Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

جلسه معارفه سهام سپ به بورس و فعالان بازار سرمایه دوازدهم اسفند ماه با حضور مدیران ارشد شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ)، شخصیت‌های شناخته‌شده صنعت بانکداری و پرداخت و جمعی از فعالان بازار سرمایه در هتل اسپیناس برگزار شد. در این نشست، علاوه بر معرفی تاریخچه شرکت سپ، در پنلی به سؤالات سهامداران پاسخ داده شد...

همه آن چیزهایی که می‌خواهید درباره عرضه اولیه سهام سپ در بازار بورس بدانید

جلسه معارفه سهام سپ به بورس و فعالان بازار سرمایه دوازدهم اسفند ماه با حضور مدیران ارشد شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ)، شخصیت‌های شناخته‌شده صنعت بانکداری و پرداخت و جمعی از فعالان بازار سرمایه در هتل اسپیناس برگزار شد. در این نشست، علاوه بر معرفی تاریخچه شرکت سپ، در پنلی به سؤالات سهامداران پاسخ داده شد.

در این پنل سید ولی‌الله فاطمی از بنیان‌گذاران، ولی ضرابیه از بنیان‌گذاران و رئیس هیئت‌مدیره، حسین واعظ قمصری نایب‌رئیس هیئت‌مدیره، سید ابراهیمی حسینی‌نژاد مدیرعامل، غلامحسین حسن‌خانی و احسان ترکمن عضو هیئت‌مدیره سپ حضور داشتند.

سهام سپ را با دیگران مقایسه نکنید

در ابتدای این نشست یکی از حضار این پرسش را مطرح کرد که چرا نماینده بورس در این نشست حاضر نشده است؟ او گفت: «مرجعی که وظیفه آن نظارت است برای پاسخگویی به سهامداران اقدام نمی‌کند. این یعنی ارزشی برای سهامداران قائل نیستند. اگر توان انجام چنین کاری را ندارند، باید ابتدا زیرساخت آن را فراهم کنند.»

در پاسخ به این سؤال ضرابیه، رئیس هیئت‌مدیره پرداخت الکترونیک سامان، گفت: «موضوعاتی که می‌فرمایید درست است اما من مسئول پاسخگویی آن نیستم. ما از تمام اعضای سازمان بورس دعوت کردیم، من اینجا هستم تا در مورد وضعیت شرکت پرداخت الکترونیک سامان توضیح دهم. نکته اول این است که عرضه‌ها را با هم مقایسه نکنید.»

مهرآور مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سامان، در پاسخ به این پرسش گفت: «از سال 1368 در حوزه بورس فعالیت می‌کنم. نماینده سازمان بورس مقام ناظر ماست که صورت‌های مالی را بررسی می‌کند و درصورتی که صورت‌های مالی صحت و شفافیت داشته باشد، اجازه پذیرش آن را می‌دهد. اینکه چرا نماد برخی بسته است نه به ما ربط دارد و نه امکان مقایسه وجود دارد. به‌هیچ‌وجه قرار نیست از این به بعد نماد شرکت‌ها بیش از 48 ساعت در بورس بسته باشند مگر اینکه اتفاق خاصی رخ دهد.»

همچنین یکی از حضار در رابطه با بدهی‌های شرکت پرداخت الکترونیک سامان سوالاتی را مطرح کرد که احسان ترکمن، عضو هیئت‌مدیره سپ در پاسخ گفت: «تفاوتی که شرکت پرداخت الکترونیک سامان با سایر شرکت‌های پرداخت حاضر در بورس دارد این است که ما کارت‌های هدیه و خرید را به نمایندگی از بانک صادر می‌کنیم. موجودی‌های نقدی ما پنجاه میلیارد تومان است، در سمت بدهکاران حدود 30 میلیارد تومان بدهی داریم که نزد دارندگان کارت است و هر زمان کارت خود را استفاده کنند، این مبلغ تصفیه می‌شود. بخشی دیگر در تأمین منابع ارزی برای خرید دستگاه‌های کارت‌خوان استفاده می‌شود. بخشی هم سود سهام پرداختنی به سهامداران عمده بوده که حدود هشتاد میلیارد تومان است. برای کمک به شرکت و اینکه شرکت تسهیلات نگیرد، سهامداران عمده ما توافق کردند این مبلغ را برداشت نکنند و نقدینگی در حساب‌های شرکت بماند.»

او در پاسخ به این سؤال که تعهد عدم برداشت تا چه‌موقع است، گفت: «این حق سهامدار است و هر زمان مطالبه کند شرکت موظف به پرداخت است اما در مدت قانونی به سهامدار عمده پرداخت نشده است.»

