Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هر چند رفته رفته با وجود وعده‌های بیشمار و بی‌ثمر مدیران سازمان خصوصی‌سازی، رویای واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولان در حال فراموشی بود، پیش از ظهر دیروز خبری به نقل از رئیس جمهور منتشر شد مبنی بر توزیع سود سهام عدالت... چطور از این سهم سود بگیریم؟؟

همه چیز در مورد سود واریزی امروز سهام عدالت

بورس24 : مرحله نخست سود سهام عدالت بعدازظهر امروز به حساب مشمولان واریز می‌شود.

به گزارش خبرنگار بورس24 ؛ هر چند رفته رفته با وجود وعده‌های بیشمار و بی‌ثمر مدیران سازمان خصوصی‌سازی، رویای واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولان در حال فراموشی بود، پیش از ظهر دیروز خبری به نقل از رئیس جمهور منتشر شد مبنی بر توزیع سود سهام عدالت.

داستان از کجا شروع شد

در سال 1385 طرحی تحت عنوان توزیع سهام عدالت به تصویب رسید و اجرایی گردید که بر اساس آن قرار شد در مدت 10 سال، سود سهام اعطایی به مشمولان به‌جای پرداخت به آنها بابت اقساط سهامشان کسر شود و پس از آن سهامداران بتوانند سهام عدالت خود را خرید و فروش کنند.

در این راستا از سال 85 تاکنون 49 میلیون و 226 هزار نفر از افراد جامعه به‌عنوان مشمولان سهام عدالت شناسایی شده و به آنها سهام تعلق گرفته است.

آغاز تسویه اقساط

به همین دلیل در 17 اسفند سال گذشته نیز سامانه‌ای برای آگاهی و اطلاع مشمولان سهام عدالت از جزئیات صورت‌حسابشان راه‌اندازی شد که مشمولان با مراجعه به آن از میزان اقساط پرداخت‌شده سهام خود و همچنین میزان بدهی‌شان به دولت اطلاع پیدا کنند.

از این رو در صورت‌حساب مشمولان ارزش تقریبی سهام آنها حدود 530 هزار تومان اعلام شده است و به‌جز دو دهک اول درآمدی که از تخفیف 50درصدی برای تسویه سهام خود برخوردارند، بقیه مشمولان باید هر یک مبلغ 470 هزار تومان را(در مجموع حدود 17 هزار میلیارد تومان) بابت تسویه نهایی اقساط سهام عدالت خود تا پایان شهریورماه سال 96 به حساب دولت واریز می‌کردند که این مهلت با نظر شورای عالی اصل 44 قانون اساسی، تا مهرماه گذشته تمدید شد.

آغاز دریافت شماره شبای بانکی

از اواخر فروردین ماه امسال این امکان در سامانه سهام عدالت بوجود آمده است تا مشمولان سهام عدالت با ثبت شماره شبای حساب بانکی خود در این سامانه، از سود سال مالی 95 شرکتهای حاضر در پرتفوی سهام عدالت در ماههای پیش‌رو بهره‌مند شوند.

بانک های مورد تائید

بر این اساس در ماه های گذشته، بانک‌ها و موسسات اعتباری شامل تجارت، رفاه، سپه، صادرات، ملت، ملی، شهر، توسعه صادرات، صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن، پست بانک، توسعه تعاون، آینده، گردشگری، سینا، ایران زمین، حکمت ایرانیان، انصار، سامان، کارآفرین، پارسیان، اقتصاد نوین، سرمایه، پاسارگاد، قرض‌الحسنه مهر ایران، دی، ایران و ونزوئلا، قرض‌الحسنه رسالت، قوامین، خاورمیانه، موسسه اعتباری ملل(عسگریه) و موسسه اعتباری کوثر و موسسه اعتباری توسعه از جمله بانکها و موسسات مورد تایید بانک مرکزی برای افتتاح حساب و دریافت شناسه حساب بانکی ایران(شِبا) توسط مشمولان سهام عدالت است.

