Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

علی صحرایی معاون بازار بورس اوراق بهادار در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ ابراز داشت: قانون توقف نمادهایی که طی ۵ روز کاری بیش از ٢٠ درصد نوسان داشته باشند در باره عرضه های اولیه نیز صدق می کند...

عرضه های اولیه هم پس از ٢٠ درصد رشد متوقف می شوند ؛ «شوینده» هم ...

بورس24 : یکی از تغییراتی که اخیرا سازمان در دستورالعمل های بازار سرمایه به وجود آورده درباره نحوه انجام معاملات در بورس و فرابورس است که بر اساس آن اگر قیمت سهام شرکت طی 5 روز کاری بیش از 5 درصد نوسان مثبت یا منفی کند نماد شرکت متوقف شده و ناشر باید اطلاعیه شفاف سازی منتشر نماید.

بر اساس این قانون که 29 آذر ماه ابلاغ شده نماد متوقف شده پس از انتشار اطلاعیه شفاف سازی در روز معاملاتی بعد با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد. البته این معیار برای شرکت های مندرج در بازار پایه معادل 40 درصد تعیین شده است.

اخیرا سهام شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنعتی بهشهر با نماد شوینده وارد بازار سرمایه شد. این سهم که با قیمت 2730 ریال در روز 17 بهمن ماه عرضه اولیه شد تاکنون که 4 روز از عرضه اولیه آن سپری شده 15.7 درصد رشد کرده و چنانچه امروز یعنی در روز پنجم عرضه نیز درصد مثبت کامل بخورد نوسان آن به بیش از 20 درصد خواهد رسید. در گفت و گو با یکی از مسئولان پرسیدیم که آیا دستورالعمل نوسان بیش از 20 درصد طی 5 روز کاری برای نمادهای قدیمی تر است یا این که درباره عرضه های اولیه نیز مصداق دارد؟

قانون برای همه نمادها یکسان است

علی صحرایی معاون بازار بورس اوراق بهادار در گفت و گو با خبرنگار بورس24 ابراز داشت: قانون توقف نمادهایی که طی 5 روز کاری بیش از 20 درصد نوسان داشته باشند در باره عرضه های اولیه نیز صدق می کند.

وی افزود: اگر قیمت سهام شرکتی که از طریق عرضه اولیه وارد بازار سرمایه شده در مدت 5 روز کاری ابتدایی خود بیش از 20 درصد رشد قیمت داشته باشد بر اساس دستورالعمل سازمان نماد آن متوقف خواهد شد تا شرکت مورد نظر اطاعیه های شفاف سازی را درخصوص رشد قیمتی منتشر کند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا چنانچه نماد شوینده که اخیرا عرضه اولیه شده در 5 روز کاری اولیه خود یعنی تا پایان روز معاملاتی چهارشنبه 25 بهمن ماه 20 درصد یا بیش از 20 درصد رشد قیمت داشته باشد متوقف خواهد شد یا خیر تصریح کرد: بله. اگر نماد شوینده یا هر نماد دیگری که عرضه اولیه شده این شرایط را داشته باشد نمادش جهت شفاف سازی متوقف خواهد شد و این قانون برای همه شرکت ها یکسان است.

خاطرنشان می شود پیش از این نماد شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد (زشگزا) 27 دی ماه با قیمت 3664 ریال در بازار عادی فرابورس عرضه اولیه شد و نماد آن روز دوم بهمن ماه به دلیل آن که در مدت کمتر از 5 روز بیش از 20 درصد نوسان مثبت داشت برای شفاف سازی متوقف شد.

نماد زشگزا پس از آنکه اطلاعیه شفاف سازی خود را به بازار منتشر کرد یک روز پس از توقف یعنی سوم بهمن ماه بازگشایی شد و روند افزایشی قیمت آن تا محدوده 6000 ریال پیش رفت. شرکت در این اطلاعیه اعلام کرده بود که فعلا تغییر  با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده و به نظر می رسد نوسان قیمت سهام در روزهای ابتدایی پس از عرضه اولیه عمدتا ناشی از شرایط بازار و عرضه و تقاضا باشد.

حال پس از زشگزای فرابورسی نماد شوینده که یک نماد بورسی است در آستانه توقف نماد بر اساس همین دستورالعمل قرار گرفته است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24