Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیرعامل شرکت ایران ایر گفت: این شرکت مشکلی با تامین مالی خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس ندارد، اما اگر آمریکا مجوزهای صادراتی را تمدید نکند، تحویل هواپیماها ممکن است با مانع مواجه شود.

مشکلی که آمریکا می‌تواند در تحویل هواپیماهای برجامی ایجاد کند

به گزارش بورس24 به نقل از رویترز، فرزانه شرفبافی، مدیرعامل شرکت ایران ایر گفت، این شرکت مشکلی با تامین مالی خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس ندارد، اما اگر آمریکا مجوزهای صادراتی را تمدید نکند، تحویل هواپیماها ممکن است با مانع مواجه شود.

وی در حاشیه کنفرانس یورومانی ایران در پاریس گفت، ایران ایر اولین هواپیمای بوئینگ خود را اواخر سال جاری میلادی تحویل خواهد گرفت. ایران ایر انتظار دارد دریافت هواپیماهای ایرباس ساخته شده مخصوص ایران را سال آینده آغاز کند.

شرفبافی افزود: «تحویل بوئینگ در سال 2018 و ایرباس در سال 2019 خواهد بود. ما مشکلی با تامین مالی این معاملات نداریم.»

منابع صنعتی گفته اند، یکی دیگر از مشکلات مهم این است که ایران ایر پیش پرداخت هواپیماها را که برای شروع ساخت هواپیماهای جدید بوئینگ و ایرباس سفارش ایران ضروری است، با کندی پرداخت می کند.

شرفبافی بدون ارائه توضیح بیشتر تایید کرد که پیش پرداخت ها واریز نشده است.

به دلیل اینکه قطعات هواپیماهای سفارش داده شده ایران از جمله بوئینگ های 777 باید از مدتی قبل سفارش داده می شد، منابع صنعتی نسبت به شروع تحویل هواپیماهای بوئینگ به ایران در سال جاری میلادی ابراز تردید کرده اند.

جان لیحی، مدیر فروش سابق شرکت ایرباس در ماه ژانویه گفته بود، زمانبندی تحویل هواپیماها به ایران به دلیل تاخیر در پیش پرداخت ها ممکن است به تاخیر بیافتد.

شرکت بوئینگ هنوز به صورت رسمی فهرست سفارشات ایران را منتشر نکرده است. بر اساس مقررات شرکت بوئینگ انتشار سفارشات بعد از انجام پیش پرداخت ها صورت خواهد گرفت.

تاکنون ایران ایر 3 فروند هواپیمای ایرباس که در اصل برای ایرلاین های دیگر ساخته شده بود و 8 فروند هواپیمانی توربوپراپ ای تی آر را تحویل گرفته است.

با وجود اینکه ایران به موجب برجام اجازه یافته از شرکت های غربی هواپیما خریداری کند، اما خرید این هواپیماها نیازمند کسب مجوز خزانه داری آمریکاست، زیرا قطعاتی از این هواپیماها توسط شرکت های آمریکایی ساخته می شود. مجوزهای موجود در پایان سال 2020 منقضی می شود و باید برای تکمیل تحویل هواپیماها باید مجددا تمدید شود.

شرفبافی افزود: «اینکه مجوزها تمدید خواهد شد یا نه، باید منتظر ماند و دید. این بستگی به آمریکا دارد.»

مدیرعال ایران ایر گفت، به موجب برنامه زمان بندی شده قبلی، باید تا سال 2020، 37 تا 38 فروند هواپیما تحویل ایران داده شود که 15 فروند آن بوئینگ و 20 فروند ای تی آر هستند.

«ما باید از بازه زمانی این مجوزها استفاده کنیم.»

منبع: تسنیم

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24