Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

​افزایش قیمت نفت و همچنین افزایش نرخ دلار بر شرکت های پتروشیمی تاثیر می گذارد و فروش آن ها به ریال را با رشد رو به رو خواهد کرد. چرا که قیمت فروش محصولات پتروشیمی با دلار آزاد محاسبه می شود و در نتیجه هر گونه افزایش نرخ دلار منجر به رشد فروش ریالی آن ها خواهد شد.

پاسخ به یک پرسش مهم؛ رشد قیمت نفت و دلار بر کدام پتروشیمی ها تاثیر بیشتری می گذارد؟

بورس24 : سوال اساسی این است: کدام شرکت های پتروشیمی از افزایش نرخ دلار و افزایش قیمت نفت بیشترین تاثیر را می گیرند؟

مسلما هر شرکتی که بیشترین حجم صادرات را داشته باشد از افزایش نرخ دلار بیشترین تاثیر را می گیرد. در نتیجه پرداختن به این موضوع که هر کدام از شرکت های پتروشیمی که متانولی، اوره ای و الفینی هستند چه میزان از تولیدات خود را صادر می کنند، می تواند نشان دهد که چه میزان از افزایش نرخ دلار متاثر می شوند. به بیان ساده تر هر شرکتی که بیشترین حجم فروش دلاری را دارد از افزایش نرخ دلار بیشترین تاثیر را خواهد گرفت.

در مورد تاثیر پتروشیمی ها از افزایش قیمت نفت نیز باید همبستگی قیمت محصولات آن مجموعه با قیمت نفت مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان مثال شرکت های پتروشیمی که اوره ای هستند کمترین وابستگی را به قیمت نفت و شرکت های پتروشیمی که متانولی هستند بیشترین وابستگی را به قیمت نفت دارند. در نتیجه می توان گفت پتروشیمی های متانولی با افزایش قیمت نفت تاثیر بیشتری از پتروشیمی های اوره ای و الفینی می گیرند.

به صورت کلی صنعت پتروشیمی، بخشی از صنایع شیمیایی است که فرآورده های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی تولید می کند. در اوایل قرن بیستم نفت خام و گاز طبیعی به عنوان ماده اولیه برای تهیه بسیاری از ترکیبات مورد نیاز انسان، اهمیت بسزایی یافت، از این رو صنعت پتروشیمی یکی از بخش های اصلی صنعت نفت به حساب می آید. تولید محصولات به گونه ای است که معمولا یک واحد اصلی در بالادست، ماده اولیه واحدهای دیگر را تولید می کند، مانند واحد الفین که با تولید اتیلن و پروپیلن نیاز واحدهای پروپیلن را تامین می کند. تاثیر نوسانات قیمت نفت بر شرکت های پتروشیمی واضح و روشن است، خوراک اغلب واحدهای پتروشیمی به دو دسته اتان و نفتا تقسیم می شود. در نتیجه بررسی رابطه بین قیمت نفت خام و خوراک پتروشیمی بسیار مهم است. مطالعات نشان داده که قیمت نفت خام همبستگی شدیدی با قیمت نفتا دارد و با کاهش قیمت نفت، قیمت نفتا نیز تقریبا با روند مشابه و با کمترین وقفه زمانی کاهش می یابد، اما همبستگی بین قیمت نفت خام و قیمت اتیلن وجود ندارد و همبستگی قیمت اتیلن بیشتر با قیمت گاز طبیعی است. در نتیجه می توان گفت با فرض ثابت بودن سایر عوامل افزایش قیمت نفت خام باید بیشتر موجب افزایش محصولات پتروشیمی پایه نفتا از جمله پارازایلین، ارتوزایلین، بنزن و ... می شود و تاثیر کمتری بر محصولات پایه گاز از جمله اوره و آمونیاک دارد.

با تمام این تفاسیر و آن چه در بالا ذکر شد جدول زیر میزان صادرات و نوع محصولات هر یک از شرکت های پتروشیمی را نشان می دهد:
با کمی اغماض می توان گفت هر شرکتی که بیشترین صادرات را دارد بیشترین تاثیر را از افزایش یا کاهش نرخ دلار می گیرد. ( البته صادرات دلاری ). همچنین شرکت های متانولی بیشترین تاثیر را از افزایش قیمت نفت می گیرند.

درصد صادرات

محصولات اصلی

مواد اولیه

سال مالی

سرمایه

نام شرکت

نام صنعت

100%

متانول

گاز طبیعی

29 اسفند

2,400,000

زاگرس

پتروشیمی

اکسیژن

80%

متانول

گاز طبیعی

29 اسفند

950,000

شفن

30%

اسید استیک

100%

متانول

گاز ترش

29 اسفند

2,000,000

شخارک

100%

بوتان

100%

پروپان

80%

اوره

گاز طبیعی

31 شهریور

6,000,000

شپدیس

70%

پلی اتیلن سنگین

اتان

29 اسفند

4,000,000

مارون

0%

اتیلن

25%

پلی پروپیلن

45%

منو اتیلن گلایکول

_

اتیلن

برش سبک

29 اسفند

9,600,000

جم

70%

پلی اتیلن سنگین

اتان

70%

پلی اتیلن سبک

رافینیت

_

پروپیلن

_

52%

اوره

گاز طبیعی

30 اسفند

1,789,912

خراسان

 

کریستال ملامین

75%

اوره

گاز طبیعی

29 اسفند

5,100,000

شیراز

56%

اوره

گاز طبیعی

29 اسفند

3,529,200

کرماشا

33%

پلی اتیلن سنگین

نفتا

29 اسفند

8,064,000

شاراک

42%

پلی اتیلن سبک

31%

پلی پروپیلن

100%

هیدروکربور A80

74%

اتیلن گلایکول

احمد مهدوی دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در خصوص تاثیر افزایش نرخ دلار و قیمت نفت بر پتروشیمی ها گفت: افزایش قیمت نفت و همچنین افزایش نرخ دلار بر شرکت های پتروشیمی تاثیر می گذارد و فروش آن ها به ریال را با رشد رو به رو خواهد کرد. چرا که قیمت فروش محصولات پتروشیمی با دلار آزاد محاسبه می شود و در نتیجه هر گونه افزایش نرخ دلار منجر به رشد فروش ریالی آن ها خواهد شد.

وی ادامه داد: از طرفی نرخ خوراک پتروشیمی ها نیز با دلار مبادلاتی محاسبه شده که برآیند این دو مورد می تواند به نفع شرکت های پتروشیمی باشد.

وی در خصوص افزایش قیمت نفت نیز گفت: افزایش قیمت نفت نیز تاثیر مثبت بر شرکت ها خواهد گذاشت چرا که قیمت محصولات خود را با نرخ بیشتری به فروش خواهند رساند.

این کارشناس صنعت پتروشیمی تاکید کرد: آنچه در ایران مشکل زا شده و از افزایش قیمت دلار و قیمت نفت تاثیر منفی می گیرند، صنایع پایین دستی بوده که باید با نرخ بالاتر مواد اولیه خود را تهیه کنند.

وی بیان داشت: افزایش صادرات و تسعیر ارز می تواند موجبات افزایش نرخ فروش شرکت های پتروشیمی را فراهم آورد، بودجه 9 ماهه پتروشیمی ها بسیار خوب بوده و می تواند موجبات رشد قیمت سهام را در سه ماهه انتهایی سال فراهم آورد.

مهدوی گفت: بودجه 9 ماهه شرکت ها نشان داده که فروش به داخل حدود 12 درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است و به طور کل می توان گفت از افزایش قیمت دلار و قیمت نفت همه شرکت های پتروشیمی سود می برند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24