Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اشکان کاظم کارشناس بازار سکه و یکی از فعالان این حوزه به خبرنگار بورس ٢۴ گفت: به رغم نظر مسئولان و کارشناسان بانک مرکزی که پیش بینی کرده بودند از پیش فروش سکه استقبال میلیونی شود بازار در نخستین روز از آغاز پیش فروش سکه طلا استقبال سردی از این موضوع کرد...

سکه پیش فروشی چرا خریدار نداشت

بورس24 : امروز نخستین روز از پیش فروش سکه طلا بود. بانک مرکزی پیش تر اعلام کرده بود که از 17 بهمن ماه قصد دارد پیش فروش سکه بهار آزادی را در شعب منتخب بانک ملی سراسر کشور آغاز کند. شاید پیش بینی این موضوع که پیش فروش سکه با شرایط اعلامی با اقبال مناسبی همراه نخواهد شد، کار چندان دشواری نبود. این طرح که هنوز مشخص نشده تا چه زمانی ادامه خواهد داشت امروز در آغاز کار با استقبال سردی از سوی مردم همراه شد.

هدف این طرح جمع آوری نقدینگی سرگردان بود

اشکان کاظم کارشناس بازار سکه و یکی از فعالان این حوزه به خبرنگار بورس24 گفت: به رغم نظر مسئولان و کارشناسان بانک مرکزی که پیش بینی کرده بودند از پیش فروش سکه استقبال میلیونی شود بازار در نخستین روز از آغاز پیش فروش سکه طلا استقبال سردی از این موضوع کرد.

وی افزود: بر اساس خبرهای رسیده تا کنون حدود 13 هزار سکه پیش فروش شده که گفته می شود حدود 3 تا 4 هزار از این پیش فروش ها تا کنون تکمیل وجه نکرده اند.

او تصریح کرد: متاسفانه زمانی که خبر پیش فروش سکه اعلام شد برخی تصور کردند با این پیش فروش قیمت سکه کاهش خواهد یافت اما واقعیت این است که اگر قصد بانک مرکزی و دولت کاهش قیمت ها بود این کار را از طریق بانک کارگشایی انجام می داد که حدود یک ماه است که روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه اقدام به عرضه سکه می کنند.

وی اضافه کرد: از ابتدا نیز دلیلی برای کاهش قیمت ها وجود نداشت. در همین زمینه نیز کشتی آرای رییس اتحادیه طلا و جواهر اظهار نظر کرد و اعلام کرد که قرار نیست قیمت ها کاهش یابد و با این صحبت ها بر پیش بینی های انجام شده صحه گذاشت.

کاظم در ادامه به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد با توجه به شرایط در نظر گرفته شده برای پیش فروش سکه تنها هدف دولت و بانک مرکزی جمع آوری نقدینگی بود که در بازار سکه و دلار سبب تقاضای کاذب شده بود. اما با وجود اینکه هدف دولت از این پیش فروش جمع آوری این نقدینگی بود در دستیابی به آن موفق ظاهر نشد.

این کارشناس بازار سکه تصریح کرد: با توجه به اینکه تا کنون دولت وعده هایی داده و به آن ها عمل نکرده می توان پیش بینی کرد که از پیش فروش سکه استقبال مناسبی به عمل نیاید. مانند آخرین مصاحبه آقای روحانی که وعده کاهش قیمت دلار را داد و دقیقا از فردای مصاحبه قیمت دلار رشد کرد. پیش فروش سکه نیز مانند تزریق دلار در بازار که با هدف کاهش قیمت ها انجام شد اما موفقیت آمیز نبود با استقبال سردی مواجه شد.

او گفت: با توجه به نحوه استقبال سرمایه گذاران از طرح پیش فروش سکه این امکان وجود دارد که در دور بعدی سکه را با شرایط جدیدی عرضه کنند و شرایط آن را تغییر دهند. ممکن است اگر دولت به این نتیجه برسد که تقاضا و استقبال از پیش فروش سکه به سقف مورد نظر نرسیده دست به تغییر شرایط بزند.

کاظم در پایان گفت: پیش فروش سکه در دو سررسید 6 ماهه و یک ساله آغاز شده به صورتی که یک میلیون به صورت علی الحساب پرداخت شود و مابقی در روز تحویل بر اساس قیمت روز محاسبه شود. برای سررسید یک ساله تخفیف 9 درصدی و برای 6 ماهه تخفیف 4 درصدی در نظر گرفته شده اما مشکل اینجاست که وقتی قیمت نهایی اعلام نشده چگونه می توان نسبت به این سرمایه گذاری اقدام کرد؟ بنابراین با توجه به همه موارد گفته شده به نظر نمی رسد هدف دولت از این پیش فروش کاهش قیمت ها باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24