Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

حکم مصادره و فروش الواح هخامنشی ایرانی لغو شد سه سال پیش دادگاهی در آمریکا حکم داد آثار تاریخی ایران که به صورت امانت در دانشگاه شیکاگو نگهداری می‌ شدند، مصادره شوند و غرامت ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری قربانیان آمریکایی یک انفجار انتحاری در بیت‌ المقدس، از فروش این کتیبه‌ ها و اشیاء تاریخی پرداخت شود، که...

رای دیوان عالی آمریکا به نفع ایران و الواح هخامنشی

بورس24 :دیوان عالی آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) به نفع ایران و الواح هخامنشی رای داده و امکان فروش این آثار تاریخی به منظور پرداخت غرامت قربانیان آمریکایی انفجار سال ۱۹۹۷ بیت‌المقدس را رد کرد. 

بر اساس این گزارش سه سال پیش دادگاهی در آمریکا حکم داد، آثار تاریخی ایران که به صورت امانت در دانشگاه شیکاگو نگهداری می‌ شدند، مصادره شوند و غرامت ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری قربانیان آمریکایی یک انفجار انتحاری در بیت‌ المقدس، از فروش این کتیبه‌ ها و اشیاء تاریخی پرداخت شود.

این حمله انتحاری سال ۱۹۹۷ رخ داد و طی آن سه نیروی نظامی به پیاده‌ روی شلوغ یک مرکز خرید حمله کرده و خود را منفجر کردند. این حمله انتحاری منجر به کشته شدن پنج تن و زخمی شدن ۲۰۰ نفر دیگر شد.

دادگاه آمریکا، ایران را به همکاری با نیروهای حماس متهم کرد و خواستار پرداخت غرامتی ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری به خانواده‌ های قربانیان شد.

وقتی ایران از پرداخت این مبلغ خودداری کرد، دادگاه آمریکایی حکم مصادره اشیاء تاریخی ایران را که نزد موسسه شرق‌ شناسی دانشگاه شیکاگو امانت بود، صادر کرد و دستور داد برای تامین مبلغ غرامت این الواح به فروش برسند.

با این حال، در دادگاهی که روز گذشته برگزار شده، رای هشت به صفر قضات دیوان عالی به نفع ایران صادر شده و حکم مصادره و فروش الواح هخامنشی ایرانی لغو شده است.

این مجموعه تاریخی از دهه ۱۹۳۰ به موزه آمریکایی امانت داده شده بود و در آن برخی از قدیمی‌ ترین کتیبه‌ های جهان وجود دارد.

حکم امروز به این معناست که دیوان عالی آمریکا باید مشخص کند که چه نوع اموالی تحت قانون فدرال مصونیت اموال دولت‌ های خارجی قابل مصادره نیستند. این قانون که در سال ۱۹۷۶ تصویب شده، تا حد زیادی دولت‌ های خارجی را از حکم دادگاه‌ های آمریکایی مصون می‌ کند، به جز کشورهایی مانند ایران که به ادعایدولت آمریکا از حامیان تروریسم است.

منبع: ایسنا 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24