Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیر عامل شرکت تامین سرمایه سپهر تاکید کرد: بخش عمده ای از خدمات ما به بانک ها و مشتریان بانک هاست. بنابراین به نظر می رسد مصوبه بانک مرکزی در مورد الزام خروج بانک ها از شرکت های تامین سرمایه به نوعی پاک کردن صورت مساله باشد. اگر بانک مرکزی خواهان نظارت بیشتری در مورد فعالیت تامین سرمایه ها و بانک ها باشد قابل قبول تر و منطقی تر است تا این که بخواهد بانک ها را از شرکت های تامین سرمایه خارج کند و عملا این کار نشدنی است...

سریال جدایی بانک ها از تامین سرمایه ها اکران نمی شود...

بورس24 : در خبرها آمده که بانک مرکزی در تازه ترین تصمیمات خود قوانینی را وضع کرده که طبق آن بانک ها باید از صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های تامین سرمایه خارج شده و دست از فعالیت بکشند. در روزهای گذشته درباره اهمیت نقش بانک ها در حوزه صندوق های سرمایه گذاری صحبت کردیم و حالا قصد داریم اهمیت حضور شرکت های تامین سرمایه را به طور کلی در اقتصاد کشور و نقش مهم بانک ها را در فعالیت شرکت های تامین سرمایه بیان کنیم.

برای این که به اهمیت شرکت های تامین سرمایه پی ببریم لازم است تا تعریف دقیقی از این شرکت ها بدانیم. به طور کلی می توان گفت شرکت تامین سرمایه یک واسط مالی است که خدمات متفاوت و متنوعی را ارائه می کند. شرکت های تامین سرمایه در فعالیت ها و خدمات مالی بزرگی فعالیت می کنند که شامل موارد زیر می شود:

تامین سرمایه شرکت ها از راه انتشار سهام و اوراق بدهی

مشاوره برای تنظیم ساختار سرمایه و پدیره نویسی سهام

ضامن شرکت نتشر در برابر سرمایه گذاران در عرضه اولیه سهام

مشاوره برای ادغام و اکتساب شرکت ها

ارزیابی ریسک مالی

درواقع می توان این طور خلاصه کرد که شرکت های تامین سرمایه نه یک شرکت سرمایه گذاری هستند و نه یک بانک ، بلکه زمینه اصلی فعالیت آن ها تامین مالی شرکت هاست.

بر اساس قانون شرکت های تامین سرمایه می توانند فعالیت هایی شامل کارگزاری، معامله گری، بازارگردانی، مشاوره، سبدگردانی، پذیره نویسی، تعهد پذیره نویسی و فعالیت های مشابه را انجام دهند و برای انجام این فعالیت ها می بایست مجوزهای لازم را از سازمان بورس اوراق بهادار دریافت کنند. در حال حاضر حداقل سرمایه لازم برای تاسیس شرکت تامین سرمایه در قالب شرکت سهامی خاص 2،000 میلیارد ریال است.

اما در کشور ما تشکیل شرکت های تامین سرمایه چه تاریخچه ای دارد و به چه زمانی بازمی گردد؟ در دهه 80 با توجه به توسعه بازار سرمایه نیاز به وجود این شرکت ها احساس شد و در همان زمان نیز برخی از شرکت ها سعی کردند تا به صورت غیررسمی خدمات شرکت های تامین سرمایه را به فعالان بازار ارایه کنند. اما نخستین شرکت های تامین سرمایه ای که توانستند مجوز گرفته و فعالیت خود را آغاز کنند تامین سرمایه های نوین و امین بودند.

پس از آن شرکت های دیگری نیز در این حوزه تاسیس شدند که تا کنون شمار آن ها به 9 شرکت رسیده است.

شرکت های تامین سرمایه نوین ، امین، تمدن، امید، بانک مسکن، بانک ملت، سپهر،‌کاردان و لوتوس پارسیان نام شرکت های تامین سرمایه ای است که بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت سازمان بورس اوراق بهادار در کشور فعالیت دارند.

اما کارکرد اصلی شرکت های تامین سرمایه چیست؟ این شرکت ها وظیفه دارند تا به ناشران اوراق بهادار برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای گسترش فعالیت های عملیاتی خود کمک نمایند. در واقع این اصلی ترین وظیفه و کارکرد تامین سرمایه ها به شمار می رود.

در کشور ما نظارت بر فعالیت های تامین سرمایه ها و تعیین کارمزدهای آنان بر عهده نهاد ناظر بازار سرمایه یعنی سازمان بورس اوراق بهادار است ، اما اخیرا بانک مرکزی قوانینی را در نظر گرفته که باید دید نتیجه آن به کجا منتهی می شود.

با توجه به این که ریشه پیدایش تامین سرمایه ها بانک ها هستند و بانک ها سهم بزرگی در تشکیل شدن این شرکت ها که به عنوان واسطه در بازارهای مالی فعالیت می کنند، دارند الزام خروج بانک ها از شرکت های تامین سرمایه چه تبعات یا مزایایی را به دنبال خواهد داشت؟

بانک ها به فروش سهام خود در تامین سرمایه ها تمایل ندارند

علیرضا سیری مدیر عامل شرکت تامین سرمایه سپهر در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره مصوبه بانک مرکزی در خصوص لزوم خروج بانک ها از شرکت های تامین سرمایه ابراز داشت: تامین سرمایه ها در گروه شرکت های ابزاری بانک ها قرار دارند و همه نوع خدمات را به بانک ها ارایه می کنند بنابراین نقش آن ها بسیار حایز اهمیت است.

وی افزود: پیش تر تامین سرمایه جزء نهادهایی که بانک مرکزی برای خروج بانک ها از آن ها الزاماتی را در نظر گرفته بود قرار نداشت اما بعدا شرکت های تامین سرمایه نیز به این ممنوعیت ها اضافه شدند.

او تصریح کرد: قطعا بانک ها به راحتی تمایلی برای فروش سهام خود در تامین سرمایه ها ندارند و احتمالا ممکن است رایزنی هایی را با بانک مرکزی انجام دهند تا از این الزامات صرف نظر شود. آنچه مسلم است این مصوبه مورد استقبال بانک ها قرار نخواهد گرفت و احتمالا بانک ها بر خواسته خود پافشاری خواهند کرد تا شاید بانک بانک مرکزی دستورالعمل جدیدی در این باره وضع کند.

مدیر عامل شرکت تامین سرمایه سپهر تاکید کرد: بخش عمده ای از خدمات ما به بانک ها و مشتریان بانک هاست. بنابراین به نظر می رسد مصوبه بانک مرکزی در مورد الزام خروج بانک ها از شرکت های تامین سرمایه به نوعی پاک کردن صورت مساله باشد. اگر بانک مرکزی خواهان نظارت بیشتری در مورد فعالیت تامین سرمایه ها و بانک ها باشد قابل قبول تر و منطقی تر است تا این که بخواهد بانک ها را از شرکت های تامین سرمایه خارج کند و عملا این کار نشدنی است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24