Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

روزنامه ایران امروز در صفحه اقتصادی خود در گزارشی وضعیت بازار ورق گرم فولادی را بررسی کرده است...

بازار ورق همچنان با ظن و ادعای انحصار ورق می خورد...!

بورس24 : روزنامه ایران امروز در صفحه اقتصادی خود در گزارشی وضعیت بازار ورق گرم فولادی را بررسی کرده است.

شکل‌گیری نخستین بورس‌های کالا در جهان به بیش از ۱۷۰سال پیش برمی‌گردد، زمانی که دیگر سازوکارهای سنتی بازار پاسخگویی نیاز روزافزون مردم نبود بورس‌های کالایی به‌عنوان یکی از بخش‌های بازارسرمایه برای پیش‌بینی پذیرکردن بازارها و ارائه ضمانت به خریداران و فروشندگان و همچنین ایجاد شفافیت پایه‌گذاری شد.

در ایران نیز بورس کالا با هدف تنظیم بازار و تعیین قیمت نهاده‌ها و محصولات بخش‌های صنعتی، پتروشیمی و کشاورزی ایجاد شده است.

یکی از نخستین محصولاتی که در این بورس عرضه شده، انواع ورق‌های فولاد است که از نیمـه دوم سال ۱۳۸۲ تاکنون همواره بخشی از محصولات فـولاد مبارکه اصفهان از طریق عرضه در بورس کالا به فروش می‌رسد و به این ترتیب، قیمت کشف شـده در تالار بورس مبنای فروش محصولات این شرکت قرار می‌گیرد. کارگزاران با ارائه درخواست‌ خرید در بورس کالا و هنگام عرضه محصول توسط شرکت فولاد مبارکه، براساس مکانیزم عرضه و تقاضا نسبت به خــرید با قیمت‌های کشف شده اقدام می‌کنند و در مراحل بعدی موارد تقاضا به فولاد مبارکه منعکس شده و هماهنگی‌های لازم نسبــت به صــدور سفارش و تولید محصول سفارشات دیگـر اقدام می‌شود.با این حال برخی انحصارطلبی‌ها بویژه از سوی تعدادی از عرضه‌کنندگان که مخالف شفاف‌سازی و کشف قیمت واقعی هستند، موجب شده که مقاومت هایی در مسیر عرضه محصولات در بورس کالا به وجود بیاید. در عین حال برخی از مصرف‌کنندگان ورق‌های فولادی از جمله سندیکای لوله و پروفیل نسبت به روش عرضه این محصول در بورس کالا انتقاد دارند.

عرضه‌کنندگان خواهان بازار انحصاری

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله وپروفیل دراین زمینه می‌گوید: ورق فولادی مورد استفاده در شرکت‌های سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل، ۶۰درصد داخلی هستند و بیشتر آن از فولاد مبارکه اصفهان تهیه می‌شود. همچنین میزان کمی از محصولات مورد نیاز از شرکت‌های نورد لوله اهواز و گیلان تأمین و از سوی دیگر ۴۰ درصد کمبود با واردات از کشورهایی مانند روسیه، هند و چین تهیه می‌شود. امیرحسن کاوه می‌افزاید: ورق گرم فولادی که به‌عنوان مواد اولیه در کارخانه‌ها استفاده می‌شود، در سال ۱۳۹۵ با قیمت ۱۳ هزار ریال و اکنون به قیمت بیش از ۲۵ هزار ریال به فروش می‌رسد که افزایش قیمت بیش از ۱۲ هزار ریالی را نشان می‌دهد. دلیل اصلی این افزایش قیمت کمبود تولید داخلی و عواملی مانند نحوه کشف قیمت انحصاری فولاد مبارکه در بورس کالا است. البته قیمت وارداتی ورق گرم فولاد از قیمت تولید داخلی بیشتر است، اما نرخ واردات نباید مدنظر قرار بگیرد، چون هزینه تحریم، تعرفه واردات، هزینه حمل و نقل و غیره به آن اضافه شده است.

تقاضا کاذب است

اما درمقابل مدیر فروش شرکت فولاد مبارکه اصفهان می‌گوید: مدتی است از سوی سندیکای تولید‌کنندگان لوله و پروفیل به شفافیت اطلاعات معاملات فولاد مبارکه در بورس ایراداتی گرفته شده و این در حالی است که از میان صنایع تولیدکنندگان محصولات فولادی، شرکت «فولاد مبارکه اصفهان» نخستین شرکتی بود که وارد بورس کالا شد تا از شفافیت اطلاعات حمایت کند. همچنین اطلاعات شرکت فولاد مبارکه در سامانه کدال بورس قرار دارد، اما چندین سال است که هیچ اطلاعات شفافی از سوی سندیکای مذکور ارائه نشده است. به گفته وی تولیدکنندگان صنایعی مانند خودروسازی که بسیار بزرگ هستند، ورق فولادی را از «فولاد مبارکه» خریداری می‌کنند و اگر کمبود عرضه در این صنعت وجود داشت، باید در محصول نهایی که از ورق تولید می‌شوند نیز حس می‌شد که می‌توان دید صنایعی که از ورق فولاد استفاده می‌کنند تاکنون دچار کمبود نشده‌اند.

رضایت مصرف کنندگان از عرضه بورسی

رسولی، مدیرعامل شرکت «صدرا پروفیل» نیز دراین باره می‌گوید: قیمت محصولات داخلی فولادی از واردات ارزانتر است بنابراین ترجیح می‌دهیم تا محصولات مورد نیاز خود را از داخل کشور تهیه کنیم. در مجموع از ساز و کار بورس کالا رضایت داریم. مهران محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد صنعت مهر یاران لوله پروفیل نیز خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر بازار پروفیل در خارج از بورس کالا شرایط رضایت‌بخشی ندارد و در واقع شفاف نبودن معاملات و نوسانات شدید قیمتی، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به این صنعت وارد کرده‌ است؛ این مسأله، تولیدکنندگان را تحت تأثیر قرار داده و ادامه فعالیت را برای این قشر سخت می‌کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24