Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

علیرضا اشرف رئیس هیات مدیره انجمن صنایع قند و دبیر کل اتاق ایران در گفت و گو با بورس ٢۴ درباره خبر موافقت مجلس با تسهیلات ارزی به کارخانجات چغندر قند اعلام کرد: اصولا کارخانجات چغندر قند و صنعت قند و شکر به تسهیلات ارزی نیازی ندارند. بیش از ٩٩.۵ درصد از تولیدات این صنعت در داخل کشور مصرف می شود و مابقی که مقدار بسیار ناچیزی است نیز بازار آزاد خرید می کند. بنابراین این صنعت نیازمند دریافت تسهیلات ارزی نیست...

قندی ها از وام ارزی استقبال نکردند / انجمن : این وام به درد ما نمی خورد...

بورس24 : صنعت قند و شکر از مهمترین صنایعی است که بیشترین ارتباط را با حلقه های پیشین و پسین در زنجیزه تولید اقتصاد ملی دارد. شکر به عنوان کالایی مهم و استراتژیک شناخته شده و از نظر سیاسی نیز اهمیت بسزایی دارد. در کشور ما این صنعت با مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می کند اما با این حال با سرعت به جلو قدم برداشته و خیال خودکفا شدن ایران از شکر وارداتی در سر می پروراند.

با وجود این که دولت از محل یارانه هایی که هر ساله به این صنعت پرداخت می کند به کارخانجات قند و شکر بدهکار است اما حالا در عوض پرداخت این بدهی ها مجلس دست به اقدام جالبی زده است. اخیرا مجلس با اعطای تسهیلات ارزی به صنایع تکمیلی و تبدیلی کارخانجات چغندر قند از محل سرمایه گذاری های صندوق توسعه ملی موافقت کرده است. حال این پرسش مطرح است که صنعت قند و شکر چقدر به این تسهیلات نیازمند است و دریافت آن چه تاثیری بر این صنعت خواهد داشت؟

کارخانه های قند و شکر نیازی به تسهیلات آن هم از نوع ارزی ندارند

علیرضا اشرف رئیس هیات مدیره انجمن صنایع قند و دبیر کل اتاق ایران در گفت و گو با بورس24 درباره خبر موافقت مجلس با تسهیلات ارزی به کارخانجات چغندر قند اعلام کرد: اصولا کارخانجات چغندر قند و صنعت قند و شکر به تسهیلات ارزی نیازی ندارند. بیش از 99.5 درصد از تولیدات این صنعت در داخل کشور مصرف می شود و مابقی که مقدار بسیار ناچیزی است نیز بازار آزاد خرید می کند. بنابراین این صنعت نیازمند دریافت تسهیلات ارزی نیست.

وی تصریح کرد: تنها در یک صورت ممکن است مجلس برای صنعت قند و شکر تسهیلات ارزی در نظر گرفته باشد و با اعطای آن به این صنعت موافقت کرده باشد که یا پروژه جدیدی در دست دولت باشد یا اینکه قصد خرید تجهیزات و ماشین آلات سنگینی را داشته باشد که ما از این موضوع اطلاعی نداریم.

او تاکید کرد: بر اساس آخرین اطلاعاتی که انجمن در دست دارد قرار نیست کارخانه جدیدی احداث شود که این صنعت به تسهیلات ارزی نیازمند باشد. از طرفی بخش عمده این صنعت در دست بخش خصوصی است و این بخش نیز نیازی به دریافت تسهیلات ارزی ندارد. بنابراین مشخص نیست که مجلس به چه علت با پرداخت وام ارزی به صنعت قند و شکر موافقت کرده است.

دولت مطالبات صنعت قند و شکر را بدهد، نیازی به وام نیست

الهام خلیلی یکی از تحلیل گرانی است که بررسی های زیادی بر روی صنعت قند و شکر انجام داده است. وی در این باره به خبرنگار بورس24 می گوید: مهمترین مشکل صنعت قند و شکر عدم دریافت مطالباتی است که طی سال های اخیر از دولت طلب دارد. اگر دولت مطالبات این صنعت را پرداخت کند به طور کلی مشکلات این صنعت مرتفع خواهد شد و نیازی به دریافت تسهیلات نخواهند داشت.

وی تاکید کرد: در صورتی که صنعت قند و شکر مطالباتی که بابت یارانه های سال های گذشته از دولت طلب دارد را دریافت کند به راحتی گلیم خود را از آب بیرون خواهد کشید و نیازی به دریافت وام ندارد. بخصوص اینکه این وام ارزی باشد که دچار نوسانات نرخ ارز نیز شود.

وی با اشاره به اینکه صنعت قند و شکر اساسا صنعت تسهیلات محوری نیست گفت: بررسی صورت های مالی شرکت های قندی نشان می دهد که تسهیلات مالی عمده آن ها نزدیک به صفر است یا اگر در مواقعی از سال مثلا هنگام پرداخت وجه به چغندرکاران وام دریافت می کنند سریع آن را تسویه می کنند.

از خلیلی پرسیدیم که با توجه به اینکه این صنعت نیازی به دریافت تسهیلات ارزی ندارد چرا دولت دست به چنین اقدامی زده است؟ وی ابراز داشت: با توجه به مشکلات نقدینگی این صنعت و این موضوع که یارانه های خود را از دولت دریافت نکرده اند شاید مجلس تصور کرده که تسهیلات ارزی ممکن است برای این صنعت جذاب باشد. اما در واقع چنین نیست.

وی اضافه کرد: تنها در صورتی وام ارزی می تواند برای کارخانه های قند و شکر جذابیت داشته باشد که بخواهند واردات شکر خام انجام دهند که این امر در شرایط فعلی آزاد نیست و کمتر کسی می تواند شکر خام وارد نماید. از طرفی ممکن است تصویب اعطای تسهیلات ارزی مقدمه ای باشد برای تصمیمات احتمالی که ممکن است در آینده اتخاذ شود.

او درباره میزان مطالبات صنعت قند و شکر گفت: با توجه به اینکه صنعت قند و شکر صنعت چندان بزرگی نیست مطالبات آن از دولت نیز رقم چندان بالایی نیست. مطالبات این صنعت از دولت بابت یارانه های پرداخت نشده شاید در بالاترین حالت به حدود 400  یا 500 میلیارد تومان برسد اما با این وجود دولت تا کنون نسبت به پرداخت آن اقدامی انجام نداده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24