Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

عیسی رضائی مدیر عامل موسسه اعتباری کوثر و فعال با سابقه بورس در مورد این تهدید به بورس ٢۴ این طور گفت: چرا باید پیش بینی در خصوص سه ماه آتی الان برای بازار تهدید کننده باشد؟ ترامپ از برجام خارج نمی شود و بازار اصلا نباید نگران چنین موضوعی باشد...

اینجا بورس تهران ؛ اگر آمریکا از برجام خارج شود چه می شود!؟

بورس24 : تهدید های آمریکا به خروج از برجام ظاهرا پایانی ندارد و هر از گاهی شاهد طرح این موضوع از سوی مقامات آمریکایی هستیم و بازار سرمایه ایران هم که با هر موضوعی به دلیل فقدان فرهنگ لازم برای سرمایه گذاری در بورس به همه مسائل از جمله سیاسی فرهنگی اجتماعی اقتصادی و ... واکنش نشان می دهد و شاخص را دست خوش تغییر می کند.

رئیس جمهور آمریکا باز هم در سخنانی ایران را به خروج از برجام تهدید کرده است کشوری که بعد از انقلاب تاکنون انواع تحریم ها را تجربه کرده است و در دولت قبلی که شاهد بیشترین تحریم ها بودیم بازار سرمایه از رونق که نیفتاد پر رونق تر هم شد.

اما آیا اکنون پس از تهدید برجامی آمریکا از این توافق چند جانبه ، بورس ایرانبا تهدیدهای خاصی روبرو است ، کارشناسان و خبرگان بازار سرمایه در خصوص این تهدید ها به بورس24 این طور پاسخ داده اند...

عیسی رضائی: آمریکا از برجام خارج نمی شود...

عیسی رضائی مدیر عامل موسسه اعتباری کوثر و فعال با سابقه بورس در مورد این تهدید به بورس24 این طور گفت: چرا باید پیش بینی در خصوص سه ماه آتی الان برای بازار تهدید کننده باشد؟ ترامپ از برجام خارج نمی شود و بازار اصلا نباید نگران چنین موضوعی باشد.

وی ادامه داد: بازار در حال وضعیت خوبی دارد و در صورتی که تشنجات سیاسی کاهش پیدا کند وضعیت بهتر می شود، بازار تا عید میل به رشد را خواهد داشت، روند دلار هم که تاکنون صعودی بوده و مسکن هم شاهد به وجود آمدن روند مطلوبی است.

رضائی گفت: دلار قاعدتا باید روند رو به رشدی داشته باشد. قطعا مداخله بانک مرکزی را شاهد خواهیم بود و نمی گذارند روند رشد قیمت دلار به طور سرکش ادامه دارد باشد. اما در حالت طبیعی دلار باید با رشد همراه باشد.

امید قائمی: خروج آمریکا از برجام ، ترس اضطراب گاه و بیگاه را کم می کند...

مصطفی امید قائمی مدیر عامل شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان گفت: به نظر من اگر ترامپ از برجام خارج شود، حداقل به نوعی کار یکسره می شود و این طور ماندن آمریکا در برجام بیشتر بازار را هیجانی می کند.کشور سال ها تحریم بوده است و هیچوقت با آمریکا مراوده ای نداشته ایم که اضافه شدن این تحریم خیلی اثر عملی در مراوادات مالی شرکت ها داشته باشد.

وی گفت: این تهدیدها قاعدتا اثر روانی خواهد داشت و اثر عملی نخواهد داشت. در نتیجه با این شرایط اتفاق خاصی در عملکرد شرکت ها رخ نخواهد داد و صرفا در کوتاه مدت ممکن است اثر روانی ایجاد شود و بعد هم شرایط به حالت عادی باز می گردد.

تاثیرات منفی خروج آمریکا از برجام کم است بازار بورس ما آنچنان ارتباطی با بازار های مالی بین المللی ندارد ....

حسین پور احمدی استادیار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص تهدید خروج ترامپ از برجام به بورس24 گفت: بعید است خروج ترامپ از برجام تاثیر شگرفی بر بازار سرمایه داشته باشد و علت آن هم این است که بازار بورس ما به اندازه سایر بازار های مالی جهانی به بازار های بین المللی متصل نشده است و حتی بعد از امضای برجام هم به اصطلاح قدری خوش بینی به همکاری های بین المللی باعث رشد بازار بورس شد و بعد از کوتاه مدت که قدری چشم انداز همکاری ها تیره و تار شد دیدیم که رشد بازار بورس ادامه پیدا کرد.

