Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بهمن دانایی دبیر انجمن صنعت قند و شکر در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ درباره تعیین تکلیف جایزه چغندرکاران ابراز داشت: اخیرا مجری طرح چغندر ، اطلاعات نادرستی مبنی بر نهایی شدن پرداخت جایزه به چغندرکاران ارائه داده که به هیچ عنوان صحت ندارد. این اطلاعات نادرست را در مصاحبه با خبرگزاری ها اعلام می کنند یا از مباحث این حوزه اطلاعی ندارند یا این که با اهداف خاصی این خبرهای نادرست را منتشر می کنند...

اخبار بدون سانسور از صنعت قند و شکر / از ماجرای جایزه چغندرکاران گرفته تا دلیل برخی ارزان فروشی ها و سرانجام یارانه

بورس24 : مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی اخیرا اعلام کرده که پرداخت جایزه به چغندرکاران مجددا در دستور کار قرار گرفته و به صورت مصوبه ای برای سال زراعی 95-96 به بعد ابلاغ شده است. اما پیگیری های خبرنگار بورس24 نشان می دهد این موضوع صحت ندارد!

تکلیف قند و تفاله اعطایی هنوز مشخص نشده

بهمن دانایی دبیر انجمن صنعت قند و شکر در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره تعیین تکلیف جایزه چغندرکاران ابراز داشت: اخیرا مجری طرح چغندر ، اطلاعات نادرستی مبنی بر نهایی شدن پرداخت جایزه به چغندرکاران ارائه داده که به هیچ عنوان صحت ندارد. این اطلاعات نادرست را در مصاحبه با خبرگزاری ها اعلام می کنند یا از مباحث این حوزه اطلاعی ندارند یا این که با اهداف خاصی این خبرهای نادرست را منتشر می کنند.

وی افزود: اگر یکی از مسئولان موضعی درباره این موضوع دارد باید نسبت به آن اطلاعات کاملی داشته باشد. با توجه به این که چنین اتفاقی رخ نداده بنابراین اعلام آن نیز نادرست است و موجب تشویش اذهان چغندرکاران و حتی سهامداران صنعت قند و شکر می شود.

او تصریح کرد: سال های زیادی با توجه به این که مقدار تن در هکتار چغندر پایین بود و نرخ چغندر با سایر محصولات همخوانی نداشت دولت های 30 تا 40 سال گذشته تصمیم گرفتند به عنوان جبران این موضوع جایزه ای را برای چغندرکاران در نظر بگیرند. در آن زمان به ازای هر تن چغندر قند 20 کیلو تفاله با قیمت هر کیلو 2 تومان و 2 کیلو قند با قیمت هر کیلو 50 تومان در نظر گرفته شد و سال های سال همین رویه ادامه داشت. اما در حال حاضر این مبالغ با ارقام واقعی بازار اختلاف بسیار زیادی دارد. این مساله هزینه اضافی را برای کارخانه ها به همراه داشت که باعث افزایش قیمت تمام شده شکر می شد.

دانایی تاکید کرد: در سال های اخیر خوشبختانه مقدار تن در هکتار چغندر رشد قابل توجهی یافته است. در زمانی که این تصمیمات مصوب شد تن در هکتار چغندر بین 23 تا 25 تن در هکتار بود اما در سال های اخیر به 60 تن در هکتار افزایش یافته است. بنابراین دیگر دلیلی وجود ندارد تا شرایط گذشته برای زمان حال نیز اعمال شود.

