Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

علی اوسط هاشمی چهارشنبه در جریان سفر به تربت حیدریه و بازدید از مراکز خرید توافقی زعفران در این شهرستان با اشاره به اینکه هیچکس با خرید زعفران توسط تعاونی روستایی مخالف نیست، افزود: البته این بدان معنا نیست که بلافاصله زعفران را در بازارهای داخلی یا خارجی عرضه کنیم، زیرا رویکرد جدید وزارت جهاد کشاورزی کنترل و تثبیت قیمت زعفران به شکلی است که به هیچ یک از عوامل تولید و عرضه این محصول فشار وارد نشود.

بورس جهانی زعفران راه اندازی می‌شود

به گزارش بورس24 ؛ مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به لزوم راه اندازی بورس جهانی زعفران گفت که ۵۰ درصد از هزینه خرید زعفران فروخته شده به این سازمان از امروز پنج شنبه ۲۱ دی ماه به کشاورزان پرداخت می شود.

علی اوسط هاشمی چهارشنبه در جریان سفر به تربت حیدریه و بازدید از مراکز خرید توافقی زعفران در این شهرستان با اشاره به اینکه هیچکس با خرید زعفران توسط تعاونی روستایی مخالف نیست، افزود: البته این بدان معنا نیست که بلافاصله زعفران را در بازارهای داخلی یا خارجی عرضه کنیم، زیرا رویکرد جدید وزارت جهاد کشاورزی کنترل و تثبیت قیمت زعفران به شکلی است که به هیچ یک از عوامل تولید و عرضه این محصول فشار وارد نشود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه اکنون ۸۵ درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود، گفت: اما واقعیت تلخ آن است که تاکنون کنترل درستی بر روی مبادی توزیع و صادرات صورت نگرفته و نتیجه آشفته بازاری است که نتیجه فرآیند آن بر تولید کنندگان یعنی کشاورزان، فشار مضاعف وارد کرده است.

هاشمی افزود: اگر حتی اندکی احساس کنیم با عرضه زعفران کنترل و تثبیت قیمت از دست ما خارج می شود، بلافاصله جلوی صادرات زعفران را می گیریم زیرا باید همگان بدانند و این موضوع را درک کنند که تولید کننده ایرانی باید بر بازار جهانی زعفران قیمت بگذارد و نه دلالان و واسطه ها.

وی در ادامه با بیان اینکه بر این اساس سیاست جدید وزارت جهاد کشاورزی ایجاد تحول در دو حوزه داخلی و خارجی متمرکز شده است گفت: در حوزه خارجی اکنون مذاکراتی با سفیر کشور اسپانیا را در دستور کار قرار داده ایم تا از این پس با ادبیات جدیدی زعفران خود را به این کشور صادر کنیم و آن پذیرش ایران از سوی اسپانیا به عنوان یک 'شریک تجاری' است، زیرا تمایل داریم ما نیز در عرصه تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های بازار جهانی زعفران سهیم باشیم.

هاشمی افزود: در حوزه داخلی نیز ضمن آنکه از اتحادیه هایی حمایت می کنیم که به نفع اعضای خود فعالیت کنند، بر توسعه تشکل های تولیدی، تحقق سرمایه گذاری های مشترک و توصیه به کشاورزان مبنی بر تغییر الگوی کشت از سنتی به مدرن و توسعه اراضی یکپارچه تاکید داریم.

وی ضمن رد تاثیر بسته بندی در نحوه فروش زعفران، گفت: زعفران یک کالای مصرفی صرف نیست که فروش آن وابسته به نوع بسته بندی باشد، بلکه یک محصول پایه و مادر است که از قبل آن می توان در تولید صنایع غذایی، صنایع دارایی و بهداشتی آرایشی استفاده کرد.

هاشمی افزود: همچنین بنا داریم در آینده نزدیک نسبت به راه اندازی بورس جهانی زعفران اقدام کنیم و تحقق این مهم حتی با دپوی محصول در داخل کشور، جهان را تشنه زعفران کرده و آنها را ملزم به تعیین قیمت جهانی توسط ایران خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه راه اندازی بورس های محلی و منطقه ای و ملی برای این محصول کارساز نیست، گفت: باید از خام فروشی آن ممانعت شود، لذا با توجه به اینکه قالب تولید محصول در داخل ایران است باید منافع در یک سبد چیده شود تا در آن به نام ایران در بازارهای جهانی به دنبال حق خود باشیم.

