Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

دو روز پس از انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی با نرخ ٢٠ درصد اوراق گواهی مبتنی بر ارز یک ساله و دو ساله با نرخ های ۴ و ۴.۵ درصد نیز منتشر شد. این اقدامات بانک مرکزی برای انتشار اوراق ریالی و ارزی با چنین نرخ هایی چه معنا و مفهومی دارد؟ حال که نرخ سپرده های ریالی به مدت دو هفته ٢٠ درصد اعلام شده آیا در بلند مدت نیز نرخ سپرده ها افزایش خواهد یافت؟

منتظر افزایش نرخ بین بانکی باشید

بورس24 : دو روز پس از انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی با نرخ 20 درصد اوراق گواهی مبتنی بر ارز یک ساله و دو ساله با نرخ های 4 و 4.5 درصد نیز منتشر شد. این اقدامات بانک مرکزی برای انتشار اوراق ریالی و ارزی با چنین نرخ هایی چه معنا و مفهومی دارد؟ حال که نرخ سپرده های ریالی به مدت دو هفته 20 درصد اعلام شده آیا در بلند مدت نیز نرخ سپرده ها افزایش خواهد یافت؟

منتظر افزایش نرخ بین بانکی باشید

سید بهاالدین حسینی هاشمی کارشناس بانکی در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره تاثیرپذیری نرخ بین بانکی از افزایش نرخ سود بانک ها ابراز داشت: نرخ بین بانکی معمولا کمتر از نرخ سپرده ها نیست و قطعا رشد نرخ سپرده های بانکی موجب افزایش نرخ بین بانکی خواهد شد.

وی افزود: نرخ بین بانکی بر اساس بالاترین نرخ سپرده های بانکی و نرخ وام اعطایی به مشتریان تعیین می شود و معمولا از نرخ سپرده  ها بیشتر است.

اعلام عقب نشینی بانک مرکزی از کاهش نرخ سود بانکی

او در پاسخ به این پرسش که آیا انتشار گواهی سپرده 20 درصدی به مدت 2 هفته می تواند نشان دهنده تمایل بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود سپرده های بانکی باشد، تصریح کرد: انتشار این اوراق در واقع به نحوی بیانگر عقب نشینی بانک مرکزی از سیاست کاهش نرخ سود بانکی است. در حقیقت سپرده های بانکی که تا پیش از این با نرخ های 10 و 15 درصد در بانک ها به صورت کوتاه مدت و یک ساله سرمایه گذاری شده بود حالا به گواهی های سپرده 20 درصدی تبدیل می شوند. در واقع این منابع همان سپرده های قبلی هستند که به گواهی سپرده 20 درصدی تبدیل می شوند.

وی تاکید کرد: در مدت این دو هفته تعیین شده قطعا بخش عمده ای از سپرده های قبلی به سپرده های با نرخ 20 درصد تبدیل خواهند شد. اما این که آیا بعد از اتمام مهلت دو هفته ای نرخ سپرده های بانکی به حالت اولیه یعنی 10 و 15 درصد باز خواهد گشت یا این که افزایش داده خواهد شد سیاستی است که باید بانک مرکزی درباره آن تصمیم گیری کند.

روند دلار در یک سال آتی صعودی است

در ادامه از هاشمی راجع به گواهی های سپرده ارزی پرسیدیم. وی اظهار داشت: تقریبا همزمان با انتشار اوراق گواهی ریالی با نرخ 20 درصد اوراق گواهی ارزی با نرخ های 4 درصد و 4.5 درصد نیز منتشر شده است. انتشار این اوراق با نرخ های اعلام شده می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که انتظار بانک مرکزی این است که طی یک سال آینده بهای ارز دست کم 16 درصد افزایش خواهد یافت. البته ممکن است تا یک سال آینده نرخ ارز بیش از این درصد نیز افزایش یابد اما مابه التفاوت نرخ گواهی ریالی و ارزی بازگوکننده حداقل انتشار بانک مرکزی برای رشد نرخ ارز در یک سال آینده است.

او ضمن بیان چشم انداز افزایشی نرخ ارز در یک سال آتی گفت: در واقع بانک مرکزی با تعیین و اعلام این نرخ های سپرده به نوعی اعتقاد خود را برای رشد قیمت دلار در یک سال آینده بیان داشته است.

چرا سقف جابجایی وجه کاهش یافت؟

از این کارشناس بانکی درباره یکی دیگر از رویدادهایی که در روزهای اخیر در سیستم بانکی رخ داده است پرسیدیم. حسینی درباره کاهش سقف جابجایی وجوه به صورت اینترنتی به 50 میلیون تومان ابراز داشت: این امر می تواند نشان دهنده دو مساله باشد. علت اول می تواند ناشی از تمایل بانک ها و بانک مرکزی برای کنترل معاملات باشد. در واقع نشان می دهد تمایل آن ها برای این که نقل و انتقال های پولی قابلیت کنترل بیشتری داشته باشد، افزایش یافته است.

او اضافه کرد: عامل دوم که البته می تواند به عنوان اصلی ترین هدف بانک ها برای کاهش سقف جابجایی اینترنتی تلقی شود، بالا بردن امنیت نقل و انتقال پولی است. با توجه به این که در جابجایی وجوه از طریق اینترنت ممکن است سوءاستفاده های زیادی صورت گیرد بنابراین به منظور رعایت بیشتر موارد و اصول مبارزه با پولشویی این تصمیم گرفته می شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24