Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در بازار سرمایه ما Trailing twelve month (سود محاسبه شده بر مبنای دوازده ماه انتهایی) اخیرا جایگزین earning per share (پیش بینی سود هر سهم) شده است که این تغییر قاعدتا با رفتارهای مختلف و متفاوتی از سوی فعالان بازار سرمایه روبرو شده است و به علت فقدان آموزش کافی و اطلاع رسانی نادرست قاعدتا فعالان بازار را با مشکلاتی روبرو ساخته است. حال این دو موضوع مهم در افشای اطلاعات شرکت ها و نحوه محاسبه آن ها با هم چه تفاوتی دارد و جایگزینی TTM به جای EPS چه تغییراتی را برای ما ایجاد می کند...

رمزگشایی از TTM / بر اساس سود واقعی شرکت ها معامله کنید نه پیش بینی های قابل دستکاری و تغییر

بورس24 :در بازار سرمایه ما Trailing twelve month (سود محاسبه شده بر مبنای دوازده ماه انتهایی) اخیرا جایگزین earning per share (پیش بینی سود هر سهم) شده است که این تغییر قاعدتا با رفتارهای مختلف و متفاوتی از سوی فعالان بازار سرمایه روبرو شده است و به علت فقدان آموزش کافی و اطلاع رسانی نادرست قاعدتا فعالان بازار را با مشکلاتی روبرو ساخته است. حال این دو موضوع مهم در افشای اطلاعات شرکت ها و نحوه محاسبه آن ها با هم چه تفاوتی دارد و جایگزینی TTM به جای EPS چه تغییراتی را برای ما ایجاد می کند.

سعید درخشانی تحلیل گر بازار سرمایه در خصوص این تغییر به بورس24 گفت: در محاسبه EPS سود بر مبنای پیش بینی شرکت ها اعلام می شد و در اصل ناشر بر مبنای پیش بینی خود گزارش عملکرد سال را افشا می کرد که قاعدتا پیش بینی ها با انحراف از واقعیت روبرو است. اما در محاسبه TTM سود بر مبنای عملکرد واقعی 12ماهه شرکت هاست که این محاسبه می تواند بر اساس آخرین گزارش ارائه شده شرکت باشد که علی القاعده به واقعیت هم نزدیک تر است.

وی در ادامه به توضیح TTM پرداخت و گفت: برای به دست آوردن TTM مدت زمان 12ماه گذشته مورد استفاده قرار می گیرد و روشی برای گزارش آمار مالی است، پس از آن شرکت عملکرد مالی خود را برای یک دوره 12 ماهه نشان می دهد اما این دوره لزوما پایان سال مالی شرکت نیست. قاعدتا ارقام TTM برای محاسبه نسبت های مالی استفاده می شود، برای نمونه نسبت قیمت به سودP/E بر اساس TTM نقل می شود، با توجه به این که این محاسبه بر اساس آخرین عملکرد شرکت انجام می شود. این نوع محاسبه به واقعیت نزدیک تر است چرا که در مدل قبلی EPSرا بر مبنای پیش بینی شرکت محاسبه می شد و P/E محاسبه شده مبنای قیمت گذاری سهام بود با توجه به نوع محاسبه عملا شرکت سودی محقق نکرده بود که بر اساس آن نسبت سود به قیمت سهم استخراج شود، به نوعی ناشر در قیمت سهم مداخله داشت در صورتی که با متد جدید سود محقق شده واقعی مبنای محاسبه P/E است که بیشتر نزدیک به واقعیت است.

وی ادامه داد: با توجه به این که این نوع محاسباتی در اقتصاد رایج است و در همه جای دنیا برای محاسبه سود و P/E از همین نسبت استفاده می شود و به نوعی ای پی اسی که بر اساس پیش بینی ناشر باشد منسوخ شده است و این نوع محاسبه اصولا از سوی ناشر اعلام نمی شود و این نوع پیش بینی از سوی تحلیل گران و کارگزاران ارائه می شود،نه بر اساس پیش بینی خود شرکت چون بر آن اساس ناشران به راحتی می توانند به بازار جهت دهند.

درخشانی به عنوان مثال گفت: فرضا یک شرکت داریم 60 تومان سود ساخته و در فروردین سال 97 هستیم و قیمت سهام ما 600 تومان است در نتیجه P/E سهم می شود 10 واحد. ولی در مدل قبلی شرکت از اواخر اسفند یک سود پیش بینی و اعلام می کرد، و براساس آن پی بر ای مثلا می شد 15 در صورتی که پی بر ای عملا 15 نبود چرا که این پی بر ای بر مبنای مفروضاتی بود که ممکن است تا پایان سال محقق شود.

وی گفت: P/E که بر مبنای سود محقق شده محاسبه می شود می تواند ملاک سرمایه گذاری باشد، در حال حاضر P/E بر اساس TTMدر بسیاری از شرکت ها در محدوده 4تا6 است و حدودا P/E بازار سرمایه ما 6 مرتبه است و محاسبه بر مبنای سود محقق شده قاعدتا P/E را کاهش می دهد که اگر مبنای محاسبه ما مفروضات فعلی نیز باشد شرکت ها می توانند تا پایان سال مالی خود سود بیشتری را محقق کنند و در این شرایط می توان بازدهی متوسط 20 درصد را انتظار داشت.

درخشانی در پایان گفت: با توجه به وضعیت سرمایه گذاری در سایر بازارهای اقتصادی می توان این انتظار را داشت که بهترین بازده را بازار سرمایه می تواند داشته باشد و تغییرات جدید از جمله TTM چندان چیز پیچیده ای نیست و بازار کم کم با شرایط جدید همخوانی پیدا خواهد کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24