Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در فرابورس ایران تمامی اوراق بهادار مطابق «دستورالعمل پذیرش، عرضه و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران» پذیرش می­شوند و زمانی که از عنوان شرایط خاص برای اوراق استفاده می‌شود منظور آن است که این اوراق فاقد یک یا چند شرط از شرایط پذیرش اشاره شده در این دستورالعمل است.

نگران نباشید؛ امکان نکول اوراق «واجد شرایط خاص» وجود ندارد

بورس24 : اوراق مرابحه اوراق بهاداری است که مالکان آن به صورت مشاع مالک دارایی مالی (دینی) هستند که بر اساس قرارداد مرابحه اصل شده و دارنده اوراق مالک و طلبکار آن دین هستند. این اوراق بازدهی ثابتی دارد و در بازار ثانوی قابل معامله است.

از مهم ترین اوراق مرابحه ای که تا کنون منتشر شده می توان به مرابحه سیمان شرق، مرابحه فولاد مبارکه و مرابحه گندم اشاره کرد. اما در جلوی برخی از این اوراق در تابلوی معاملات واژه ای به عنوان اوراق دارای شرایط متفاوت مشاهده می شود که آن ها را از سایر اوراق متمایز می سازد. حال ببینیم این شرایط متفاوت چیست و کدام اوراق مشمول این شرایط شده اند؟

آیا امکان نکول اوراق وجود دارد؟

ندا بشیری سرپرست ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در مصاحبه ای با خبرنگار بورس24 درباره اینکه چرا در تابلوی معاملات برخی از اوراق واژه شرایط خاص ذکر شده اظهار داشت: در فرابورس ایران تمامی اوراق بهادار مطابق «دستورالعمل پذیرش، عرضه و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران» پذیرش می­شوند و زمانی که از عنوان شرایط خاص برای اوراق استفاده می‌شود منظور آن است که این اوراق فاقد یک یا چند شرط از شرایط پذیرش اشاره شده در این دستورالعمل است. به عنوان مثال این اوراق دارای نرخ سود سالانه متغیر بوده و یا فاقد رکن بازارگردان است. بنابراین واجد شرایط خاص بودن لزوما مربوط به اوراق مشارکت نیست و می­تواند شامل تمام انواع صکوک دولتی نیز باشد.

در ادامه از وی پرسیدیم که چه اوراق دیگری دارای شرایط خاص در بازار فرابورس بوده اند و علت این شرایط خاص چیست؟ وی گفت: اوراق لیست شده با عنوان «اوراق تامین مالی واجد شرایط خاص» ممکن است دارای شرایطی چون سود شناور، فاقد رکن بازارگردان یا هر موقعیت ویژه‌ای باشند که آنها را از اوراق تامین مالی استاندارد، مستثنی کند. البته فرابورس ایران طبق الزامات خود، سامانه معاملاتی و گزارشگری خود برای این اوراق را از سایر اوراق بدهی متمایز کرده است.

او افزود: اوراق مرابحه سلامت 6، اوراق مرابحه گندم 2، اوراق اجاره دولت و به تازگی اوراق مشارکت دولت از جمله این اوراق هستند که دارای شرایط خاص هستند و در فرابورس ایران پذیرش شده‌اند.

بشیری در برابر این پرسش که آیا تا کنون در خصوص این اوراق مساله نکول رخ داده است یا خیر تصریح کرد: خیر به هیچ وجه. تا کنون نکول یا حتی تاخیر در پرداخت سود دوره­ای در خصوص هیچ کدام از این اوراق رخ نداده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24