Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سفیر مالزی در پاسخ به این پرسش که اگر امریکا دوباره دست به تحریم‌ ایران بزند شما چه کار می‌کنید؟ گفت: ما چشم پوشی می‌کنیم و روابطمان را با ایران ادامه می‌دهیم.

سفیر مالزی در ایران: آمریکا از برجام خارج شود به روابطمان با ایران ادامه می‌دهیم

به گزارش بورس24 ؛ رستم یحیی، سفیر مالزی در ایران در گفتگو با برنامه سفیران که شب گذشته از شبکه پنج سیما پخش شد، در خصوص پیشرفت‌های ایران در زمینه حوزه دانش و فناوری و مخصوصا کالا‌های دانش بنیانی که جوان‌های ایرانی تولید می‌کنند گفت: کشور ایران از جمله کشور‌هایی است که در آن سطح تحصیلات مردم ایران بالاست و تعداد افرادی که در مقطع دکترا تحصیل کرده اند خیلی زیاد هست.

وی با بیان این که بحث دانش بنیان و کالا‌های دانش بنیان صرفا به مبحث خلاقیت، نوآوری و ایده‌های نو برمی گردد افزود: این ایده‌ها می‌توانند از هر جا و هر شخصی نشات بگیرد، اما نکته مهم در این میان این است که مقامات دولتی باید از این موضوعات حمایت کنند و در این میان کشور مالزی هم آمادگی کامل دارد که در این رابطه همکاری لازم را داشته باشد که این حوزه ارتقای بیشتری پیدا کند.

سفیر مالزی در ایران در خصوص درباره واژه "ساخت ایران" که بر روی محصولات ایرانی چاپ می شود نیز اظهار داشت: به شخصه توصیه دارم مردیم این کشور کالا‌های ایرانی را در خرید خود مدنظر قرار بدهند و فعالیت تبلیغی و خدمات پس از فروش مواد و کالای ایرانی بیشتر شود؛ چرا که در نهایت این مصرف کننده است که تصمیم نهایی را در انتخاب کالا می‌گیرد.

وی افزود: کشور ایران فرصت‌های سرمایه گذاری بسیار زیادی دارد و بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، تعدادی از شرکت‌های مالزیایی، مذاکرات و همکاری هایشان را با کشور ایران آغاز کرده اند. برای مثال شرکت پتروناس و دیاوی که در زمینه نفت و گاز فعال هستند پیشنهاد‌ها و طرح‌هایی برای توسعه و ارتقای همکاری‌ها به کشور ایران ارایه دادند که همچنان وارد مذاکرات هستند و ما کماکان در حال مطالعه و بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری موجود در ایران هستیم. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که تجار و سرمایه گذاران ایرانی هم سفری به مالزی داشته باشند و از فرصت‌های موجود در مالزی آشنایی بیشتری پیدا کنند تا روابط دو جانبه نه تنها یک جانبه ارتقا پیدا کند.

رستم یحیی ادامه داد: بعد از برداشته شدن تحریم‌ها شرکت پتروناس برنامه‌هایی برای گسترش همکاری‌ها با همتای ایرانی خودش ارایه کرد که این طرح‌ها بیشتر در زمینه امور بالادستی و صنایع بالادستی نفت هستند که ارزش میلیارد‌ها دلاری دارد.

وی اضافه کرد: این موضوع برای شروع قدم خیلی مثبتی است و امید داریم که به نتیجه مثبتی در این خصوص برسانیم.

سفیر مالزی در ایران گفت: علاوه بر این بعد از برداشته شدن تحریم‌ها مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و مالزی تا 40 درصد افزایش پیدا کرده است، حتی کلیه تعاملات گردشگری و صنعت توریسم بین دو کشور هم تا 30 درصد ارتقا پیدا کرده و همچنان امید داریم این روند رو به افزایش باشد.

