Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پیش بینی من درباره نرخ دلار بیشتر از ۵ هزار تومان است! یک کارشناس مسائل اقتصادی در سخنانی گفت: سیاست ارزی ما در طی سال های گذشته اشتباه بوده و طبیعتا وقتی قیمت ارز در چند روز متوالی تغییر می کند ما با اثرات روانی و اقدامات سفته بازانه رو به رو هستیم...

سعید اسلامی بیدگلی: نظرات دولت مردان درباره نرخ ارز در ٢ هفته گذشته کاملا اشتباه بود

بورس24 : سعید اسلامی بیدگلی، اقتصاددان در تحلیل چرایی افزایش قیمت ارز می‌ گوید: نقطه اعتراض اقتصاددانان به دولت این است که سیاست ارزی درستی در پیش نمی گیرد و هر از گاهی بازار ما مجبور به تصحیح قیمت می شود. 

او ادامه داد: بخشی از رسیدن قیمت دلار به مرز 5 هزار تومان به هیجان بازار و بخش دیگری از آن به بخش نامه مالیاتی بر می‌ گردد که بانک مرکزی آن را در زمان نامناسب ارائه کرده است.

به گفته او همچنین این افزایش قیمت به محدود بودن انتقالات ارزی ما از طریق صرافی های دوبی نیز برمی گردد که طبیعتا باید نیازهای بخش حواله ای ارز جبران شود. مشکلات کلیدی است که بار سیاست گذاری‌ های اشتباه ما روی هم انباشته می‌ شود؛ به گونه‌ ای که قدرت کنترل آن دیگر برای ما باقی نمی‌ ماند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه می دهد: وقتی قیمت ارز شروع به رشد می‌ کند، اثراتی روانی می گذارد اما قیمت تعادلی ارز هم بر طبق نظر بسیاری از اقتصاددان از رقم های پیشین و حتی قیمت های کنونی بالاتر است.

او گفت: مساله اینجاست که دولت چگونه باید کنترل قیمت کند. آیا اصلا باید کنترل قیمت کند یا آنکه سیاست ارزی متناسبی داشته باشد و برای قیمت ارز هدف گذاری داشته باشد؟ بحث من این است که سیاست ارزی ما در طی سال های گذشته اشتباه بوده است. طبیعتا وقتی قیمت ارز در چند روز متوالی تغییر می کند ما با اثرات روانی و اقدامات سفته بازانه رو به رو هستیم.

اسلامی در پاسخ به این سوال که «این افزایش قیمت دلار می‌ تواند برای صادرات ایران مزایایی داشته باشد؟» می‌ گوید: اگر برای این افزایش نرخ سیاست گذاری های متناسبی صورت گرفته باشد، بله، در غیر این صورت بنگاه‌ های ما عملا توان تطبیق ندارند و آن موقع از مزایایی که بر اثر کاهش ارزش پول ملی از طریق برنامه ریزی صورت می گیرد نمی توان استفاده کرد.

این اقتصاددان با بیان اینکه سیاست گذاری های ما در زمان تعادل با سیاست های زمان بحران متفاوت است، ادامه می دهد: متاسفانه سیاست گذاری های دولت متوجه وضعیت بحرانی ارز و شبکه بانکی کشور نیست. شبکه بانکی هم با مشکلاتی جدی مواجه است و اگر تلاش دولت برای کاهش نرخ بهره با شکست جدی مواجه شود، سیاست گذاری های آتی دولت با مشکلات بسیاری جدی رو به رو خواهد بود.

او می گوید: پیش بینی نرخ ارز در روزهای آینده دشوار است. چرا که دولت بازیگر بازار ارز است و دولت هم بر اساس روابط و متغیرهای اقتصادی تصمیم گیری نمی کند، بلکه این اقتصاد سیاسی است که تعادل این بازار را تعیین می کند.

وی خاطر نشان کزد: با همه احترامی که برای دوستانم در دولت قائل هستم، اظهار نظرها و سیاست‌ های آنان را درباره نرخ ارز در دو هفته گذشته کاملا اشتباه و در ایجاد جو روانی بازار تاثیرگذار می دانم.

وی افزود: البته ممکن است، با توجه به انتقادات بالا دولت تصمیم بگیرد بخشی از این فشار روانی را کم کند و دست به کنترل بازار بزند. اما بهتر است، دولت در دراز مدت از فرصت استفاده کند و به سمت تک نرخی و همچنین شناور شدن قیمت ارز حرکت کند.

این اقتصاددان در پیش بینی خود درباره قیمت ارز می گوید: پیش بینی من درباره قیمت دلار بیشتر از 5 هزار تومان است. اما چون بازیگر اصلی دولت است، پیش بینی کمی دشوار است.

منبع: فرارو 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24