Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نحوه عرضه اصلا جالب نیست... سید علی موسوی معاونت کالایی کارگزاری توازن بازار در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ درباره فروش سکه در بانک ملی گفت: بانک مرکزی معمولا در شرایطی که بازار با نوسانات سنگین مواجه می شود ، اقدام به عرضه و فروش سکه می کند. به خصوص در سال ٩١ این امر مسبوق به سابقه بود اما زمان این عرضه ها به سیاست های بانک مرکزی بستگی دارد...

پیش فروش سکه ؟ یک جای این کار می لنگد!!

بورس24 : بانک ملی ایران اعلام کرده که از 17 بهمن ماه پیش فروش سکه بهار آزادی را در شعب منتخب سراسر کشور آغاز خواهد کرد. بانک مرکزی هدف از این پیش فروش که در ابتدا قرار بود از 15 بهمن ماه انجام شود و با دو روز تاخیر آغاز خواهد شد، را تعادل بخشی به بازار، گسترش عرضه و سهولت دسترسی عموم مردم اعلام کرده اما دلایلی وجود دارد که به نظر می رسد دست کم تنها هدف بانک مرکزی مواردی که اعلام کرده نیست!

نحوه عرضه اصلا جالب نیست، یک جای کار می لنگد

سید علی موسوی معاونت کالایی کارگزاری توازن بازار در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره فروش سکه در بانک ملی گفت: بانک مرکزی معمولا در شرایطی که بازار با نوسانات سنگین مواجه می شود ، اقدام به عرضه و فروش سکه می کند. به خصوص در سال 91 این امر مسبوق به سابقه بود اما زمان این عرضه ها به سیاست های بانک مرکزی بستگی دارد.

در ادامه از او درباره تاثیر این عرضه ها بر وضعیت بازار سکه پرسیدیم، وی ابراز داشت:زمانی که بانک مرکزی اقدام به عرضه سکه می کند بخشی از نیاز بازار تامین می شود. با عرضه از سوی بانک مرکزی حجم سکه در بازار افزایش یافته و بخشی از تقاضای بازار اشباع می شود اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشت نحوه پیش فروش سکه است.

وی افزود: پیش فروش سکه از سوی بانک مرکزی با نرخ بهره در نظر گرفته شده است. به این صورت که بخشی از مبلغ را در زمان ثبت نام و مابه التفاوت مبلغ را در زمان تحویل بر اساس نرخ روز دریافت خواهد کرد. به نظر می رسد هدف اصلی این سیاست کاهش التهاب بازار نبوده و نیت اصلی بانک مرکزی تامین مالی است.

او تصریح کرد: اگر هدف بانک مرکزی صرفا پوشش نیاز بازار باشد راه های بسیار مناسب تر و موثرتری وجود دارد مثلا اینکه سکه ها را نقدی عرضه کند. در شرایط فعلی که بازار سکه ملتهب است این سوال پیش می آید که چرا بانک مرکزی اقدام به پیش فروش سکه برای آینده کرده و همین حالا سکه ها را نقدا در بازار عرضه نمی کند؟

موسوی ادامه داد: نباید فراموش کرد که بازار کاملا هوشمند است و متوجه این مساله می شود که یک جای کار می لنگد. به این معنی که یا مقدار سکه کم است و بانک مرکزی با انجام پیش فروش و موکول کردن تحویل آن به آینده قصد خریدن زمان دارد و  یا این که هدف بانک مرکزی از این پیش فروش صرفا تامین مالی است.

معاونت کالایی کارگزاری توازن بازار در پایان تاکید کرد: نحوه عرضه سکه جالب نیست و سوالاتی را در ذهن به وجود می آورد. باید توجه داشت که فروش بد موجب تشدید التهاب در بازار می شود. چه بسا این که همین اتفاق در بازار ارز نیز رخ داد و به رغم این که دولت قصد کاهش قیمت ها را داشت اما اکنون شاهد آن هستیم که بهای دلار به 4700 تومان نیز رسیده است.

خاطرنشان می شود بهای سکه بهار آزادی از ابتدای سال جاری تا کنون روند افزایشی داشته و از محدوده یک میلیون و 179 هزار تومان در ابتدای فروردین ماه تاکنون با 24 درصد رشد به یک میلیون و 461 هزار تومان رسیده است. البته در روزهای گذشته نرخ سکه تا محدوده یک میلیون و 480 هزار تومان نیز رسیده بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24