Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

دبیرکانون نهادهای سرمایه گذاری : ظوابط تائید صلاحیت متقاضیان بلوک های عمده بازنگری می شود ؛ از همه نهادها می خواهیم نظرات خود را برای تغییر ارائه دهند...

ردصلاحیت سریالی خریداران در عرضه های عمده! / واکنش تشکل خود انتظام نهادهای مالی : ضوابط احتمالا تغییر می کند !

بورس24 : طی روزها و هفته های اخیر تعدادی از مالکین سهام شرکت ها اقدام به عرضه بلوکی سهام خود کردند که همه این عرضه ها با شکست مواجه شد. در روزهای اخیر معامله بلوکی بیمه البرز و آسیا، هفته گذشته عرضه بلوکی سهام ایران خودرو و دو ماه قبل عرضه بلوکی ایرالکو با دلایلی مشترک یعنی عدم تائید صلاحیت خریداران انجام نشدند.

در همه این عرضه ها بلوک های مورد نظر آگهی می شد ، اما در روز موعود عرضه ای انجام نمی گرفت. علت همه این عرضه های شکست خورده نیز اینچنین اعلام می شد : " بلوک مورد نظر خریدار داشت ، اما صلاحیت خریدار تائید نشد."

در چند ماه گذشته شرکت های متعددی با وابستگی های مختلف به دولت در قالب طرح خروج از بنگاهداری دولت عرضه عمومی شده اند اما با وجود خریداران مختلف اتفاقی در واگذاری و خصوصی سازی آن ها رخ نداده است، چون خریداران این شرکت ها توسط سازمان بورس تائید صلاحیت نشده اند ؛ یکی به بهانه عدم داشتن تمکن مالی ، دیگری به بهانه احتمال ایجاد انحصار و آن یکی هم به دلیل نداشتن برنامه....!

به نظر می رسد موضوع عرضه های بلوکی شرکت ها به یکی از مباحث چالش برانگیز این روزها بدل شده باشد زیرا از یک سو رئیس جمهور به خروج دولت و بانک ها از بنگاهداری تاکید دارد اما از سوی دیگر صلاحیت خریدارهایی که اعلام آمادگی می کنند رد می شود و به اصطلاح اهلیت آن ها تائید نمی شود. واقعیت این است که بدنه مدیریتی برخی شرکت هایی که نامشان جهت عرضه بلوکی روی تابلو می رود مایل به واگذاری شرکت مزبور که به اشتباه آن را شرکت خود و نه متعلق به سهامدار دولتی یا شبه دولتی می دانند، نیستند و به منظور مانع تراشی بر سر خصوصی سازی واقعی، با اعمال فشار بر بورس از ابزاری تحت عنوان رد صلاحیت خریداران استفاده می کنند و عملا مانع از شکل گیری معاملات عمده و تحقق هدف ملی و ضروری خصوصی سازی واقعی و خروج دولت از بنگاه داری می شوند. حال سوال اینجاست که اصولا ضوابط و مقررات خرید بلوک های عمده و دستورالعمل صلاحیت خریداران آن چیست که شرایط را برای آن ها تا این حد دشوار ساخته است!؟

چند معیار مهم برای تائید یا عدم تائید متقاضی خرید سهام در معاملات عمده

شورای عالی بورس در تاریخ 10 مهر ماه 1391 برای متقاضیان خرید در معاملات عمده سهام و حق تقدم سهام در بورس اوراق بهادار و فرابورس باید ضوابطی را مشخص و مصوب کرده است که برای تمامی معاملات بلوکی اعمال می شود. این مصوبات بدین شرح هستند:

-رعایت مقررات پولشویی در تجهیز منابع مالی جهت خرید در معامله عمده، نداشتن سوء پیشینه جرائم مالی شامل کلاهبرداری، اختلاس، خیانت در امانت، جرائم موضوع فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، سرقت، جعل، استفاده از سند مجعول، پولشو یی، ورشکستگی به تقصیر یا تقلب و دریافت یا پرداخت رشوه

-نداشتن بدهی های معوق عمده به شبکه بانکی، بیمه تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و سازمان خصوصی سازی

-نداشتن سابقه تخلفات با اهمیت در بازار اوراق بهادار به ویژه در اداره اشخاص تحت نظارت یا عدم ایفای تعهدات در معاملات عمده قبلی بر خلاف مقررات که منجر به صدور حکم انضباطی در مراجع رسیدگی به تخلفات در سازمان شده باشد.

-داشتن توان مالی مناسب

-داشتن برنامه اداره شرکت درخصوص معاملات عمده کنترلی

-عدم ایجاد انحصار پس از انجام معامله عمده

-افشای هرگونه فعالیت مستقیم یا غیرمستقیم در موضوع فعالیت شرکتی که سهام آن عرضه می شود.

با توجه به این ضوابط که مشتمل بر 6 ماده و 4 تبصره است بسیاری از متقاضیانی که تاکنون برای خرید بلوک های مورد نظر اعلام آمادگی کرده اند رد صلاحیت شده اند. در پی تعدد این عدم صلاحیت ها نهادهای معتبر بازار سرمایه نسبت به این مقررات اعتراض کرده اند. به دنبال این اعتراض ها کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران فراخوانی را برای کلیه اعضای کانون در خصوص ضوابط مربوط به شرایط متقاضیان خرید در معاملات عمده سهام و حق تقدم سهم در بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران ابلاغ کرد و از آن ها خواست تا نظرات خود را حداکثر تا 15 بهمن ماه 96 به کانون اعلام نمایند. تا کانون بر اساس نظرات ارایه شده جمع بندی لازم را درباره این موضوع انجام داده و نتیجه را همراه با ادله و مستندات لازم به شورای عالی بورس ارسال نمایند.

دستورالعمل تغییر می کند

سعید اسلامی بیدگلی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران در گفت و گو با خبرنگار بورس24 در این باره گفت: سازمان بورس اوراق بهادار در حال تدوین دستورالعمل جدیدی برای تائید معامله گران عرضه های عمده است. در حال حاضر این دستورالعمل در اختیار ارکان بازار سرمایه قرار گرفته تا نظر خود را درباره آن ارائه کنند.

وی افزود: برخی از ارکان بازار سرمایه معتقد هستند تائید صلاحیت خریداران عرضه های بلوکی نباید در اختیار سازمان بورس باشد اما برخی نیز مخالف این نظر هستند. این دسته از ارکان بازار که از جمله آن ها می توان به سازمان بورس اشاره کرد اعتقاد دارند صلاحیت خریداران باید توسط سازمان بورس تائید شود. زیرا ممکن است خریداران این بلوک ها ممکن است در آینده رفتاری از خود نشان دهند که به ضرر سایر سهامداران و از جمله سهامداران خرد باشد. از این رو سازمان باید بر این موضوع که چه کسی مالکیت بلوک ها را در اختیار می گیرد، کنترل داشته باشد.

او بیان داشت: پیش از این نیز برای اهلیت و تائید صلاحیت خریداران عرضه های بلوکی دستورالعمل هایی وجود داشت اما در حال حاضر سازمان در پی تدوین برنامه ای جدید در این خصوص است. فعلا نمی توان با قطعیت درباره قطعیت دستورالعمل جدید اظهار نظر کرد. زیرا در خصوص دستورالعمل تدوین شده جدید توسط سازمان نامه هایی به ارکان بازار ارسال شده و از برخی از آن ها پاسخ هایی دریافت شده اما با توجه به این که همه اعضا هنوز نظر خود را ارائه نکرده اند و هنوز نهایی نشده نمی توان نتیجه آن را به صورت رسمی اعلام کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24