Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

فرشاد مومنی اقتصاددان در سخنانی گفت: زمانی که در انتقاد از سیستم اقتصادی کشور صحبت از رانت می‌ شود، می‌ گویند زحمات را نادیده می‌ گیرید. ما فکر زحمت‌ های مدیران نیستیم، اما برآیند این فعالیت‌ ها را می‌ توان از نظر سطح توسعه داوری کرد...

یک اقتصاددان: بررسی های آماری نشان داد، سیستم بانکی به تولید و صادرات پشت کرده است!

بورس24 : فرشاد مومنی گفت: بررسی آمارهای مربوط به تسهیلات بانکی در سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۵ گویای آن است که سیستم بانکی به تولید و صادرات پشت کرده است.

این اقتصاددان و استاد دانشگاه صبح امروز در همایش تامین مالی صادرات به صحبت پرداخته و اظهار کرد: آمارهای چهار ماهه اول امسال به خوبی نوعی دفرمه شدن در فضای اقتصادی را نشان می‌دهد، زیرا از ۱۵ قلم کالای عمده صادراتی ما ۱۱ قلم آن‌ها مربوط به مشتقات نفتی می‌شود و اسم آن را گذاشته‌ ایم، صادرات غیر نفتی. وزیر دادگستری در صحبت‌ های خود از وجود ۵۰ میلیون حساب بانکی مجهول خبر داده و از سوی دیگر کارت‌ های بازرگانی یک بار مصرف به گونه‌ای بوده که طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، ۱۲ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی از این نقطه رخ داده است. 

وی افزود: چون در بخش‌ های مختلف دقت لازم را نداریم به سمت فضای ناپایداری رفته‌ ایم. برآیند نظام تامین مالی به گونه‌ ای است که تامین مالی صادرات و سهم تسهیلات بانک‌ ها در این حوزه از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۵ از ۵.۴ درصد به ۰.۴ درصد رسیده است.

مومنی اظهار کرد: سهم تسهیلات صنعت و معدن در این مدت از ۲۸ به ۱۸.۵ درصد رسیده و در بخش کشاورزی این ارقام از ۲۱ درصد به ۸.۸ درصد کاهش پیدا کرده است. در زمینه مسکن و ساختمان تسهیلات در این سال‌ ها از ۳۰.۴ درصد به ۲۳.۵ رسیده و در نهایت در بخش بازرگانی داخلی و خدمات متفرقه این ارقام از ۱۵.۳ درصد به ۴۸.۷ رسیده است.

این اقتصاددان ادامه داد: زمانی که در انتقاد از سیستم اقتصادی کشور صحبت از رانت می‌ شود، می‌ گویند زحمات را نادیده می‌ گیرید. ما فکر زحمت‌ های مدیران نیستیم اما برآیند این فعالیت‌ ها را می‌ توان از نظر سطح توسعه داوری کرد.

منبع: ایسنا  

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24