Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بهزاد گلکار کارشناس خبره بازار سرمایه در خصوص ریسک های آتی بازار و تاثیرات احتمالی آن ها بر بازار سرمایه به خبرنگار بورس ٢۴ گفت: یکی از ریسک های کلی اقتصاد در سال آینده افزایش قیمت دلار است. این ریسک بر شرکت های بورسی نیز تاثیرات قابل توجهی دارد. با وجود این که ممکن است بر فروش شرکت های صادرات محور تاثیر مثبت بر جای بگذارد اما باید توجه داشت که به همان اندازه نیز بر روی تامین مواد اولیه شرکت ها اثر منفی دارد و قیمت تمام شده آن ها را افزایش می دهد...

معرفی ۴ ریسک عمده برای بورس ٩٧

بورس24 : در حالی که به روزهای پایانی سال 1396 نزدیک می شویم این پرسش مطرح می شود که ریسک های اصلی بازار سرمایه در سال آینده کدامند؟ آیا در سال آتی بخشی از ریسک های سال جاری بورس حذف خواهد شد یا این که ضمن حفظ ریسک های قبلی ریسک های جدیدتری نیز به بازار افزوده خواهد شد؟

از این رو پای صحبت های یکی از کارشناسان سرشناس بازار سرمایه نشستیم تا ضمن معرفی ریسک های سال آتی بورس امکان وقوع هر یک از این وقایع و تاثیرات آن ها را نیز بررسی کنیم.

تغییرات رو به افزایش نرخ دلار

بهزاد گلکار کارشناس خبره بازار سرمایه در خصوص ریسک های آتی بازار و تاثیرات احتمالی آن ها بر بازار سرمایه به خبرنگار بورس24 گفت: یکی از ریسک های کلی اقتصاد در سال آینده افزایش قیمت دلار است. این ریسک بر شرکت های بورسی نیز تاثیرات قابل توجهی دارد. با وجود این که ممکن است بر فروش شرکت های صادرات محور تاثیر مثبت بر جای بگذارد اما باید توجه داشت که به همان اندازه نیز بر روی تامین مواد اولیه شرکت ها اثر منفی دارد و قیمت تمام شده آن ها را افزایش می دهد.

وی افزود: در واقع این تصور اشتباه است که رشد دلار صرفا باعث رشد سود شرکت های صادرات محور خواهد شد بلکه موجب بالا رفتن بهای تمام شده آن ها نیز می شود. بنابراین رشد قیمت دلار و البته افزایش جهشی بهای دلار در سال آینده یکی از ریسک هایی است که کل اقتصاد کشورمان را تهدید می کند.

وی تاکید کرد: بر اساس آمارهای رسمی گفته شده درآمد ما 85 میلیارد دلار است و در مقابل مصارف ارزی ما برابر با 75 میلیار دلار است. با توجه به این آمارها رشد نرخ ارز بهای تمام شده کالاها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و تورم ناشی از مواد اولیه وارد شده و همچنین مواد تولید شده می تواند تورم عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

تغییرات بزرگ نرخ مبادله بین دلار و یورو

او در ادامه به ریسک دیگری اشاره کرد و ابراز داشت: ریسک بعدی بازار سرمایه در سال آتی می تواند پروژه هایی باشد که شرکت های فعال در بازار سرمایه در حال اجرای آن هستند. اگر تامین مالی این پروژه ها بر اساس ارز و مخصوصا بر مبنای یورو باشد با توجه به اینکه نرخ مبادله ای یورو در حال تغییر است می تواند تهدید دیگری برای بازار سرمایه به شمار رود.

گلکار تاکید کرد: در یک ماه اخیر نرخ برابری یورو و دلار از 1.1 به 1.24 رسیده است. بالا رفتن نرخ برابری یورو به دلار بیانگر آن است که احتمالا امریکا تصمیم گرفته تا با تضعیف دلار قدرت صادراتی خود را افزایش دهد. در نتیجه گران شدن دلار هزینه های تمام شده شرکت های بورسی افزایش خواهد یافت اگر سیاست ها به سمت کاهش ارزش دلار پیش رود عرصه برای ما که ارز رسمی کشورمان یوروست تنگ تر خواهد شد و ریسک های جدی را برایمان به همراه خواهد داشت.

