Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

با ایجاد محدودیت در USSD تراکنش­ های این دسته شرکت ها از جمله آسان پرداخت پرشین ....

تاثیر دستورالعمل جدید در بازار تراکنش ها

بورس24 : اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای به منظور صیانت از اطلاعات دارندگان کارت، ارتقای امنیت و بهبود خدمات بدون حضور کارت در شبکه شتاب اعلام کرده است؛ از روز یکشنبه پانزدهم بهمن ماه ۱۳۹۶ تراکنش‌های فاقد رمزنگاری از مبدا تا مقصد USSD در مسیرهای بدون حضور کارت صرفاً برای پرداخت قبوض عمومی نظیر قبوض آب، برق، گاز و تلفن شهری مجاز است و تراکنش‌های مربوط به خرید شارژ و یا قبوض ویژه در شبکه‌های شتاب و شاپرک پذیرش و پردازش نخواهد شد.

 یو.اس.اس.دی (USSD) ارسال پیام از طریق کد دستوری است که این پیام‌ها همواره بین یک * و # محصور می‌ گردد و سریعترین و ساده­ ترین روش برای ارسال پیام و جابجایی پول به شمار می­ آید. با این بخشنامه انتظار می­ رود بخش قابل توجه ­ای از این تراکنش ­ها به سمت اپلیکیشن­ های موبایل هدایت شود. از سوی دیگر اگرچه شرکت­ های پرداخت الکترونیک در بودجه سال جاری و سال آتی بخشی از درآمد حاصل را از محل USSD در نظر گرفته ­اند و ممکن است در ابتدا با اجرای این بخشنامه با کاهش درآمد مقطعی مواجه شوند اما باید توجه داشت که شرکت های پرداخت الکترونیک شاخص در حوزه پرداخت با طراحی اپلیکیشن­ های پرداخت در فضای اینترنت و تبلیغات گسترده در این زمینه تا حدودی استفاه از این اپلیکیشن ­ها در میان کاربران را رواج داده ­اند و با توجه به این مسئله در نهایت مسیر تراکنش ­های USSD به سمت اپلیکیشن­ های موبایلی هدایت خواهد شد. شرکت های PSP از مدت­ ها قبل با ارائه سرویس به شرکت ­های استارت آپی و فین تکی در حوزه پرداخت، در مسیر توسعه کسب و کارها قدم برداشته اند، لذا با ایجاد محدودیت در USSD تراکنش­ های این دسته شرکت ها از جمله آسان پرداخت پرشین با اپلیکیشن آپ، تجارت الکترونیک پارسیان با اپلیکیشن تاپ، به پرداخت ملت با اپلیکیشن سکه، کارت اعتباری ایران کیش با اپلیکیشن پات، به این مسیر هدایت خواهد شد و انتظار می رود تاثیر چندانی بر درآمد این شرکت ها نخواهد داشت.

همچنین باید در نظر داشت که بانک مرکزی از سال قبل به فکر حذف تراکنش های USSD  بود و این امر در راستای شفاف شدن و قابلیت پیگیری تراکنش­ ها صورت گرفته است که امری مثبت در بازار پولی تلقی می ­شود. به نظر می رسد عمده آسیب ناشی از این تصمیم به شرکت های پذیرنده مانند خیریه ­ها وارد شود و شرکت­ های ارائه دهنده خدمات موبایلی در نهایت با افزایش رقابت در ترویج اپلیکشن خود می­ توانند سهم بیشتری از این بازار ببرند. طبیعی ست که در این میان اپلیکیشن آپ متعلق به شرکت آسان پرداخت پرشین برای جذب کاربران مسیر هموارتری خواهد داشت و سایر شرکت ها در رقابتی تنگاتنگ برای جذب تراکنش­ ها قرار خواهند گرفت.

منبع خبر: پایگاه خبری تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24