وضعیت ترازنامه بانک‌ها تأثیری روی PSP ها ندارد

همچنین یکی از مهمانان حاضر در این نشست، به ترازنامه بانک‌ها اشاره کرد که دچار مشکلات جدی هستند. سؤال او این بود که اگر اتفاقی برای بانک سامان که مالک این شرکت است، رخ دهد کسی که دارنده سهم است چه تکلیفی دارد؟

در پاسخ به این سؤال ولی ضرابیه گفت: «وضعیت بانک سامان به نسبت سایر بانک‌ها متفاوت است اما اگر اتفاق خاصی رخ دهد، هرکسی که سهام دارد به همان اندازه منتفع می‌شود. 17 بانک، مشتری این شرکت هستند و سهام این شرکت حداقل به دو بانک تعلق دارد. تنوع و تعداد بالای مشتریان و سهامداری 2 بانک این شرکت را از این منظر در نقطه خوبی نشان می‌دهد و قرار نیست با اتفاقاتی که برای یک بانک رخ دهد این شرکت صدمه ببیند.»

در 14 سال گذشته حتی یک شکایت هم نداشتیم

در ادامه یکی دیگر از حضار به صفحه دوم امیدنامه شرکت سپ، اشاره کرد و گفت: «در این امیدنامه قید شده که بورس اوراق بهادار تهران هیچ مسئولیتی در برابر صحت و کفایت اطلاعات افشا شده توسط شرکت و محتوای امیدنامه ندارد و هرگونه مسئولیتی را در قبال درستی و کامل بودن آن از خود سلب می‌کند. به‌طور صریح هرگونه مسئولیت را در برابر هر نوع ضرر ناشی از ارتکاب یا برخی از مسائل پیش‌آمده در امیدنامه از خود سلب می‌کند. سرمایه‌گذاران باید با ارزیابی خودشان از مزیت‌ها و ریسک‌های شرکت اطلاع کسب کنند و به هنگام بروز هرگونه شک و تردید با مشاوران حرفه‌ای، کارگزار و حسابرس مشاوره کنند.

انتهای این امیدنامه نیز حسابرس و مشاور پذیرش، تمام مندرجات مالی را تأیید کرده‌اند. شاید دلیل اینکه مسئولان بورس اینجا حضور ندارند هم همین است. شما به مسئولیت اجتماعی اشاره کردید. صورت‌های مالی به لحاظ علم حسابداری بر اساس ارزش‌های تاریخی ثبت می‌شود. پس هیچ ارزشی ندارد مگر در همان زمان که حادث شده است. درباره گذشته زیاد صحبت شد و شما گفتید برای مشتری ارزش‌افزایی می‌کنید. من چیزی راجع به سرمایه‌گذاران و مدیریت آن نشنیدم. بازار بورس به شدت در برابر اخبار خوب و بد واکنش نشان می‌دهد. چند روز پیش صحبت از سپ و 75 میلیارد تومان بدهی این شرکت شد. بورس که این موضوع را تأیید نکرده اما 75 میلیارد تومان چه بوده است؟ اگر این بدهی پیش آید، این مبلغ را سرمایه‌گذاران باید پرداخت کنند اما شما صحبتی دراین‌باره نکردید. ایران در سازمان بین‌المللی شفافیت هیچ رتبه‌ای ندارد چراکه اصلاً شفاف نیست. این موضوع را به نحو احسن توضیح دهید چراکه به امیدنامه شما استناد می‌شود.»

در پاسخ به این سؤال، احسان ترکمن گفت: «شرکت پرداخت الکترونیک سامان که امروز برای ورود به بورس آماده شده است در 14 سال گذشته فارغ از هرگونه الزامی، هر سال توسط حسابرسان معتمد سازمان بورس، حسابرسی شده است. مسئولیت تهیه صورت‌مالی طبق استانداردها برعهده هیئت‌مدیره شرکت است و سازمان بورس در بند یک و دو به این موضوع اشاره می‌کند.»

