Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

یک فعال و تحلیل بازار سرمایه از وخامت وضعیت بدهی های دولت به بانک تجارت خبر داده است.بانکی که به اصطلاح خصوصی شده اما حضور مدیران دولتی در آن سبب شده تا دولت تسهیلات تکلیفی بی حد و حصری را به آن تحمیل کند و این بانک در آستانه شناسایی زیانی سنگین قرار گیرد...

حمید اعرابی : مواظب فتنه بانکی باشیم!

بورس24 : یک تحلیل گر و فعال بازار سرمایه در یادداشتی تلگرامی نسبت به افزایش حجم بدهی دولت به بانک ها و مشکلات پیش روی نظام بانکی هشدار داد.

حمید اعرابی در این یادداشت نوشته است : در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلاتی که به صراحت عرض می کنم که می تواند کشور را به خطر بیندازد سیستم بانکی است . البته منظور من الان دیگر موسسات غیر مجاز نیست ( که آن هم در جای خود مهم است ) بلکه بانک های مجوز دار دولتی و نیمه دولتی است.

اعرابی گفت:دولت این بانک ها را مانند جیب خود فرض کرده و هر میزان که توانسته آن ها را دوشیده به طوری که در برخی از بانک ها ٤٠ درصد طرف راست ترازنامه شان بدهی دولت به این بانک ها می باشد .( نمونه عینی بانک تجارت و صادرات.)

او در ادامه مشکل اساسی بانک ها را این طور بیان کرده است : اگر دولت مانند یک مشتری بدهی خود را قبول می کرد و سود پول هایی که گرفته است را پرداخت می کرد مهم نبود . در حال حاضر دولت یک حرف غیر منطقی بیان می کند که کل نظام بانکی را منهدم خواهد کرد . دولت در کمال ناباوری بیان می کند که سود سالانه را بر اساس سال پایه پرداخت می کند این موضوع یعنی چی؟این مطلب بدان معنی است که اگر بانکی از دولت مثلا ١٠٠ تومان طلب دارد در سال اول فرضا با نرخ ١٢ درصد ١٢ تومان به این بانک پرداخت می کند و در سال دوم هم ١٢تومان بر اساس سال پایه و سال سوم هم ١٢ درصد الی آخر . در حالی که بانک ها این پول ها که سپرده مردم است را اگر در سال پایه ١٠٠ تومان دریافت کرده و ١٢ درصد سود پرداخت کرده سال اول ١٢ تومان سود به مردم داده سال دوم روی ١١٢ تومان ١٢ درصد پرداخت کرده که می شود 13.4 و در سال سوم ١٥ واحد سود به سپرده تجمعی مردم پرداخت کرده الی آخر.

وی با بیان این که این یک قانون ساده بانکداری ایرانی است که همه آن را بلدند و خود دولت از همه بهتر می داند، تصریح کرد : با این روش زیان بانکی مانند تجارت فقط برای یک سال می تواند چیزی حدود ٣ الی ٤ هزار میلیارد تومان شود . دولت و وزارت اقتصاد کل سیستم پولی و مالی کشور را به راهی می برد که در دولت بعدی کل سیستم مالی و پولی با مشکل روبرو شده و بانک ها ورشکست می شوند که البته الان هم این اتفاق با تصمیمات ٥ ساله ناصحیح دولت و تیم اقتصادی اش رخ داده است .

اعرابی در این نوشتار از مسئولانکمک خواسته و گفته: به مسئولانکشور به صراحت عرض می کنم جلوی فتنه نابودی بانک ها را بگیرند تا خدایی نکرده دیرتر نشده ، هر چند الان هم بسیار دیر است.

بدهی دولت به بانک تجارت :

در سال ٩١ حدود ٣ هزار ٧٠٠ میلیارد تومان

در سال ٩٢ حدود ٤ هزار ٦٠٠ میلیارد تومان

در سال ٩٣ حدود ١١ هزار ٩٠٠ میلیارد تومان

در سال ٩٤ حدود ١٧ هزار ٥٠٠ میلیارد تومان

در سال ٩٥ حدود ٢٨ هزار ٨٠٠ میلیارد تومان

در سال ٩٦ تا ٩ ماهه حدود ٣٦ هزار میلیارد تومان

این فعال حقیقی بازار سرمایه تصریح کرده :متاسفانه دولت علاوه بر سه برابر کردن حجم نقدینگی در ٥ سال گذشته از ٥٩٠ هزار میلیارد به بالای 1.5 میلیون میلیارد تومان ، دست در جیب بانک ها هم کرده و هزینه های خود را از جیب بانک هایی که به اصطلاح خصوصی شده اند ، ولی مدیریت آن در واقع در دست دولت است برداشت کرده است . متاسفانه سیستم بانکی با این سیاست ها از نفس افتاده و به تنفس مصنوعی نیاز دارد .مواظب فتنه بانکی باشیم!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24