Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

دبیر انجمن فولاد : دماسنج بورس کالا درست کار می کند ، تحولات اخیر قیمت ورق دقیقا منطبق بر مکانیزم عرضه و تقاضاست...

دلیل کاهش قیمت ورق گرم در بورس کالا بررسی شد

بورس24 : نرخ دلار همچنان در مسیر افزایشی قرار دارد و به نظر نمی رسد خیال پیاده شدن از آسانسور افزایش را داشته باشد. از سوی دیگر نرخ شمش فولاد در بازار جهانی نسبت به گذشته رشد کرده و حتی بر قیمت فروش شمش صادراتی کشور ما نیز اثر گذاشته است.

این در حالی است که نرخ فروش شمش فولادی در بازار داخلی نسبت به قیمت های صادراتی اختلاف دست کم 15 درصدی دارد.

به رغم این که بورس کالا همواره به عنوان یکی از شفاف ترین بازارهای کشور شناخته شده و بازتاب روشنی از میزان عرضه و تقاضای محصولات در کشور است اما عده ای هنوز نسبت به قیمت های معاملاتی در بورس کالا ابهام دارند.شمش فولادی یکی از محصولاتی است که در بورس کالا معامله می شود. چندی پیش نرخ شمش فولادی در بورس کالا با افزایش همراه شده بود اما هفته گذشته شاهد آن بودیم که این محصول حتی کمتر از قیمت پایه در نظر گرفته شده معامله شد. علت این فراز و فرودهای قیمتی را از زبان دبیر انجمن فولادسازان جویا شدیم که اظهارات وی نشان داد بورس کالا کار خود را به عنوان یک دماسنج اقتصادی به درستی انجام می دهد.

تعیین کننده قیمت ها عرضه و تقاضاست

سید رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت و گو با بورس24 درباره این موضوع که چرا به رغم افزایش نرخ دلار و رشد قیمت شمش در بازارهای جهانی بهای شمش فولاد در بازار داخلی افزایش نیافته اعلام کرد: قیمت شمش فولاد هم در بازار داخلی و هم در بازار جهانی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. در واقع این عرضه و تقاضاست که تنها تعیین کننده قیمت هاست. البته بازار داخلی فولاد از بازار جهانی تبعیت می کند. به این معنی که با افزایش قیمت فولاد در بازار جهانی نرخ این محصول در بازار داخل نیز رشد می کند و بر عکس.

وی افزود: در واقع نمی توان گفت که چرا قیمت ها در بازار جهانی بیشتر از بازار داخلی است اما می توان به این پرسش پاسخ داد که چرا نرخ های بازار داخلی کمتر از جهانی است که علت آن نبودن تقاضا در بازار داخلی است.

او تاکید کرد: کاهش اخیر قیمت ها به دلیل رکود بازار داخلی است که در پی کمبود تقاضا حاصل شده است. در واقع عدم تقاضای کافی در بازار داخل موجب شده تا قیمت های فروش داخلی نسبت به نرخ های جهانی فاصله بگیرند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در پایان تاکید کرد: قیمت محصولات فولادی در بازار داخل و همچنین بورس کالا دقیقا بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می شود. در شرایطی که تقاضا با کاهش مواجه شود به تبع قیمت ها نیز کاهش خواهند یافت و چنانچه تقاضا افزایش یابد رشد قیمت ها را در پی خواهد داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24