چرا باید به چغندرکاران چنین جایزه هایی داده شود؟

او با اشاره به تغییرات قابل ملاحظه نرخ قند از 40 سال گذشته تاکنون اظهار داشت:حدود 30 سال قبل زمانی که تصمیم گرفته شد تا به ازای هر تن چغندر قند 20 کیلو تفاله با نرخ 2 تومان و 2 کیلو قند با قیمت 50 تومان به عنوان جایزه به چغندرکاران داده شود ، قیمت قند در بازار در حدود 100 تومان بود. یعنی مبلغ در نظر گرفته شده حدود 50 درصد قیمت واقعی بازار بود. بنابراین در شرایط فعلی که بهای قند حدود 3500 تومان و بهای تفاله 800 تومان است دلیلی ندارد که کارخانه ها این محصولات را با نرخ 50 و 2 تومان به چغندرکاران بدهند. در نتیجه کارخانه های قند و انجمن قند و شکر نسبت به این مساله اعتراض کردند تا این موضوع حذف شود یا این که مورد تعدیل قرار گیرد.

دبیر انجمن صنعت قند و شکر گفت: با تلاش های زیادی که در این باره انجام گرفت این جایزه برای چغندر کاران با تصمیم شورای اقتصاد در سال گذشته حذف شد اما با ورود برخی افراد در بدنه وزارت کشاورزی قرار شد تا مجدد در دستور کار کارخانه ها قرار گیرد. اما نتیجه تلاش هایی که در این زمینه انجام شد منجر به نوشتن تفاهم نامه ای شد که در صورتی که قرار باشد جایزه چغندرکاران مجددا در دستور کار قرار گیرد حداکثر برای دوره 3 تا 4 ساله اجرا شود و قیمت آن نیز در مدت این 3 تا 4 سال به صورت هر ساله نسبت به سال قبل رشد کند به طوری که در سال پایانی قیمت قند و تفاله تحویلی به قیمت بازار نزدیک باشد.

فقط ابلاغیه شورای اقتصاد قابل اجراست ولاغیر

او تاکید کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که در دو قسمت این تفاهم نامه قید شده که قیمت های مقرر شده باید به تصویب شورای اقتصاد برسد و بعد از تصویب آن توسط شورای اقتصاد قابل اجراست. اما تاکنون هیچ ابلاغیه ای از سوی شورای اقتصاد در این خصوص به ما داده نشده ، بنابراین ما امکان اجرای چنین مساله ای را نداریم. چرا که اینگونه هزینه ها مورد قبول سازمان های امور مالیاتی نیست.

دانایی در ادامه باز هم به غیرقابل اجرا بودن خبرهایی که به نادرست منتشر شده اشاره کرد و بیان داشت: تا این لحظه به هیچ عنوان تکلیف قند و تفاله اعطایی به چغندرکاران مشخص نشده و هیچ ابلاغیه ای در این خصوص صادر نشده است. افرادی که خبرهای نادرست را منتشر می کنند یا از این مطالب خبر ندارند یا اینکه قصد تحرک چغندرکاران و سهامداران صنعت قند و شکر را دارند که به هیچ وجه کار درستی نیست.

وی افزود: انجمن قند و شکر علاوه بر این که نماینده کشاورزان است ، نماینده سهامداران شرکت های قندی نیز است. بنابراین همه تلاش خود را در جهت شفافیت اخبار خواهیم کرد. از طرفی باید توجه داشت که تا چغندرکار وجود نداشته باشد کارخانه قند و شکری هم وجود نخواهد داشت. بنابراین ما هم تلاش خود را خواهیم کرد تا موضوع قند و تفاله تعیین تکلیف شود و امیدواریم تصمیم نهایی به نفع همه ذینفعان باشد.

اخیرا چرا بازار قند و شکر ناآرام بود؟

در ادامه از دانایی پرسیدیم که علت عدم تعادل بازار قند و شکر در ماه های اخیر چه بود؟ وی تصریح کرد: علت این مساله این بود که دستگاه های ذیربط قیمت شکر را برای سال 96 با سه ماه تاخیر اعلام کردند. قیمتی که قرار بود شهریور ماه اعلام شود 30 آبان ماه مصوب و ابلاغ شد و همین امر موجب شد تا محصولات کارخانه های قند و شکر در انبارها انباشت شود و پس از تصویب نرخ جدید با تاخیر سه ماهه وارد بازار شود. این مساله موجب برهم خوردن بازار شد.

