Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سی امین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه با حضور عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی برگزار شد.

همتی: بیمه ها می توانند به بازار سرمایه هم کمک کنند

به گزارش خبرنگار بورس24 ؛ صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با حضور عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی ایران با محوریت نقش بیمه در توسعه بازار سرمایه برگزار شد.

اولین نفری که در این نشست سخنرانی کرد، رئیس کل بیمه مرکزی بود که مهم ترین مسائل مطرح شده توسط او به شرح زیر است:

*بیمه ها با تکیه بر بیمه های عمر منابع جمع کننده خوبی را در اختیار خواهند گرفت.

*بیمه ها با تعمیقی که با استفاده از بیمه عمر ایجاد می کنند می توانند به بازار سرمایه هم کمک کنند.

*به نظر بنده بیمه دولتی وجود ندارد و ما باید به سمت بیمه های خصوصی برویم، این بیمه ها هستند که می توانند سرمایه گذاری جسورانه را انجام دهند.

*دو عمل مهم توسط بیمه ها می تواند صورت گیرد، یک، انتشار اوراق بهادار متصل به بیمه بوده که ما آمادگی خود را اعلام کرده و مقررات مربوطه وارد شورای عالی بیمه شده است. در نظر داریم تا سقف تعهد بیمه عمر شرکت های بیمه را در فوت بالا ببریم. دوم معرفی محصولات بیمه عمر که متصل به بازار سرمایه باشد که متاسفانه در کشور ما وجود ندارد.

*با افزایش نرخ سپرده بانکی زحمت دو ساله سیاستگذاران برای کاهش نرخ سود بانکی نادیده گرفته شد و از بین رفت، مجموعه نیروهای بازار پول به کمک حاکمیت های ایجاد شده حاکمیت خود را بر اقتصاد محکم تر کرد.

*ما راه کمک صنعت بیمه به بازار سرمایه را می دانیم شرایط برای ما مهیا نیست و ما داریم کم کم شرایط را فراهم می کنیم. بنده به بیمه های عمر اعتقاد زیاد دارم.

*متاسفانه ما نقدینگی موجود را قفل کرده ایم و از چرخش آن جلوگیری می کنیم. افزایش نقدینگی بدون چرخش در اقتصاد کشور وجود دارد.

*بیمه عمر باید روز به روز در کشور گسترده تر شود.

*کل حق بیمه جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی، 8.4 تریلیون دلار است که ۸۰ درصد آن متعلق به کشورهای پیشرفته است.

*ضریب نفوذ بیمه در دنیا 2.6 درصد و در ایران 2.2 درصد است و برای افزایش آن باید به سمت رشته بیمه عمر رفت.

*مباحث مربوط به حاکمیت شرکتی حتما لحاظ خواهد شد، کمیته های مربوط باید در چارچوب حاکمیت شرکتی ایجاد شود.

*بحث های زیادی در خصوص شفافیت صورت های مالی بیمه ای شده است، در این مورد نگران نباشید. کمیته مشترک با حضور بنده و دکتر محمدی و نماینده سندیکای بیمه ای شکل گرفته و با لحاظ شدن استانداردهای IFRS مشکلات رفع خواهد شد.

*درباره بازدهی کم شرکت های بیمه ای باید گفت که در دوره ها و سال های گذشته بازدهی های زیاد و ‌حبابی نصیب سهامداران شد و این افت عادی است. نمی گویم خوب است اما باید بدانیم که در دوره های گذشته رشد زیاد و غیر عادی داشتند، ذخایری باید گرفته می شد که گذشتگان از آن غافل بودند پس باید لحاظ شود تا صنعت بیمه شکوفا شود.

*در نظر نداریم تا بیمه های شخص ثالث نرخ شکنی نمایند.

*نگران گسترش تعداد نمایندگی های بیمه ای نباشید، ما باید مراقب کنترل و صلاحیت آن ها باشیم.

*گسترش فرهنگ بیمه نیز باید بیشتر شود اما بودجه تبلیغات این صنعت به تازگی راه افتاده است.

*بیمه زندگی باران نیز دومین شرکت بیمه ای است که در حوزه بیمه عمر فعالیت می کند. این شرکت به زودی پروانه های مدنظر را اخذ خواهد کرد.

*ورود سرمایه گذاران خارجی برای بیمه اتکایی نیز خوب پیش رفته بود اما با روی کار آمدن ترامپ کمی تردید ایجاد شد. با این حال مذاکرات خوب بوده و ادامه دارد. در حوزه هایی همچون بیمه نفتکش، کشتی و... اقدامات خوبی شده است.

*بازده امسال سود سهام شرکتهای بیمه 10- درصد بوده ، سال قبل 30+ درصد بوده، این موضوع در حقیقت شناسایی سودهای واهی گذشته بود. بیمه مرکزی ایستاد و نظارت کرد. این نظارت در حوزه ذخایر بخصوص در بیمه شخص ثالث بیشتر بود.

*رشد فروش بیمه زندگی طی دو سال اخیر از 8 درصد به 14 اشاره و آن حاصل تلاش شبکه فروش تخصصی بیمه عمر است.

*با تحمیل هرگونه عوارضی به صنعت بیمه مخالفم.صنعت بیمه در حال رشد است و هرگونه عوارض تحمیلی ضرر به اقتصاد کشور وارد می کند.

*دلیل اینکه از بیمه مرکزی در دولت احمدی نژاد رفتم این بود که می خواستند پول های بیمه مرکزی را به بخشی از نهاد های حاکمیتی بدهند.

حسینی مقدم: بیمه ها ارزش بازار خوبی دارند

همچنین روح الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس نیز در سی امین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه دقایقی صحبت کرد که مهم ترین بخش سخنان او به شرح زیر است:

*بخش مهمی از شرکت های بیمه ای در بازار سرمایه فعالیت می کنند، به لحاظ تعدادی بخش عمده ای از شرکت های بیمه ای در بازار سرمایه هستند و ارزش بازار خوبی را نیز در اختیار دارند.

*شرکت های بیمه ای حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان ارزش بازار دارند و این در حالی است که مارکت خوبی ندارند.

*یکی از متغیرهای مهم شرکت های بورسی و فرابورسی نقدشوندگی آن هاست که متاسفانه شرکت های بیمه ای از نقد شوندگی خوبی برخوردار نیستند.

*پتانسیل های سودآوری و رشد در این صنعت وجود دارد اما عملیاتی نمی شود. یعنی فروش سالانه خوب دارند اما مارکت خوبی در بازار سرمایه ندارند.

*موضوع بعدی که شرکت های بیمه ای باید به آن توجه کنند شفافیت صورت های مالی است که متاسفانه تمامی بیمه ای ها صورت های مالی مشروط دارند که باید اصلاح شوند. قابلیت اتکای صورت های مالی بیمه ای از چندین سال گذشته تغییری نکرده و این موضوع باید مد نظر بیمه مرکزی قرار گیرد.

*موضوع مهم دیگر سود سهامداران این صنعت است. سهامداران به خصوص سهامداران خرد بیمه ای ها، سود مورد نظر را کسب نمی کنند. اگر توسعه می خواهیم باید سودآوری نیز رشد کند. توجه به حقوق سهامداران خرد شرکت های بیمه ای باید مد نظر قرار گیرد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24