Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

کلیات بودجه ٩٧ در صحن علنی مجلس تصویب نشد و این موضوع بر ابهامات اهالی بازار سرمایه افزود، این که امروز بازار سرمایه و وضعیت شاخص کل به چه صورت خواهد بود؟ موضوعی است که از سوی خبرنگار بورس ٢۴ مورد بررسی قرار گرفته است... . سید ابراهیم عنایت ، علی رحمانی و عباس هشی در این باره اظهار نظر کرده اند...

بورس به تصویب نشدن بودجه ٩٧ چه واکنشی نشان خواهد داد!؟

بورس24 : کلیات بودجه 97 در صحن علنی مجلس تصویب نشد و این موضوع بر ابهامات اهالی بازار سرمایه افزود، این که امروز بازار سرمایه و وضعیت شاخص کل به چه صورت خواهد بود؟ موضوعی است که از سوی خبرنگار بورس24 مورد بررسی قرار گرفته است... .

هیچ چیز مشخص نیست ، هیچی...

عباس هشی حسابرس خبره شرکت های بورسی در گفت و گو با بورس24 در خصوص عدم تصویب کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: این بودجه آن قدر بالا و پایین شده که نمی توان در خصوص تاثیر آن بر بازار سرمایه تصمیم گرفت، سرنوشت لایحه بودجه مشخص نیست و نمی دانیم واقعا چه خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه هر کسی ساز خود در خصوص بودجه را می زند و اساسا نمی توان گفت چه تاثیری بر بازار سرمایه و شاخص کل خواهد گذاشت.

وی افزود: بودجه موارد زیادی دارد که هر کدام از آن آیتم ها تاثیری بر شرکت ها اعم از بورسی و غیربورسی می گذارد، از جمله آن ها می توان به نرخ دلار، میزان تورم و درآمدهای مالیاتی شرکت اشاره کرد، این در حالی است که نیمی از میزان درآمد مالیاتی سال 95، متعلق به درآمدهای معوق سال 94 است.

هشی بیان داشت: بازار سرمایه می تواند از این ناحیه هم تاثیر منفی بپذیرد و هم تاثیر مثبت چرا که این بازار متاثر از نرخ دلار، تصمیمات وزیر، سیاست های خصوصی سازی و... است و چون این موارد مشخص نیست نمی توان در مورد تاثیر آن سخن گفت یا قضاوت کرد.

دولت بزرگترین کارفرماست

در ادامه سید ابراهیم عنایت مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در این خصوص به بورس24 گفت: این رخداد می تواند برای بازار سرمایه مضر باشد، معمولا افرادی که به تحلیل بنیادی یا فاندامنتال اعتقاد دارند، بر این باورند که این عدم تصویب می تواند به ضرر بازار سرمایه باشد.

وی ادامه داد: دولت بزرگترین کارفرما و مصرف کننده به حساب می آید و تصمیمات آن بر بودجه شرکت های بورسی تاثیر می گذارد، بزرگترین شرکت های بورسی اعم از شرکت های فولادی، ذوب و پتروشیمی تحت تاثیر تصمیمات دولت هستند و همین موضوع می تواند بر بازار سرمایه تاثیر بگذارد.

وی افزود: عدم تصویب یا رد کردن بودجه 97 در مجلس نوعی از عدم شفافیت یا عدم اطمینان را برای بازار سرمایه به ارمغان خواهد آورد که منجر خواهد شد بازار سرمایه تحت تاثیر منفی این موضوع قرار گیرد، چرا که بسیاری از شرکت های بورسی با تصویب بودجه برنامه ریزی سال آینده خود را انجام می دهند و زمانی که با ابهام در بودجه رو به رو باشند نمی توانند برنامه ریزی کنند در نتیجه این عدم شفافیت می تواند برای بازار سرمایه منفی باشد.

وی تاکید کرد: بودجه 97 تورمی چیده شده بود و همین موضوع مسلما بر برنامه های شرکت ها تاثیر می گذاشت، این عدم تصویب  اما موجی منفی را در بازار سرمایه ساطع خواهد کرد.

جای نگرانی نیست!

علی رحمانی دیگر کارشناس ارشد بازار سرمایه و مدیرعامل اسبق بورس تهران در خصوص تاثیر این عامل بر بازار سرمایه نظری کاملا متفاوت داشت و تصریح کرد: عدم تصویب کلیات لایحه بودجه خیلی عجیب بود و ما تاکنون با موضوع این چنینی بسیار کم رو به رو بودیم. اما اهالی بازار سرمایه نباید نگران این موضوع باشند چرا که این مسئله نمی تواند بر بازار سرمایه و معاملات آن تاثیر منفی بگذارد.

وی تاکید کرد: بودجه 97 بودجه ای کاملا انبساطی بوده و عدم تصویب آن می تواند به نفع بازار سرمایه هم باشد. به نظر می رسد این عدم تصویب کلیات بودجه و بازنگری آن منجر به تاثیرات مثبت بر بازار سرمایه را خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: اهالی بازار سرمایه نگران این موضوع نباشند چرا که این مسئله تاثیر منفی نخواهد گذاشت و حتی اگر شاهد تاثیر منفی بر بازار باشیم، این تاثیر زیاد و متداوم نخواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24