Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

ابرپروژه دولت برای اسقاط خودروهای سنگین فرسوده حلقه مفقوده ای دارد که به آن توجه نشده است.

حلقه مفقوده پروژه نوسازی خودروهای سنگین فرسوده

به گزارش بورس24 ؛ در چند روز گذشته دولت دوازدهم از طرحی رونمایی کرد که طبق آن قرار است درمدت سه سال 202 هزار و 500 خودروی فرسوده سنگین از رده خارج شوند. طبق گفته دولتمردان از اهداف این طرح کاهش آلودگی هوای شهرها و همینطور کاهش مصرف سوخت اعلام شده است. نحوه ی تامین مالی نیز به این صورت ذکر شده است که 50 درصد هزینه خودرو از محل منابع ارزی حاصل از صرفه جویی در مصرف سوخت پرداخت میشود، 30 درصد آن به صورت تسهیلات بانکی به خریدار داده میشود و 20 درصد آن نیز به عنوان پیش پرداخت باید توسط خریدار پرداخت شود.

از آن جایی که طبق گزارشات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران عمده تولید آلودگی در شهر تهران خودرو های سنگین دیزلی مثل کامیون ها و اتوبوس ها هستند، میتوان امید داشت در صورت اجرای درست و کامل این طرح، تغییر مثبت و قابل توجهی در آلودگی هوای کلان شهر ها به ویژه تهران شاهد باشیم. اما این طرح یک نقطه ضعف بزرگ دارد که در صورت عدم رفع آن طرح را با شکست مواجه خواهد کرد.

مشکل آنجاییست که در این طرح توجهی به چگونگی از رده خارج کردن این خودروهای فرسوده نشده است، زیرا با توجه به روال فعلی که مراکز اسقاط به دلیل نداشتن تقاضای گواهی اسقاط با 10 درصد ظرفیت خود در حال کار کردن هستند، اگر میزان تقاضای گواهی اسقاط تا حد مورد نیاز افزایش نیابد، مراکز اسقاط نخواهند توانست این حجم از خودرو سنگین را اسقاط کنند.

آنطور که در این طرح اعلام شده بنابر این است که در مدت 3 سال 202 هزار و 500 خودرو سنگین فرسوده اعم از اتوبوس و کامیون اسقاط شوند. یک مرکز اسقاط برای اینکه بتواند به فعالیت خود ادامه دهد باید بتواند بعد از خرید و اسقاط یک خودروی فرسوده، گواهی های اسقاط آن را به متقاضیان بفروشد. یک خودروی سنگین فرسوده به طور میانگین 10 گواهی اسقاط دارد، یعنی مراکز اسقاط صرفا برای این طرح درصورت اجرا شدن بیش از 2 میلیون گواهی اسقاط در مدت 3 سال تولید خواهند کرد، یعنی میانگین سالیانه 700 هزار گواهی اسقاط. در حال حاضر طبق قانون فقط واردکنندگان خودروهای خارجی مشتریان این گواهی های اسقاط هستند که میزان تقاضای آن ها نیز بسیار کمتر از نیاز فعلی کشور است. و از آن جایی که هر گواهی اسقاط اکنون قیمتی حدود 2.5 میلیون تومان دارد، میزان اعتبار مورد نیاز برای خرید این گواهی های اسقاط حدود 1600 میلیارد تومان در سال است که تجربه طرح های گذشته نشان داده است دولت نمیتواند این منابع مالی را تامین کند.

بنابراین لازم است برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای خرید این گواهی­های اسقاط، سازوکارهایی مشابه آنچه در طرح الزام وارد کنندگان خودرو به خرید گواهی اسقاط بود ایجاد شود. الزام وارد کنندگان قطعات خودرو به خرید گواهی اسقاط میتواند یکی از این سازوکار ها باشد که در صورت تصویب و اجرا شدن میزان تقاضای گواهی اسقاط را تا حد قابل قبولی افزایش دهد.

منبع: تسنیم

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24