وی افزود: خوشبختانه با پیگیری هایی که در این زمینه انجام شد و همکاری های زیادی که دکتر سیف معاون وزیر و مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی داشتند دولت در گام اول فعلا 100 هزار تن محصول از کارخانه های قند و شکر خریداری کرده و به زودی وجوه آن را پرداخت خواهد کرد. در ادامه اگر بازار کشش نداشت و کارخانه ها موفق به فروش محصولات خود در بازار نشدند قرار شد تا دولت 100 تا 200 هزار تن دیگر از محصولات کارخانه ها را خریداری کند.

علت ارزان فروشی کارخانه ها مشخص شد

او در برابر این پرسش خبرنگار بورس24 که چرا برخی از شرکت ها محصولات خود را با نرخ های پایینتری نسبت به قیمت مصوب به فروش می رسانند ، ابراز داشت: با توجه به این که نرخ مصوب شکر برای سال جاری با سه ماه تاخیر اعلام شد بنابراین برخی از تولیدکنندگان مجبور بودند برای پرداخت پول چغندرکاران ، محصولات خود را با ضرر به فروش برسانند. اما خوشبختانه با اقدامی که دولت انجام داده و تاکنون 100 هزار تن از محصولات کارخانه ها را خریداری کرده و در صورت لزوم این مقدار را به 300 هزار تن خواهد رساند ، دیگر هیچ اجباری برای تعجیل در فروش شرکت ها وجود ندارد.

توضیحاتی درباره یارانه شکر

دانایی درباره علت کاهش نرخ یارانه شکر نسبت به سال گذشته گفت: قرار نیست که یارانه شکر ثابت بماند یا این که هر ساله افزایش یابد. بلکه در ابتدا قیمت کلی تعیین می شود و سپس به دلیل مراقبت و حمایت از مصرف کننده قیمتی برای فروش در نظر گرفته می شود و مابه التفاوت آن توسط دولت به صورت یارانه پرداخت می شود.

وی افزود: در سال 93 قیمت شکر 2100 تومان تعیین شد و مقرر شد تا قیمت فروش 1900 تومان باشد و 200 تومان مابقی به صورت یارانه پرداخت شود. بر اساس مذاکرات انجام شده قرار شد تا هر ساله پایه نرخ فروش افزایش یابد و دولت مابه التفاوت را پرداخت کند. امسال در ابتدا قرار بود تا قیمت فروش 2650 تومان باشد و مابه التفاوت این مبلغ تا 2900 تومان به صورت یارانه از سوی دولت پرداخت شود اما بعدا قیمت پایه به 2722 تومان افزایش یافت و مابه التفاوت کمتر شد. قرار شده تا سال آینده نیز قیمت پایه فروش افزایش یابد و تا زمانی که قیمت پایه به قیمت بازار برسد و دیگر نیازی به پرداخت مابه التفاوت از سوی دولت نباشد و مبلغ یارانه صفر شود.

مطالبات 1000 میلیاردی صنعت قند و شکر از دولت

او در ادامه به مطالبات صنعت قند و شکر از دولت اشاره کرده و اظهار داشت: دولت مطالبات صنعت قند و شکر را از سال 93 تا کنون پرداخت نکرده است. در سال 93 مطالبات شرکت های قند و شکر به جز نیشکری ها پرداخت شده است. اما مطالبات کلیه کارخانه های قند و شکر مربوط به سال های 94 و 95 پرداخت نشده که مجموع این ارقام به 634 میلیارد تومان می رسد. قطعا این مبلغ در ابتدای سال 97 به 1000 میلیارد تومان خواهد رسید.

امسال خودکفا می شویم

دبیر انجمن قند و شکر درباره وضعیت بازار شکر در سال جاری و سال آینده گفت:امسال ما در کشور 2 میلیون تن تولید خواهیم داشت که با توجه به موجودی که از قبل داشتیم در سال 97 هیچگونه وارداتی در حوزه قند و شکر نخواهیم داشت و در این زمینه خودکفا خواهیم شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24