Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

ترسی که در بازار به وجود آمد به دلیل عدم شناخت کافی از دستور العمل جدید بود که منجر به شرایط ناخوشایندی در بازار سرمایه گردید و البته بهتر بود نهاد نظارتی بازار سرمایه قبل از هر چیز اطلاع رسانی لازم را در خصوص این تغییرات اعلام و اطلاع رسانی می کرد و از واژگان بهتری به جای «تعلیق» یا ا«حتیاط» برای شرکت های پذیرفته شده در بورس استفاده می نمود...

«تعلیق» و «احتیاط» ترسی ندارد / ای کاش نهاد ناظر واژگان بهتری را انتخاب می کرد!

بورس24 : فقدان اطلاع رسانی صحیح همواره در تمام بخش ها منجر به رخ دادن پیش آمد های ناخوشایند شده است، اطلاع رسانی نادرست در خصوص علت گرانی تخم مرغ بهانه ای به دست برخی افراد داد تا اتفاقات اخیر در کشور رخ دهد، در همین بازه زمانی اطلاع رسانی ناقص در خصوص اجرای دستورالعمل جدید و فقدان اطلاع رسانی و آموزش در قبال قوانین و دستور العمل های جدید منجر به ایجاد بار روانی منفی در یکی از بخش های مهم اقتصادی کشور شد و شاخص بورس را با افت همراه کرد.

در این شرایط می توان به وضوح کاستی های آموزشی و اطلاع رسانی را در این بخش مالی کشور دید که با کلید زدن اجرای یک دستور العمل در راستای افزایش شفافیت از سوی یک بخش کاستی های بخش دیگر در راستای اطلاع رسانی و آموزش منجر به صدمه زدن به کل سیستمی به اسم بورس می شود و در اولین روز از اجرای دستور العمل جدید که علی القاعده تاثیرات مطلوبی را نیز خواهد داشت شاهد افزایش ریسک و تبعات ناخوشایندی می شویم.

یکی از مواردی که این روزها نظر بازار را به خود جلب کرد و برخی اعتراضات را نسبت به دستور العمل جدید در پی داشت، علامت احتیاط کنار نماد ها بود.

برخی از فعالان بازار با این رویکرد به موضوع پرداختند که حقیقتا در شان بازار نیست که نماد های مهم و بزرگ بازار سرمایه با یک علامت احتیاط در تابلو نمایش داده شود.

در راستای بهبود آشنایی فعالان بازار سرمایه با بخشی از دستور العمل جدید و علائم هشدار کنار نماد ها بورس24 در جهت عمل به رسالت اطلاع رسانی خود با بررسی و موشکافی دستور العمل جدید در تلاش است تا تمام ابعاد و اثرات این علامت هشدار را به بازار اطلاع رسانی کند.

فرآیند تعلیق مسبوق به سابقه بوده است...

در ابتدا باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که چنین رویکردی از گذشته نیز بوده است یا جزو تصمیمات ناگهانی است؟با توجه به اظهارات اخیر مدیران بازار سرمایه می توان به این نتیجه رسید که در گذشته هم فرآیند تعلیق در دستور العمل های بورس بوده است. اما به این دلیل که نمود بیرونی نداشته است کسی متوجه این موضوع نمی شد که شرکتی وارد فرآیند تعلیق شده است یا خیر.

دستور العمل جدید کاستی ناشران را شفاف به همه اطلاع می دهد...

با دستور العمل های جدید این قضیه شفاف شده و نمود بیرونی به خود گرفته است یعنی بازار در جریان این امر قرار می گیرد که یک شرکت در زمینه افشا یا مسائل مربوط به پذیرش تاخیری در ارائه داشته است و مشخصا معلوم شده که دقیقا از چه زمانی یک شرکت وارد فرآیند تعیلق می شود.

تا اینجا با توجه به بررسی ها می توان متوجه شد که این فرآیند پیشتر هم بوده است اما این علامت هشدار به این معنی است که شرکت از منظر شفافیت با مشکلاتی روبرو است؟

فرآیند تعلیق با خود تعلیق متمایز است...

اگر بخواهیم به طور کلی این علامت را بررسی کنیم باید بگوییم که فرآیند تعلیق همانطور که از اسم آن مشخص است با خود تعلیق متفاوت است یعنی که با توجه به این علامت شرکت ابهام یا تاخیر در اطلاع رسانی دارد که در صورت عدم ارائه اطلاعات با برخورد های بورس روبرو و مشمول تعلیق خواهد شد. شرکت ها از دوجنبه مشمول تعلیق می شوند، این تعلیق یا ناشی از دستورالعمل پذیرش است و یا این که ناشی از دستور العمل افشا است.

اگر شرکتی ناشی از دستور العمل پذیرش وارد تعلیق شود فرجه زمانی نه تا شش ماهه وجود دارد، یعنی در طی این دوره می تواند خود را از فرآیند تعلیق خارج کند،بنابراین در این شرایط بازار دقیقا می داند که شرکت به چه دلیلی در فرآیند تعلیق قرار گرفته و شرکت هم می داند که بازار به این موضوع واقف است ، بنابراین مجبور خواهد بود تا میزان شفافیت خود را افزایش دهد. با توجه به این توضیح باید این انتظار را داشت که جو روانی ایجاد شده در بازار مبنی براین که هر نمادی دارای مثلث بود حذف می شود کم کم اصلاح خواهد شد.