این کارشناس بازار بیان داشت: پیش بینی شده تا نرخ تبادل بین یورو و دلار در سال 2018 میلادی به 1.42 افزایش یابد. این به آن معنی است که برای خریدن یک یورو باید یک دلار و 42 سنت پرداخت کنیم. به عبارت ساده تر رشد نسبت یورو به دلار یعنی افزایش گرانی در کشور ما.

کاهش نرخ سود سپرده ها

وی کاهش نرخ بهره بانکی را به عنوان سومین ریسک بازار سرمایه در سال آینده قلمداد کرد و گفت: کاهش نرخ بهره بانکی همراه با پایین آمدن نرخ سپرده هاست که پیامد آن خروج سپرده های بانکی توسط سپرده گذاران است و این مساله علاوه بر به مخاطره انداختن جریان نقدینگی بانک ها می تواند موج نارضایتی مردم را نیز در بر داشته باشد و به خروج بیشتر سپرده ها دامن بزند.

او اضافه کرد: پیش بینی می شود در سال آینده صنعت بانکداری علاوه بر اینکه در زمینه جذب سپرده ها وضعیت نامطلوب تری نسبت به امسال داشته باشد از لحاظ کسب درآمد از فعالیت های بانکی نیز ضعیف ظاهر شود. بنابراین کاهش نرخ سود سپرده ها می تواند یکی از ریسک های سال آتی بازار سرمایه باشد و صنعت بانکداری را به عنوان یکی از صنایع بورسی تحت تاثیر قرار دهد.

گلکار تصریح کرد: ممکن است در سال آینده دولت به عنوان رقیب جایگزین سیستم های تجاری و بازرگانی اقدام به چاپ بیشتر اوراق نماید. به طوری که اوراق خزانه بانک مرکزی هم اکنون نیز به عنوان یکی از ابزار جانشین سپردهای بانکی به شمار می رود که در بازار سرمایه فعال است اما همین امر نیز می تواند به ریسک بالای صنعت بانکداری بیانجامد.

تصمیم گیری در خصوص تحریم ها

او در پایان از تحریم ها یاد کرد و اظهار داشت: در سال 97 یکی دیگر از عمده ترین ریسک های اقتصاد و بازار سرمایه تحریم هاست که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. با توجه به این که آمریکا هر سه ماه یکبار درباره تحریم های ایران اظهار نظر و تصمیم گیری می کند نمی توان از این موضوع صرف نظر کرد که اگر معلق نگاه داشتن تحریم ها تایید نشود ریسکی جدی برای کشورمان به شمار می رود.

وی تاکید کرد: در بازار سرمایه شرکت هایی که درآمدهای بین المللی دارند در حال حاضر با مشکلات زیادی مواجه هستند و در صورتی که تعلیق تحریم ها تایید نشود مشکلات آن ها جدی تر خواهد شد. همین موضوع درباره نفت نیز مصداق دارد. این موضوعات به طور کلی بر اقتصاد کشورمان تاثیر منفی دارد و با توجه به این که بورس نیز بخشی از اقتصاد کلان به حساب می آید از این اثرات منفی آسیب پذیری خواهد داشت.

در پایان از گلکار پرسیدیم که تغییراتی که اخیرا سازمان در ساختارگزارش دهی ایجاد کرده و قوانین جدیدی را در بازار سرمایه اعمال کرده آیا می تواند برای بازار به عنوان ریسکی جدی به شمار رود؟ وی گفت: در همه جای دنیا بورس به معنی پیش بینی روندهای آتی کوتاه مدت است. زمانی که پیش بینی در کار نباشد برنامه ای وجود نخواهد داشت و نمی توان عملکرد شرکت ها را با مبنا و معیاری در نظر گرفت و تشخیص داد که تا چه حد در تحقق برآورد های خود موفق عمل کرده و چه کارنامه ای داشته است. با حذف پیش بینی ها موجب خواهیم شد تا بازار دچار حباب اشتباه پیش بینی نسبت به روند آتی قیمت سهام شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24