سپ در 14 سال گذشته هیچ شکایتی نداشته است

او ادامه داد: «در مورد پرونده‌ای که گفتید، ما در 14 سال گذشته حتی یک شکایت هم نداشتیم به‌غیراز شکایتی که به‌تازگی مطرح‌شده و ما به بانک مرکزی، سازمان بورس و شاپرک پاسخ دادیم. فکر می‌کنیم اگر کسی ادعایی دارد باید از مراجع قانونی آن را پیگیری کند. از فردی که اتهام واهی را وارد کرده، شکایت شده است، از صداوسیما هم وقت خواسته‌ایم تا توضیحات را دراین‌باره ارائه دهیم. شرکت ریالی به آن فرد بدهکار نیست و اگر چیزی در فضای مجازی منتشر می‌شود ادعای این فرد بوده است. این مبلغ در دادخواست ایشان 21 میلیون تومان بوده است که قابل‌ارائه است. گزارش کارشناسی سه‌نفره معتمد دادگاه در خصوص این پرونده داده‌شده که حاکی از رد همه ادعاهای این فرد است. ما در فضای مجازی نمی‌توانیم صحبت کنیم؛ این حکم سه‌نفره ما به سازمان بورس، بانک مرکزی و شاپرک ارائه‌شده است. شرکت پرداخت الکترونیک سامان با 14 سال سابقه کار و 180 میلیارد تومان سرمایه در سال 95 درمجموع هشتاد میلیارد تومان سود کسب کرده است. چه طور یک کسب‌وکار نوپا در طول یک ماه می‌تواند 75 میلیارد تومان درآمد داشته باشد؟ آن‌هم کسب‌وکاری که آنتی‌ویروس می‌فروشد و ما آن را به‌صورت رایگان دانلود می‌کنیم. با این وجود موضوع فنی است و پاسخ همه موارد طرح شده توسط مدعی، در مستندات و گزارشات موجود است و انشالله با ختم دادرسی به اطلاع مشتریان و سهامداران خواهد رسید.»

او ادامه داد: «در مورد منافع سهامداران ما اعتقاد داریم مشتری ولی‌نعمت ماست و اگر ما بتوانیم به‌خوبی به او خدمت برسانیم برای ذی‌نفعان ارزش‌افزوده دارد؛ بنابراین مشتری اولویت اول ماست. ما در حال حاضر با 17 بانک مهم کشور همکاری می‌کنیم. در زمینه موبایل تقریباً دو میلیون مشتری داریم که از اپلیکیشن 724 استفاده می‌کنند. این دستاورد بر اساس یک اعتماد 14 ساله و دوطرفه بوده است.

وضعیت سهام سپ بعد از عرضه اولیه

یکی دیگر از حضار به این موضوع اشاره کرد شرکت‌ها معمولاً قبل از عرضه اولیه در بورس، با نشان دادن سودهای چندبرابری نسبت به سال گذشته، باعث می‌شوند سهام‌های عرضه اولیه به‌سرعت با افزایش قیمت عرضه شده و پس‌ازآن دیگر عرضه نمی‌شوند و نماد آن‌ها در بورس بسته می‌شود. آیا درباره سهام سپ هم‌چنین موضوعی وجود خواهد داشت؟

احسان ترکمن دراین‌باره گفت: «ما در سال 95، مبلغ 81 میلیارد تومان سود داشتیم و در سال 96 هم 147 میلیارد تومان سود شناسایی کردیم. این افزایش میزان سود، ناشی از افزایش نصب دستگاه‌های کارت‌خوان و قراردادهایی بوده که داشته‌ایم. ما در سال‌های گذشته درآمدهای مشخصی داشته‌ایم و اعداد و سودها نامتعادل افزایش پیدا نکرده است. افزایش بالای تراکنش‌ها و نصب دستگاه‌های کارت‌خوان موجب افزایش این سود شده است. قطعاً سال‌های آینده این دستگاه‌ها را خواهیم داشت و همچنان این افزایش سود روبه‌رشد است و هرروز به دلیل ضریب نفوذ موبایل و دستگاه‌های کارت‌خوان این رشد ادامه خواهد داشت. ما همچنین دستگاه کارت‌خوان هوشمند را وارد ایران کرده‌ایم و دستگاه‌های کارت‌خوان سنتی کنار خواهد رفت. همچنین دستگاه پین‌پد را برای حفظ احترام مشتری وارد کشور کردیم.»

در ادامه ابراهیم حسینی‌نژاد، مدیرعامل سپ در مورد محل تولید دستگاه‌های کارت‌خوان گفت: «دستگاه‌های کارت‌خوان استانداردهای امنیتی بالایی دارند که فراهم آوردن آن به‌راحتی در ایران امکان‌پذیر نیست و در حال حاضر همه بازار واردکننده هستند. ما در حوزه صندوق‌های فروشگاهی با تولیدکنندگان داخلی همکاری می‌کنیم و در مرحله بعد می‌خواهیم در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم.»