علامت هشدار در راستای هوشیار سازی سهامداران است...

این علامت به نوعی علامت توجه است که در این شرکت یک مشکلی هست و باید با دید بازتری اقدام به خرید و فروش کنید.

قسمت دوم که شرکت وارد تعلیق می شود دستور العمل افشا است و براساس آن برای مثال اطلاعات خرید و فروش را باید ظرف مدت 5 روز ارائه نمایند اگر ارائه ندهند وارد فرآیند می شود منتها به دلیل افشا یا باید صورت مالی در این مقطع زمانی داده شود اگر نه مشمول تعلیق می شود در این خصوص براساس دستور العمل اجرایی ماده 38 و 39 جدولی تعبیه شده که اگر شرکتی فرضا اطلاعات ماهانه نداد فرجه زمانی آن چقدر است؟ بر این اساس اگر شرکتی تحت فرآیند تعلیق ناشی از افشا هم قرار گیرد مشمول فرجه زمانی است.

مفاد مواد دستورالعمل افشا

مهلت اولیه

مهلت قابل تمدید

افشای صورت‌های مالی و گزارش تفسیری مدیریت سالانه حسابرسی شده شرکت اصلی و تلفیقی

2 ماه

1 ماه

افشای گزارش هیئت‌مدیره به مجامع و اظهارنظر حسابرس در مورد آن

افشای صورت‌های مالی و گزارش تفسیری مدیریت میان‌دوره‌ای 6 ماهه حسابرسی شده شرکت اصلی و تلفیقی

افشای صورت‌های مالی و گزارش تفسیری مدیریت سالانۀ حسابرسی نشده شرکت اصلی و تلفیقی

دو هفته

یک هفته

افشای اطلاعات، صورت‌های مالی و گزارش تفسیری مدیریت میان‌دوره‌ای 3، 6 و 9 ماهه حسابرسی نشده

3 ماه

---

اطلاعات وضعیت عملیات ماهانه

3 دوره متوالی یا 5 دوره متناوب طی یک سال گذشته

---

صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده شرکت‌های تحت کنترل

2 ماه

1 ماه

صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای 6 ماهه حسابرسی شده شرکت‌های تحت کنترل

اطلاعات پرتفوی سرمایه­گذاری­های شرکت­های تحت کنترل

4 دوره متوالی

---

صورت‌جلسه مورد تأیید هیئت‌رییسه مجمع پس از برگزاری مجامع عمومی

یک هفته

---

متن صورت‌جلسه مورد تایید اعضای هیئت مدیره پس از برگزاری جلسۀ هیئت‌مدیره درخصوص تصویب اجرای افزایش سرمایه

جدول زمانبندی پرداخت سود نقدی پیشنهادی

1 ماه

---

گزارش کنترل­ های داخلی

علامت های جدید ناشران را مجبور به شفاف تر می کند...

با توجه به این شرایط می توان این امید را داشت که بر اساس دیده شدن فرآیند ها سرعت اطلاع رسانی شرکت ها افزایش یابد و به نفع سهامداراست، توجه بازار هم به این علامت جلب می شود که شرکت اطلاعاتی را ارائه نداده است پیشتر این موضوع برای فعالان بازار مشخص نبود که شرکت کدام اطلاعات را ارائه نداده است و در کدال باید جستجو می کرد تا متوجه شود کدام اطلاعات داده شده کدام داده نشده است. اما الان با این علامت به وضوح مشخص است که نواقص افشا یا پذیرش شرکت چیست.

مورد خطرناک تری هم هست که ممکن است بعضی شرکت ها از هر دو ناحیه وارد این موضوع شوند و هنوز هیچ شرکت تحت احتیاطی در این دستور العمل دیده نشده است. همه موارد موجود در حال حاضر درفرآیند تعلیق اند و تحت احتیاط موضوعی است که وضعیت شرکت نسبت شرایطی که بر شمرده شد بدتر است در این مورد هم خریدار فرم های لازم را تکمیل می کند و آگاهی خود را از ریسک مترتب بر عملکرد شرکت اعلام کرده و اقدام به سرمایه گذاری می کند.

عدم شناخت کافی منجر به ترس بازار شد...

به هر روی ترسی که در بازار به وجود آمد به دلیل عدم شناخت کافی از دستور العمل جدید بود که منجر به شرایط ناخوشایندی در بازار سرمایه گردید و البته بهتر بود نهاد نظارتی بازار سرمایه قبل از هر چیز اطلاع رسانی لازم را در خصوص این تغییرات اعلام و اطلاع رسانی می کرد و از واژگان بهتری به جای «تعلیق» یا ا«حتیاط» برای شرکت های پذیرفته شده در بورس استفاده می نمود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24