خروج احتمالی آمریکا از برجام تاثیر منفی چندانی نخواهد داشت...

وی ادامه داد: فکر نمی کنم که خروج احتمالی آمریکا از برجام بتواند تاثیر منفی جدی روی بازار بورس ایران داشته باشد به اضافه این که بازار بورس این بیشتر به نظر می رسد تحت حمایت دولت رشد کرده تا بهره بردای از سرمایه های بین المللی ؛ یعنی بیشتر به نظر می رسد عوامل داخلی منجر به رشد بازار بورس ایران شده است و اگر این فرض درست باشد علی القاعده خروج آمریکا که هنوز قطعی نیست و دستاوردی هم از طرف آمریکایی ها برای ایران نداشته ، تاثیر شگرفی نخواهد داشت.

پور احمدی در ادامه افزود: با توجه به امضای برجام شاهد هستیم که برخی مشکلات بانکی هنوز حل نشده و اگر شفاف باشیم در خصوص برجام حداقل از طرف آمریکایی ها برجام برای ایران دستاوردی نداشته و بزرگترین هدفی که برجام دنبال می کرد رفع موانع مبادلات بانکی بوده است که این همچنان حل نشده و اگر فرض بگیریم که به موازات حل نشدن این موانع حداقل در یک سال گذشته شاهد رشد بازار بورس بودیم ، بنابراین خیلی ارتباط مستقیمی بین بازار بورس در ایران و تحولات بین المللی نمی بینم.

ممکن است آثار روانی در کوتاه مدت قدری جو را منفی کند...

وی گفت: البته خوش بینی و پیش داوری های ذهنی علی القاعده موثر است ولی خیلی در این موضوع فکر نمی کنم که در کوتاه و میان مدت تاثیر جدی داشته باشد. چون الان بسیاری معتقدند عوامل جذب سرمایه در بازار بورس کاهش نرخ سپرده گذاری در ایران و به اصطلاح رکود مسکن و عواملی از این قبیل است در کل با توجه به این که برجام دستاورد خاصی در دو سال گذشته برای ایران نداشت بعید است اعلام رسمی خروج آمریکا در افت شاخص بورس موثر باشد.

حذف آمریکا از برجام منجر به رشد ارزش دلار می شود...

پور احمدی در خصوص تاثیر این اقدام بر روند دلار گفت: البته فکر می کنم گران شدن دلار ادامه دار خواهد بود با توجه به این که حداقل در یک ماه گذشته دلار رشد عجیبی داشته که بخشی در بازارهای ایران ریشه یابی می شود و بخشی هم ناشی از گران شدن طلا بوده است. چون به طور معمول زمانی که طلا گران می شود دلار هم به همان نسبت رشد دارد البته در ایران و در آمریکا عکس این موضوع است. زمانی که طلا گران می شود به معنی کاهش ارزش دلار است اما در ایران چون مبادله با طلا و دلار است، رشد ارزش دلار به طور مستقیم روی گرانی طلا اثر گذار است ، در نتیجه رشد قیمت دلار در صورت خروج آمریکا از برجام بیشتر قابل مشاهده خواهد بود.

بورس در ایران ، اساسا واقعی نیست...

وی گفت: اساسا بورس در ایران بورس واقعی نیست و اگر این فرض درست باشد نه گشایش های بین المللی می تواند چندان رشد شگرفی را در پی داشته باشد و نه محدودیت های بین المللی منجر به سقوط بورس ایران می شود و بیشتر حالت رشد و افت ملایمی را در بورس ایران شاهد هستیم. در دو هفته گذشته تقریبا شاخص بورس یک روز در میان منفی و مثبت بوده و حتی گاهی ممکن است یکی دوهفته ای این منفی شدن ادامه دار باشد اما مساله اصلی این است که سرمایه های سرگردان در ایران فعلا جایی به جز بازار بورس به نظر نمی رسد که داشته باشند.

رشد دلار منجر به رشد سرمایه های تولیدی است...

پور احمدی در پایان گفت: وقتی دلار رشد کند سرمایه های کارخانه ها که جز سرمایه های تولیدی اند علی القاعده افزایش پیدا می کند که اثر مثبت دارد. اما اگر در اثر برجام 20 میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد کشور شده بود ، این قطع برجام تهدید بود اما در دوسال گذشته رقم جذب سرمایه گذاری خارجی به طور واقعی در کشور بیشتر از 2-3 میلیارد دلار نبوده است!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24