمری بگیران ۴برابر افزایش می یابد که این موضوع ناشی از تصمیماتی خارج ازاراده صندوق است بلکه به آن این تصمیم را تحمیل کرده اند. چنین اتفاقاتی منابع و مصارف صندوق ها را به هم می زند. از سوی دیگر میزان پولی که باید به صندوق ها داده شود تا آنها برای سرمایه گذاری تصمیم گیری کنند اتفاق نیافتاده است.

وزیر کار تصریح کرد: اگر بخواهیم مرور کنیم، چرا وضعیت صندوق های بازنشستگی چنین است؟ باید بگوییم هر دولت بایددر زمان خود به تعهداتشان عمل می کردند و هر آنچه که باید به صندوق پرداخت می کردند به موقع صورت می گرفت چنین نمی شد. اکنون میزان شاغلان به بازنشستگان در بسیاری از صندوق ها تناسب درست ندارد. در صندوق فولاد این نسبت ۱به ۱۰ است. یعنی یک نفر شاغل و در مقابل ۱۰ نفر بازنشسته بگیر هستند. در زمانی میزان شاغلان بیشتر از بازنشستگان بود.

وی با اشاره به اینکه ۱۷ تصمیم غلط را در زمینه نظام بازنشستگی و حمایتی استخراج کرده ایم گفت: در حال حاضر صندوق فولاد را به تأمین اجتماعی به ازای بدهی واگذار کردند که ارزش معدن آن ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بیان شد اما در حال حاضر آن را ۵۰۰میلیارد تومان هم خریداری نمی کنند. یعنی دولت ها در دوران مسئولیت خود به جای آنکه بدهی به صندوق ها را به صورت نقد پرداخت کنند تا آنها خودشان برای سرمایه گذاری تصمیم بگیرند با واگذارهای غلط تلاش کردند که بدهی خود را صاف کنند.

ربیعی اظهار داشت: در آن زمان هیچ کس انتقاد نکرد. در حال حاضر با انتقاد از واگذارها به روش غلط بیان می کنم ۸۰ درصد بهره برداری که از صندوق ها داریم، برابر با ۲۰ درصد سرمایه گذاری بود که می توانستیم، خودمان داشته باشیم، اگر دولت بدهی خود را به صورت واگذاری شرکت ها پرداخت نمی کرد.

وی ادامه داد: شرکت هایی که در گذشته واگذار شده در آینده حتی ۲درصد هم بازگشت سرمایه ندارد. معتقد هستم شرکت هایی که به صندوق ها واگذار شده است، حداقل خدمتی که کرده اند این است که ثبیت شغل کرده اند.

او ادامه داد: یک شرکت فولادی را به عنوان بدهی به تامین اجتماعی واگذار کرده اند که ۸هزار نیروی اضافه دارد. قیمت تمام شده یک نفر در واحد این چنینی حدود ۴میلیون تومان است. اینگونه به ما شرکت تحویل داده اند. من معتقد هستم که فرآیند خصوصی سازی باید به درستی صورت می گرفت.

ربیعی تصریح کرد: در حال حاضر باید تغییر رویکرد صندوق ها را در دستور کار قرار دهیم و از بنگاه داری به سمت سهام داری پیش رویم. این حق صندوق ها است که بتواند به نسل آینده پاسخگو باشد. بنگاه داری در موارد خاص باید صورت گیرد.

وی تأکید کرد: نقش صندوق باید به عنوان پیشران اقتصادی باشد. یعنی باید در شرکت هایی واگذار شود که اتفاق خوبی در اقتصاد کشور شکل گیرد. اتفاق بدی که درخصوصی سازی گذشته رخ داد این بود که زنجیره ها در اقتصاد قطع شد. در حال حاضر مشاهده می کنید در خوزستان یک کارخانه فولاد، کارخانه اکسین و یک کارخانه فولاد دیگر داریم که اینها به صورت زنجیره به هم متصل بودند که همه این موارد قطعه قطعه شد و از ارزش اقتصادی آنها به همین تناسب کاسته شد. باید به همین شرایط بازگردیم. سیاست های منسجم را پیش گرفته ایم.

ربیعی بیان کرد: شرکت های زیان ده را از بین شرکت های دیگر استخراج کرده ایم. شرکت های سود آوری را که خارج از استراتژی ها بوده نیز استخراج کرده ایم. در حال حاضر در قالب چند برنامه قصد داریم، وضعیت بنگاه ها را از حالت فعلی نجات دهیم. بحث تهاتر سهام، فروش در بازار سهام، ادغام برخی شرکت‌ها، واگذاری به روش پیمان مدیریت، فروش دارایی‌ها یا انحلال، جذب سرمایه گذاری خارجی و تشکیل صندوق های قابل معامله در بورس را در دستور کار داریم.

منبع: مهر 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24