Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بررسی های بورس ٢۴ نشان می دهد : این شرکت تا پایان امسال باید حدودا ۵٧۵ هزار دستگاه خودرو تولید کند ، در صورتی که در نه ماهه تولید قریب به ۵١٣ هزار دستگاه خودرو را محقق کرده است و قاعدتا تا پایان این ماه توانایی رسیدن به پیش بینی خود را دارد و از این پس تولیدات شرکت بیش از پیش بینی خواهد بود...

فروش بلوکی ایران خودرو چه شد؟؟

بورس24 : ایران خودرو یکی از بزرگترین شرکت های خودرویی کشور است که با نگاهی به عملکرد تولید و فروش آن می توان این انتظار را داشت که پتانسیل تعدیل مثبت را دارد.

بررسی های بورس24 نشان می دهد : این شرکت تا پایان امسال باید حدودا 575 هزار دستگاه خودرو تولید کند ، در صورتی که در نه ماهه تولید قریب به 513 هزار دستگاه خودرو را محقق کرده است و قاعدتا تا پایان این ماه توانایی رسیدن به پیش بینی خود را دارد و از این پس تولیدات شرکت بیش از پیش بینی خواهد بود.

با توجه به بررسی های به عمل آمده در خصوص افزایش قیمت محصولات در این مجموعه می توان به این نتیجه رسید که برخی خودرو ها مشمول قیمت گذاری شورای رقابت است و شرکت دو سالی است که مجوز افزایش قیمت را دارد اما تاکنون این مورد را در خصوص تمام خودرو ها کارسازی نکرده است. شاید بتوان یکی از تهدیدهای حال حاضر در مجموعه را افزایش نرخ ورق و سایر مواد اولیه دانست که با توجه به رشد قیمت محصولات نگرانی جدی به معنی واقعی حاشیه سود شرکت را تهدید نمی کند.

یکی از مواردی که بسیار نظر سهامداران را به خود جلب کرده است بحث تجدید ارزیابی دارایی هاست که آیا عملیاتی می شود یا خیر، اگر در قانون بودجه سال 97 کشور معافیت مالیاتی این ماده لحاظ گردد می توان با قطعیت بیشتری گفت که ایران خودرو از محل تجدید ارزیابی دارایی ها افزایش سرمایه خواهد داشت آن هم به این علت که اولا با توجه به قوانین جدید دولت که بخشی از سهام این شرکت را در اختیار دارد عموما در افزایش سرمایه هایی که از محل آورده نقدی است ، شرکت نمی کند بنابراین در این قسم معمولا افزایش سرمایه باید از محل سود انباشته باشد که ایران خودرو اصولا چنین سودی ندارد و یا از طریق تجدید ارزیابی دارایی این مهم را عملیاتی می کند.

محاسبه دارایی های شرکت با توجه به این که در گذشته صورت گرفته و از طرفی در شیوه گزارشگری جدید مالی IFRS که یکی از مواردی است که در آینده نزدیک جز الزامات بورس برای شرکت ها خواهد بود قیمت هایی که در سر فصل های مختلف درج می گردد بر اساس قیمت های تاریخی نباید باشد بنابراین برای بروز رسانی دارایی ها این مهم در سال 97 باید در دستور کار ایران خودرو باشد.

یکی دیگر از بحث هایی که سهامداران ایران خودرو به آن در هفته های گذشته عکس العمل نشان دادند بحث فروش بلوک 15 درصدی ایران خودرو از سوی سرمایه گذاری سمند و شرکت دیگر زیر مجموعه ایران خودرو بود که منجر به افزایش تقاضا در سهام این شرکت شد، ایران خودرو فراخوان فروش داد اما هنوز آگهی فروش اعلام عمومی نشده است ، گمانه زنی های زیادی برای خریداران این بلوک بود از جمله شرکت قطعه سازی کروز مطرح می شود که سهامداران باید به این موضوع توجه داشته باشند خریداران بلوک های این چنینی که می تواند کرسی هیئت مدیره نیز در اختیار خریدار قرار دهد علاوه بر ارائه مدارک لازم نیازمند دریافت تاییدیه اهلیت از سوی مراجع ذی صلاح نیز دارند پس باید دید که مشریان احتمالی اهلیت شان مورد تائید قرار می گیرد یا خیر.

خبرنگار بورس24 کسب اطلاع کرده که قطعه سازی کروز برای خرید بلوک ایران خودرو پا پیش گذاشته لکن تائید صلاحیت این قطعه ساز به دلیل انحصاری که می تواند در صنعت خودرو با حضور مدیریتی در ایران خودرو ایجاد کند بعید است ، انجام شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24