Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

به جز ١٨ درصد از سهام وپست که از سال ٨٩ تا کنون عرضه شده، ۵١ درصد از مالکیت سهام پست بانک در اختیار وزارت امور اقتصاد و دارایی است و ۵ درصد از آن به شرکت پرشیان فولاد، ۴.٩ درصد به سازمان خصوصی سازی، ٣.٧٨ درصد به صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی پست بانک ایران، ١.۶۴ درصد به شرکت سهامی بیمه ایران، ١.٠٨ درصد به شرکت بیمه دی و مابقی به شرکت های سرمایه گذاری چند استان تعلق دارد...

تکذیب یک شایعه از پست بانک

بورس24 : معامله بلوکی پست بانک ایران سال هاست که بر سر زبان ها افتاده است. دست کم سالی یکبار شنیده می شود که قرار است بلوک پست بانک عرضه و معامله شود. اما هر بار نیز روشن می شود که این اخبار صحت ندارند و شایعه ای بیش نیستند.

اوج این شایعات در سال 94 بود که خبر عرضه بلوک 51 درصدی پست بانک از طرف دولت و خصوصی شدن آن مطرح شده بود. در آن زمان مدیر عامل پست بانک این خبر را تکذیب کرد و گفت سهام پست بانک دولتی خواهد ماند.

طی روزهای اخیر نیز این شایعات یکبار دیگر قوت گرفته و گفته می شود که معامله بلوکی سنگینی برای پست بانک در راه است.

وضعیت عملیاتی

بر اساس آخرین گزارش های منتشر شده که مربوط به عملکرد دوره 6 ماهه است، این شرکت بودجه کل سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 را با 26 ریال سود در نظر گرفته که تا پایان دوره 6 ماهه تنها 2 ریال از این مبلغ را محقق کرده است.

از ابتدای سال مالی 96 تا پایان شهریور ماه جمع درآمدهای مشاع پست بانک برابر با 4،485 میلیارد ریال و جمع درآمدهای غیر مشاع معادل 1،490 میلیارد ریال بوده که به ترتیب 49 درصد و 48 درصد از بودجه کل امسال را پوشش داده است.

با توجه به این که سهم پست بانک از درآمدهای مشاع دوره 6 ماهه اول سال به 1،047 میلیارد ریال رسید ، مجموع درآمدهای این بانک در نیمه ابتدایی امسال برابر با 2،537 میلیارد ریال بود که با این مبلغ 42 درصد از بودجه را پوشانده است.

در این دوره اما جمع هزینه های شرکت به 2،531 میلیارد ریال رسید که با کسر از جمع درآمدهای بانک سود خالص 6.3 میلیارد ریالی را برای این شرکت به همراه داشت که معادل 2 ریال سود به ازای هر سهم است.

با وجود این که سهم درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری پست بانک در سودآوری این شرکت چندان نیست اما در نیمه نخست امسال شرایط مطلوبی داشت. در این دوره 15 میلیارد ریال سود از سرمایه گذاری در سهام شرکت های بورسی به دست آورد. حال آن که پیش بینی کل امسال 7.5 میلیارد ریال بود.

در بخش سرمایه گذاری شرکت های غیربورسی نیز 30.9 میلیارد ریال شناسایی کرد و 60 درصد از بودجه را محقق کرد. مجموع سود حاصل از سرمایه گذاری ها و سپرده گذاری های پست بانک در دوره 6 ماهه اول امسال برابر با 73.9 میلیارد ریال بود که برای تحقق کامل بودجه در نیمه دوم می بایست 46 میلیارد ریال شناسایی کند.

چگونگی وضعیت سهام

اما روند قیمتی سهام پست بانک در بازار چگونه است؟ قیمت پوست در ابتدای سال جاری در محدوده 1600 ریال قرار داشت. در روزهای ابتدایی بهای هر سهم تا 1400 ریال کاهش یافت اما پس از لمس این محدوده مسیر حرکتی سهم وارد روند صعودی شارپی شد که در عرض یک ماه و 20 روز بهای این سهم را به محدوده 2250 ریال سوق داد.

از ابتدای خرداد اما قیمت سهام پست بانک رو به کاهش گذاشت و تا امروز این روند را ادامه داده به طوری که به محدوده 1580 ریال افول کرده است. در واقع به نظر می رسد سهام پست بانک قصد دارد سال 96 را در همان محدوده ای که آغاز کرده، به پایان برساند.

معامله بلوکی صحت ندارد

خسرو فرحی مدیر عامل پست بانک درباره احتمال معامله بلوکی در سهام این بانک اعلام کرد: این اخبار صرفا شایعه هستند و صحت ندارند. من حتی زمزمه هایی در این باره نیز نشنیده ام.

در ادامه او در برابر این پرسش که آیا با توجه به عملکرد دوره 6 ماهه و تحقق 2 ریال سود برای هر سهم بودجه سال 96 که با سود 26 ریال در نظر گرفته شده امکان تعدیل دارد، گفت: با توجه به اینکه پست بانک گزارش عملکرد دوره 9 ماهه را تهیه و منتشر نکرده نمی توان پاسخ قطعی به این پرسش داد. هم اکنون در حال تهیه گزارش عملکرد دوره 10 ماهه هستیم که در روزهای آتی نهایی خواهد شد. با مشخص شدن نتیجه عملکرد پست بانک در دوره 10 ماهه می توان پاسخ مناسب تری به این پرسش داد و درباره اینکه آیا امکان تعدیل وپست برای سال جاری وجود دارد یا خیر اظهار نظر دقیق تری داشت.

گفتنی است بجز 18 درصد از سهام وپست که از سال 89 تا کنون عرضه شده، 51 درصد از مالکیت سهام پست بانک در اختیار وزارت امور اقتصاد و دارایی است و 5 درصد از آن به شرکت پرشیان فولاد، 4.9 درصد به سازمان خصوصی سازی، 3.78 درصد به صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی پست بانک ایران، 1.64 درصد به شرکت سهامی بیمه ایران، 1.08 درصد به شرکت بیمه دی و مابقی به شرکت های سرمایه گذاری چند استان تعلق دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24