وی اظهار داشت: بانک‌های بزرگی که در کشور مالزی هستند تعدادی از آنها تحت نظارت و مقررات کشور امریکا هستند و متاسفانه کشور امریکا هم تحریم‌هایی را علیه ایران اجرا کرده و ما توصیه نمی‌کنیم که تجار ایرانی برای گشایش ال سی و یا حساب‌های بانکی به سمت این بانک‌ها بروند، اما گزینه‌های دیگری در مالزی وجود دارند مثل بانک‌های اسلامی و یا بانک‌های چینی که برای گسترش همکاری آمادگی کامل اعلام کردند.

یحیی گفت: توافق هسته‌ای یک موافقت نامه بین المللی است که توسط سازمان ملل متحد هم تایید شده است و قطعا طرف مقابل این توافق صرفا ایالات متحده امریکا نیست و کشور‌های دیگری هم درگیر این قضیه هستند. بنابراین بهتر است راه حل جدیدی برای حل مشکلات پیدا شود تا تمرکز بر مشکلات.

وی در خصوص اتصال بورس تهران و کوالامپور اذعان داشت: کشور مالزی و من به شخصه از هرگونه گسترش تعاملات در زمینه اقتصاد حتی در زمینه بازار بورس بین دو کشور تهران و مالزی استقبال می‌کنیم و بر این اساس از هر کمکی دریغ نخواهیم کرد.

وی گفت: در این خصوص باید به این نکته تمرکز داشته باشم که سیستم بانکداری و مالی در مالزی از بحث بانکداری خارج شده و تامین مالی بین المللی و خارجی درگیر این قضیه هست. ضمن این که ما از سیستم تامین مالی صکوک استفاده می‌کنیم و کشور مالزی آمادگی این را دارد و اعلام کرده که تجربیات و اطلاعات کافی در این زمینه را در اختیار کشور ایران قرار می‌دهد تا هم ایرانی ها آشنایت کافی با این موضوع پیدا کنند و هم سیستم مالی دو کشور ارتقا یابد.

سفیر مالزی در ایران در مورد میزان آشنایی خود با بازار سرمایه ایران اظهار داشت: بازار سرمایه ایران در مقایسه با توانمندی‌هایی که وجود دارد به نظرم بازار کوچکی است، من اطلاعات دقیقی در خصوص بازار سرمایه ایران در حال حاضر در دستم ندارم، اما صرفا می‌توانم بگویم که توانمندی‌های ایران بسیار بیشتر از وضعیت کنونی بازار سرمایه‌اش است. بر این اساس خیلی دوست دارم تاکید بیشتری بر روی بحث تامین مالی از طریق سیستم صکوک داشته باشم که سیستمی در کشور مالزی است که فرای بانک هست و یک سیستم بین المللی است که از طریق انتشار اوراق گسترش پیدا کرده و این سیستم به غیر از حضور بانک ها، اشخاص، گروه‌ها و حتی موسسات مالی را هم درگیر می‌کند.

وی افزود: این مکانیزم سیستم خیلی موفقی است که در مالزی بیش از 30 سال است که فعالیت دارد و ما آمادگی کامل داریم که تجربیات خودمان را در اختیار کشور ایران قرار بدهیم چرا که این سیستم نتیجه مثبتی در کشور ما داشته است.

یحیی ادامه داد: قبل از شروع ماموریتم در ایران از شخص نخست وزیر ماموریت پیدا کرده بودم که در حوزه سرمایه گذاری و تجارت در ایران فعالیت زیادی داشته باشم و رقمی که الان وجود دارد را به چند برابر برسانم. بر این اساس قبل از اتمام ماموریتم با شرکت‌های مختلف کوچک یا بزرگ جلسات زیادی داشته ام و در سمینار‌ها و کنفرانس‌های زیادی شرکت کرده ام و برنامه شخصی من برای این است تا قبل از اتمام ماموریتم این رقم مبادلات را چهار یا 4 برابر برسانم.

وی گفت: بر این اساس شخصا اعتقاد بر این دارم که مبادلات و روابطی که بین اشخاص وجود دارد خیلی اهمیت دارد و اعتماد و مدیریت باید به نحو مطلوب وجود داشته باشد؛ زیرا زمانی که این تعاملات به نحو مطلوب و به سطح استانداردی برسد قطعا آینده بهتری هم پیش رو است.

