Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

خصوصی سازی از علت این حراج می گوید... مالک سهم : توافق می کنیم تا دیگر سهم ما به حراج گذاشته نشود...

یک حراج دیگر در نورد و لوله اهواز ؛ این بار مزایده!

بورس24 : سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که در نظر دارد تا شرکت نورد و لوله اهواز را واگذار کند. اما این واگذاری با دفعات قبل کمی تفاوت دارد زیرا این واگذاری به وسیله مزایده انجام خواهد شد.

سازمان خصوصی سازی تصمیم گرفته ششم اسفند ماه 1396 جمعا یک میلیارد و 706 میلیون و 380 هزار و 135 سهم از سهام شرکت نورد و لوله اهواز را از طریق مزایده عرضه کند. یک میلیارد و 705 میلیون و 392 هزار و 363 سهم از این سهام در نظر گرفته شده در مالکیت آقای امیر مهریزی قرار دارد و یک میلیون و 87 هزار و 772 سهم از آن در اختیار ایمیدروست.

امیر مهریزی مالک 45.28 درصد از سهام شرکت نورد و لوله اهواز است و در این مزایده بیش از 85 درصد از سهامی که در فاهواز در اختیار دارد به فروش خواهد رسید. از دیگر سهامداران عمده این شرکت صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت سرمایه گذاری نصیر توحید است که به ترتیب 10.1 درصد و 7.86 درصد از مالکیت آن را در اختیار دارند.

در حالی ارزش هر سهم این مزایده 750 ریال در نظر گرفته شده که قیمت کنونی این سهم در بازار سرمایه حدود 500 ریال است. ارزش پایه سهام قابل واگذاری یک هزار و 379 میلیارد و 785 میلیون و 101 هزار و 250 ریال و مبلغ سپرده شرکت در مزایده 38 میلیارد و 393 میلیون و 553 هزار و 38 ریال تعیین شده است.

شرایط تسویه ثمن معامله 25 درصد نقدی و مابقی با اقساط 4 ساله در نظر گرفته شده است. سازمان مهلت واریز سپرده و تحویل پاکت های مزایده را پنجم اسفند ماه تعیین کرده است.

چرا مزایده؟

جعفر سبحانی معاون سازمان خصوصی سازی در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره عرضه عمومی سهام شرکت نورد و لوله اهواز گفت: عرضه سهام شرکت ها از طریق مزایده امر جدیدی نیست و مسبوق به سابقه است. در گذشته سهام هپکو نیز از همین طریق معامله شد.

وی با تاکید بر ان موضوع که سهام این گونه شرکت ها وکالتی است و با سهام مستقیم دولتی تفاوت دارد، تصریح کرد: البته این معامله نیز مانند عرضه های مشابه قبلی قطعا در بورس اتفاق می افتاد. تنها تفاوت عرضه از طریق مزایده با سایر عرضه ها این است که این روش برای تسریع در کار در نظر گرفته شده است. زمانی که برنده تعیین شود به بورس معرفی خواهد شد و عمل نقل و انتقال سهام از طریق بورس انجام خواهد شد.

او در برابر این پرسش که عرضه فاهواز در روزهای آتی چندمین عرضه این شرکت است ، ابراز داشت: سهام این شرکت در سال 93 واگذار شده است. در واقع از سال 93 تاکنون این دومین باری است که سهام این شرکت عرضه می شود. دفعه اول که عرضه شد پیش از آن که به مرحله عرضه و خرید برسد مالک سهام اقدام به رفع مشکلات خود کرد و بدین ترتیب به مرحله واگذاری نرسید. بدون در نظر گرفتن عرضه قبلی که به مرحله عرضه نرسید می توان گفت عرضه آتی نورد و لوله اهواز که به قیمت خوردن منجر شود، نخستین عرضه این شرکت خواهد بود.

سبحانی درباره علت عرضه نورد و لوله اهواز گفت: سهام نورد و لوله اهواز وکالتی است و در خصوص این گونه سهام چنانچه خریدار نسبت به انجام تعهدات خود کوتاهی کند ما از ابزارهای قانونی استفاده کرده و نسبت به واگذاری آن اقدام می کنیم.

وی در پایان به این موضوع اشاره کرد که هم اکنون روند انجام عرضه بلوکی فاهواز در حال انجام است و مشکلی برای عرضه آن وجود ندارد.

در انتظار رای هیات داوری

در ادامه با امیر مهریزی مالک بیش از 45 درصد از سهام شرکت نورد و لوله اهواز صحبت کردیم. او در پاسخ به خبرنگار بورس24 گفت: توافقات لازم در زمینه عرضه بلوک آگهی شده صورت گرفته و با توجه به تعاملات انجام شده مبلغی نیز پرداخت شده است. اما در حال حاضر منتظر رای هیات داوری سازمان خصوصی سازی برای انجام این مزایده هستیم.

او تصریح کرد: هر زمان که بین خریدار و سازمان خصوصی سازی مسایلی پیش آید هیاتی متشکل از چند نماینده به نام هیات داوری تشکیل می شود تا به بررسی موضوع بپردازد و تا کنون چند جلسه با این هیات داشتیم که منتظر پاسخ آن هستیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24