یکی دیگر از حضار، تصمیمات آینده سپ در بازار بورس و بعد از عرضه 10 درصدی، را جویا شد که در پاسخ به این سؤال، ولی ضرابیه گفت: «ما در حال حاضر نه عرضه بلوکی و نه عرضه خارج از بورس خواهیم داشت. سه سهامدار استراتژیک در این مجموعه وجود دارد، بانک سامان، بانک رفاه و بیمه سامان که حفظ چنین ساختاری برای آن‌ها مهم است.»

منابع درآمدی سپ

همچنین یکی از حضار به تغییر قوانین نظارتی بانک مرکزی و شاپرک بر روی تعیین کارمزدها اشاره کرد و گفت: «آنچه برای شرکت‌های PSP بسیار مهم است این است که هفتاد درصد تراکنش‌های کشور توسط دستگاه کارت‌خوان انجام و هزار میلیارد تومان هزینه به بانک‌ها تحمیل می‌شود. این در حالی است که بانک‌ها تحت‌فشار هستند و می‌خواهند خود را از زیر این فشار رها کنند. این تغییر ساختار کارمزد به تعویق افتاده است اما درنهایت در نقطه‌ای رخ می‌دهد. این موضوع باعث کاهش تراکنش‌ها می‌شود و PSP ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این موضوع چگونه است و چه زمانی رخ می‌دهد و در صورت بروز چنین مسئله‌ای استراتژی شما چیست؟»

در پاسخ به این سؤال، حسینی‌نژاد گفت: «معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرده تا ساختار کارمزد اصلاح شود ولی محل درآمد ما فقط کارمزد نیست؛ بلکه از دو محل دیگر هم درآمد داریم. نخست قراردادها که شامل اجاره‌هایی است که از بانک‌ها دریافت می‌کنیم و دیگری محصولاتی فروش آنها کارمزد دارند. حدود پنجاه‌درصد از درآمدهای ما از این محل است و پنجاه‌درصد از محل شاپرک است که البته این میزان تقریبی است. در همه قراردادهای ما این نکته وجود دارد که اگر کارمزدها تغییر کند در قراردادها بازنگری خواهیم داشت.»

او ادامه داد: «در مورد زمان، آنچه من می‌دانم این است که تا چند ماه آینده این تغییر رخ نخواهد داد. بانک مرکزی به دنبال این است که بهترین روش را اعمال کند. اگر روزی هم این تغییر رخ دهد ما آمادگی داریم از محل سایر درآمدها این موضوع را جبران کنیم.»

درباره این موضوع سید ولی‌الله فاطمی تصریح کرد: «در ماه‌های گذشته نگرانی‌هایی درباره مالیات و کارمزد مطرح شد و برخی مغازه‌داران نسبت به این موضوع حساسیت نشان دادند اما تراکنش‌های شاپرک نشان می‌دهد که این آمار تغییری نکرده و حتی در حال افزایش است. این یعنی وابستگی مردم به خرید با کارت زیاد شده است و با عدم علاقه مغازه‌دار، استفاده از کارت کاهش پیدا نمی‌کند. این فرهنگ در دنیا وجود دارد و اگر مغازه‌ای دستگاه کارت‌خوان نداشته باشد مردم از فروشگاه دیگری خرید می‌کنند.»

در پایان موضوع مالیات مطرح شد که یکی از حضار پرسید: «مالیات سپ در سال 1392 و 1394 تصفیه شد اما در سال 1393 این موضوع رخ نداده است. دلیل این موضوع چیست و اینکه در صورت نزولی شدن بازار، برای حمایت از سهامدار برنامه‌ای دارید؟»

احسان ترکمن در پاسخ گفت: «مالیات 1393 در هیئت تجدیدنظر است چراکه از سال 1391 سودآوری شرکت عدد بالایی بود. شرکت ما ثبت‌شده جزیره کیش است و از سال 1391 ما را در بین مودیان بزرگ حسابرسی کردند. به دلیل تفاوت در محاسبه مالیات توسط ما و سازمان امور مالیات، پرونده سال 1393 ما در حال پیگیری است که تفاوت مبلغ دو طرف حدود 800 میلیون تومان است.»

در پایان ولی ضرابیه تصریح کرد: «بازار گردان ما شرکت تأمین سرمایه کاردان است و سهامدارانش 3 بانک معتبر هستند و از منابع مالی خوبی برای پشتیبانی و بازارگردانی برخوردار هستند.»

منبع : سایت سامان پرداخت کیش

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24