سفیر مالزی در ایران در خصوص روغن پالمی که از مالزی به ایران صادر می‌شود نیز اظهار داشت: روغن پالم قسمتی از اقتصاد مالزی است و سالیان سال است که اقتصاد مالزی بر پایه روغن پالم شکل گرفته که از ارزانترین روغن‌های مصرفی می باشد که در بازار موجود است.

وی اضافه کرد: در کنار کشور مالزی که بزرگترین تولید کننده و صادر کننده روغن پالم است کشور‌های اروپایی هستند که به عنوان رقیب در این حوزه فعالیت دارند. بنابراین لازم می‌دانم تاکید کنم روغن پالم از لحاظ بخش سلامت مشکلی ندارد، تا جایی که هم من و هم خانواده ام سالیان سال از این روغن استفاده می‌کنیم.

یحیی اذعان داشت: بر این اساس صرفا بحث رقابت بین شرکت هاست که نگاه منفی را به مردم ایران القا کرده اند؛ حتی این پیشنهاد را ما در طی جلسات مان با مقامات ایرانی مطرح کرده ایم که موسسات تحقیقاتی را در داخل کشور با حضور محققین ایرانی و مالزیایی داشته باشند و تحقیقاتی را در خصوص بحث سلامت این روغن انجام دهند.

سفیر مالزی در ایران در ادامه تصریح کرد: متاسفانه فعالیت‌های منفی از جانب رسانه‌های غربی در فضای مجازی گسترش پیدا کرده است و گزارش‌های منفی از کشور ایران در وب سایت‌های مختلفی می‌توانیم ببینیم که بیشتر در زمینه هسته ای، مباحث امنیتی، بحث تروریسم و ... که خیلی ذهنیت منفی را به مردم نه تنها ایران بلکه سایر مردم کشور‌های دنیا القا کرده است.

یحیی افزود: سخنرانی که رئیس جمهور امریکا در خصوص ایران داشت، خود رئیس جمهور آماده نکرده بود بلکه برایش آماده شده بود. بر این اساس قطعا موضوعاتی که در این سخنرانی بود سخن افرادی هست که پشت این قضیه هستند. بنابراین به جای تمرکز بر روی مشکلاتی این چنینی، پیشنهاد می‌دهم که همکاری‌های کشور‌های اسلامی ارتقا پیدا کند.

سفیر مالزی در ایران در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر امریکا دوباره دست به تحریم‌های جدید بزند بعد از برجام شما برای حفظ روابط خودتان با ایران چه کار می‌کنید؟ گفت: سیاست کشور مالزی براساس مقررات و سیاست‌های سازمان ملل متحد است. بنابراین اگر سازمان ملل متحد تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب کند روابط قطعا به مشکل برمی خورد، اما اگر که ایالات متحده امریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب کند ما مشکلی با این قضیه نداریم و چشم پوشی می‌کنیم و روابطمان را با ایران ادامه می‌دهیم.

یحیی با اشاره به این که در خصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران هیچ تردیدی در کشور مالزی وجود ندارد افزود: قطعا دفاع از کشور یک حقی است که برای همه کشور‌ها وجود دارد، اما نه به منظور صدمه زدن به سایر کشور‌ها؛ بر این اساس همچنان مالزی مخالف هر گونه فعالیت‌های غیرصلح آمیز هسته‌ای به خصوص تولید سلاح‌های هسته‌ای است.

سفیر مالزی در ایران تاکید کرد: ما مطمئن هستیم که ایران سلاح هسته‌ای ندارد که بخواهیم ایران را تهدیدی برای جامعه جهانی بدانیم. صرفا ما این تکنولوژی هسته‌ای که در ایران وجود دارد و رو به رشد است را از نکات مثبت کشور ایران می‌دانیم و همیشه این کشور را رو به رشد تلقی می‌کنیم.

منبع: تسنیم

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24