Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته ای آمریکا گفت: بر خلاف سال ۲۰۱۲، در حال حاضر جامعه بین المللی آمادگی تصمیم آمریکا برای خروج از برجام را ندارد.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته ای آمریکا: جامعه بین الملل آمادگی تصمیم آمریکا برای خروج از برجام را ندارد

به گزارش بورس24 به نقل از پایگاه خبری اویل پرایس، تقابل میان ایران و آمریکا یکی از ریسک های ژئوپلتیک مهمی است که در سال جاری میلادی متوجه بازار نفت است. در گزارش جدیدی که توسط مرکز سیاست های جهانی انرژی دانشگاه کلمبیا منتشر شده، سناریوهای احتمالی ای که ممکن است در اواخر امسال با خروج آمریکا از برجام به وقوع بپیوندد مورد بررسی قرار گرفته است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چند نوبت تعلیق تحریم های هسته ای علیه ایران را چند نوبت تمدید کرده است. اما وی در آخرین نوبت تمدید این تعلیق ها در ماه ژانویه اظهار داشت که اگر توافق هسته ای اصلاح نشود، این آخرین باری خواهد بود که وی تعلیق تحریم های ایران را تمدید می کند.

بر اساس عدم همراهی اروپا با آمریکا در افزایش فشارها بر ایران موجب خواهد شد که این فشارها تاثیرگذاری چندانی نداشته باشد. به علاوه، هرگونه تحریم آمریکا علیه شرکت های اروپایی به دلیل همکاری با ایران می تواند منجر به اقدامات تجاری تلافی جویانه از سوی اروپا شود. چین و روسیه هم احتمالا همکاری چندانی با آمریکا نخواهند داش.

با این وجود محققان دانشگاه کلمبیا پیش بینی کرده اند که در صورت وضع مجدد تحریم های آمریکا علیه فروش نفت ایران، به دلیل کاهش خرید ژاپن، کره جنوبی و برخی کشورهای اروپایی «احتمالا روزانه 400 تا 500 هزار بشکه از صادرات نفت ایران کاهش خواهد یافت.»

اگر چین، هند یا ترکیه نیز تصمیم به همکاری نسبی با آمریکا بگیرند این کاهش به 600 هزار بشکه در روز خواهد رسید. در این وضعیت قیمت نفت چند دلار در بشکه افزایش خواهد داشت.

اما در عین حال، اگر چین یا هر کشور دیگری تصمیم به افزایش خرید نفت از ایران بگیرد، که یک سناریوی کاملا معقول به نظر می رسد، تاثیر اقدامات آمریکا به شدت کاهش خواهد یافت.

ریچارد نفیو، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته ای آمریکا و یکی از نویسندگان این گزارش خاطر نشان کرده که بر خلاف سال 2012، در حال حاضر جامعه بین المللی آمادگی تصمیم آمریکا برای خروج از برجام را ندارد.

منبع: تسنیم

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24