چگونگی دریافت شبای بانکی

بر این اساس هر یک از مشمولان سهام عدالت که دارای شماره حساب معتبر نزد یکی از بانک‌ها یا مؤسسات مالی و اعتباری مورد تایید بانک مرکزی(عضو شبکه شتاب بانکی) هستند، باید با مراجعه به شعب بانک یا مؤسسه مزبور و یا از طریق سایت اینترنتی و دستگاه های خودپرداز(دستگاه های ATM) و سایر امکانات بانک‌ها نسبت به دریافت شناسه حساب بانکی ایران(شِبا) 24 رقمی مربوط به حساب بانکی خود اقدام کنند و این شناسه را در سامانه سهام عدالت درج کنند، تا از این پس و در پی اعلام رئیس جمهور، سود سهام عدالت به حساب بانکی هر یک از مشمولان(مطابق شماره شِبا اعلام شده) واریز شود.

فرق سود سهام عدالت با یارانه

در پی راه اندازی سامانه سهام عدالت از اسفندماه سال گذشته و به دنبال آن آغاز ثبت شماره شبای حساب بانکی مشمولان در این سامانه از اواخر فروردین ماه امسال، دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود سهام خود باید اقدام به ورود شماره شبای حساب بانکی به صورت انفرادی در این سامانه به نشانی www.samanese.ir کنند.

بر این اساس برای دریافت شماره شبا بانکی ضرورتی به افتتاح حساب جدید در بانکها نیست و حسابهای بانکی قبلی و موجود نیز امکان دریافت شماره شبا دارند. البته شبا بانکی اعلامی که متعلق به یک حساب بانکی مسدود باشد مورد قبول واقع نخواهد شد.

بعلاوه این که شماره شبا متعلق به حساب مشترک اشخاص مورد تایید سامانه قرار نخواهد گرفت و شماره شبا حساب بانکی اشخاص حقوقی نیز در سامانه سهام عدالت با تایید مواجه نخواهد شد.

بر اساس این گزارش، سود سهام عدالت به صورت انفرادی به حساب شخص سهامدار واریز می شود، بنابراین برای هر یک از اعضای خانوار باید یک شماره شبا که به نام شخص مشمول باشد در سامانه سهام عدالت ثبت شود.

همچنین برای کودکان و افراد تحت تکفل زیر سن قانونی باید شماره شبا به نام خود آنها در سامانه ثبت شود و سود سهام عدالت به حساب سرپرست خانوار یا قیم و وکیل واریز نمی شود.

هر مشمول چقدر سود می‌گیرد

بر این اساس مشمولانی که میزان سهام سهام عدالت آنها یک میلیون تومان است (شامل مشمولان مددجوی کمیته امداد و سازمان بهزیستی و نیز افرادی که از محل آورده نقدی خود اقدام به تسویه مانده بدهی اقساط سهام خود نموده اند) بابت عملکرد سود سال مالی 95 شرکتهای سرمایه پذیر، 150 هزار تومان سود دریافت خواهند کرد که البته این سود به مرور و طی دو یا سه مرحله به حساب آنها واریز خواهد شد.

افرادی هم که سهام عدالت آنها کمتر از یک میلیون تومان ارزش دارد، به نسبت ارزش سهام خود سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

واریز سود طی دو یا سه مرحله

این میزان سود که عصر امروز به حساب مشمولان واریز می شود، یک سوم مجموع سود تقسیمی مجامع شرکتهای سرمایه پذیر است، بنابراین در این مرحله از تقسیم سود سهام عدالت که از امروز (سه شنبه) بعد از ظهر به حساب مشمولان واریز خواهد شد، در مجموع یک سوم سودی که هر مشمول باید تا پایان سال دریافت کند به حساب آنها واریز می شود. ضمن این که باقی مانده سود مشمولان هم تا پایان سال به حساب آنها واریز خواهد شد.

پاسخگویی به ابهامات و پرسش‌ها

اگر مشمولان پرسش یا ابهامی در مورد سود پرداختی سهام عدالت دارند می توانند با تلفن مرکز پاسخگویی سهام عدالت به شماره 83338-021 تماس بگیریند و یا با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کنند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24