Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

ارزاق عمومی (برنج، روغن، گوشت)، ملک و مسکن و تولید ناخالص ملی به نسبت تعداد جمعیت؛ نشان می دهند قدرت خرید پول ملی ما کاهش داشته است. این در حالی است که قیمت دلار به این میزان افزایش نداشته است.

نرخ تورم و دلار همگام نیست/ یک خبره بورس: دلار باید تا پایان سال آینده ۶ هزار تومان شود

بورس24 : افزایش نرخ دلار طی ماه های اخیر بسیاری از مردم و حتی فعالان اقتصادی را نگران کرد که آیا با افزایش این متغیر به ظاهر مستقل؛ ممکن است به زودی شاهد افزایش نرخ تورم، یا سایر کالاهای ضروری و یا سرمایه ای باشیم؟

سوال اینجاست که آیا نرخ دلار به صورت ملایم و با شیب منطقی خود طی این سال ها رشد داشه است؟ آیا دولت با روش های دستوری فنر نرخ ارز را فشرده نکرده؟ به نظر می رسد با توجه به افزایش کالاهای مختلف طی این چند سال اخیر دلار بیشتر دستخوش رفتار سختگیرانه دولتمران بوده تا رشد این کالای سرمایه ای، شوک دیگری در بازار ایجاد نکند. غافل از اینکه اگر فنر نرخ ارز کمی از کنترل خارج شود ، بعید است به همین سادگی مهار شود...!

فردین آقا بزرگی، نایب رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در خصوص آخرین وضعیت قیمت ارز طی ماه های آینده به خبرنگار بورس24 گفت: ساختار اقتصادی کشور، درآمدهای دولت، کسری بودجه دولت، درآمد سرانه کشور، مقایسه شاخص خرده فروشی از سال 56 بر اساس آمار منتشر شده نسبت به سال 91، مولفه های اثر گذار بر ارزش برابری پول ملی کشور هستند که نسبت به سال پایه (56)، ضریب رشد بین 1000تا 1500 برابر را نشان می دهند.

وی ادامه داد: ارزاق عمومی (برنج، روغن، گوشت)، ملک و مسکن و تولید ناخالص ملی به نسبت تعداد جمعیت؛ نشان می دهند قدرت خرید پول ملی ما کاهش داشته است. این در حالی است که قیمت دلار به این میزان افزایش نداشته است.

نرخ تورم و دلار همگام نبود ....

او گفت: اما به دلیل توان قوی دولت هر از چندگاهی مانند امسال با جلوگیری از تزریق ارز ، شاهد جهش پلکانی قیمت ارز هستیم. ولی به هر حال قیمت دلار با تورمی که حتی خود دولت اعلام می کند، مغایرت دارد.

آقا بزرگی گفت: اگر تورم 10درصد بوده، ارز مبادله ای از ابتدای سال تا کنون این میزان رشد را ندیده است. با احتساب اینکه بسیاری از موارد در تورم لحاظ نمی شود ، به طور مثال گرچه بودجه دولت کاهشی بوده اما با روش های دو نرخی کردن (از جمله دو نرخی شدن قیمت بنزین) بودجه دولت تامین می شود. در حالی که این عدد در تورم لحاظ نمی شود.

در ارز سفته بازی نمی شود...

وی ادامه داد: قدرت سفته بازی ارز در کشور ما خیلی ضعیف تر از میزانی است که ما فکر می کنیم. یعنی مبادلات ارزی کمتر از 50 میلیون دلار در گردش است که عمدتا برای وارد کننده و تولید کننده استفاده می شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه قیمت دلار باید بر اساس معیار های سایر محصولات رشد بالایی تا مرز 10 هزار تومان داشته باشد در خصوص قیمت ارز گفت: اعتقاد شخصی بنده این است که تا پایان سال دلار باید به 5 هزار تومان و تا پایان سال آینده به 6 هزار تومان برسد، یعنی قیمت منطقی آن این است.

وی در خصوص افزایش قیمت ارز و تاثیر آن بر سایر بازار های موازی از جمله بورس گفت: با توجه به اینکه سود سپرده کاهش داشته، نقدینگی به سمت مسکن ،دلار و یا بورس هدایت می شود.همچنین احتمالا دولت در اسفند ماه عرضه دلار خواهد داشت، اما این به منزله پایین آوردن قیمت نیست و حتی به صورت خودآگاه ایجاد رانت می کند.

وی گفت: با افزایش 25 درصدی دلار طی مدت های اخیر، شاخص بورس هم 27درصد رشد داشته است که همزمان با افزایش قیمت نفت و کامودیتی ها رشد بیشتری را شاهد خواهیم بود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24