هاشمی از اجرای طرح خرید توافقی زعفران برای حمایت از کشاورزان و زعفران کاران به عنوان یک تجربه مثبت یاد کرد و افزود: اگر زیر بار بدترین فشارهای مالی هم قرار بگیریم، نخواهیم گذاشت این حرکت نو دچار آسیب شود.

وی به گردش مالی این محصول در بازارهای جهانی اشاره و اظهار کرد: با توجه به گردش مالی و ارزش افزوده ۸ میلیارد دلاری این محصول در بازارهای جهانی، عملا ایران به عنوان تولید کننده سهم چندانی ندارد و اگر بتوانیم حداقل ۳ میلیارد دلار آن را به چرخه اقتصاد کشور برگردانیم در سال ۱۲۰ هزار میلیارد ریال از خروج ارز جلوگیری شده و چنانچه این اعتبار در بخش تولید و اشتغال همین استان هزینه شود، تحول در این حوزه را همگان شاهد خواهند بود.

وی از کارگاه های آموزشی و استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاهی به عنوان یک عنصر محرک در حوزه زعفران یاد کرد و افزود: با توجه به فضای آموزشی موجود در استان و این شهرستان ها باید استانداردسازی و ارتقای محصول زعفران به عنوان یک نیاز در جامعه دانشگاهی احساس شود تا فارغ التحصیلان بتوانند بعد از دانشگاه به این موضوع بصورت علمی و پژوهشی ورود پیدا کنند.

معامله یک تن و ۴۰۰ کیلوگرم زعفران در قالب معاملات بورس

رییس بانک زعفران و کارگزار بورس زعفران تربت حیدریه نیز در جریان بازدید هاشمی از این بانک گفت: هدف از تاسیس این بانک که برای نخستین با در ایران فعالیت خود را آغاز کرده، حفظ و نگهداری بهداشتی و کنترل شده زعفران است.

غلامرضا کریمی با بیان اینکه جلوگیری از به باد رفتن دسترنج کشاورزان از دیگر اهداف تشکیل بانک است، افزود: از ابتدای خرید توافقی زعفران تاکنون نزدیک به ۵ تن زعفران کشاورزان منطقه خریداری شده که یک تن و ۴۰۰ کیلوگرم آن در قالب معاملات بورس بوده است.

وی همچنین از احداث پایانه صادراتی محصولات کشاورزی با محوریت زعفران و پسته ظرف ۲ سال آینده در تربت حیدریه خبر داد و گفت: اکنون در مرحله اخذ مجوز هستیم که بعد از کسب آن در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار در شهرک صنعتی شماره دو احداث می شود تا تمام مراحل فرآوری، عرضه و صادرات محصولات یاد شده را انجام دهد.

علی اوسط هاشمی معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران امروز در سفر یک روزه به تربت حیدریه پس از بازدید از روند خرید توافقی زعفران در تعاون روستایی، در جهاد کشاورزی تربت حیدریه به دیدار زعفرانکاران رفت و از مجموعه گلوبال و همچنین بانک زعفران در تربت حیدریه بازدید کرد.

یکی از شاخص ترین محصولات کشاورزی منطقه تربت حیدریه زعفران است و شهرستان های زاوه و تربت حیدریه با داشتن بیش از ۲۰ هزار هکتار کشتزار زعفران، خود را به عنوان پایتخت زعفران ایران و جهان مطرح کرده اند.

استان خراسان رضوی ۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران دارد که ۱۱۷ هزار خانوار به کشت این محصول مشغول هستند و از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.

میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است که این رقم در منطقه تربت حیدریه به ۴.۲ کیلوگرم می رسد.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری و شهرستان ۸۰ هزار نفری زاوه در ۱۶۷ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارند.

منبع: ایرنا

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24