Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رامین ربیعی مدیرعامل سرمایه گذاری فیروزه در گفت و گو با بورس ٢۴ : داده های متعدد و گاه متناقض در اقتصاد جهانی پیش بینی دقیق دوره های رشد و افت را غیرممکن می کند. به همان اندازه که دلایل و توجیهات برای سناریوی منفی در سال ٢٠١٨ وجود دارد برای سناریوی مثبت نیز وجود دارد لکن با توجه به رشدهای گاه هیجانی سال های اخیر در بازارهای سهام کشورهای توسعه یافته باید منتظر یک دوره اصلاح قیمت و شاید رکود در این بازارها باشیم. پیش بینی زمانی در این باره بسیار دشوار است ولی پیش بینی شخصی من این است که شاخص های سهام آمریکا سال ٢٠١٨ را پایین تر از سال ٢٠١٧ به پایان می رسانند...

فرضیه نزدیک شدن رکود جهانی چقدر درست است؟

بورس24 : نشریه اکونومیست چندی پیش از احتمال وقوع رکود فراگیر در اقتصاد جهان در ماه های پیش رو خبر داده است.این پیش بینی تحلیلی سبب شد تا فعالان اقتصادی نگران شکل گیری رکود همانند بحران جهانی 2008 باشند.اما آیا واقعا می توان شرایط کنونی را به شبه بحران اقتصادی تعمیم داد و مدعی شد که تا چند ماه دیگر بحرانی جهانی رخ خواهد داد؟

رامین ربیعی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری فیروزه در خصوص گمانه زنی های اخیر اکونومیست به خبرنگار بورس24 گفت: پیش بینی های آینده بسیار سخت است. در این که برخی بازار های سهام در جهان به پیک تاریخی خود رسیده اند ، شکی نیست.یکی از دلایل این اتفاق تزریق پول های ارزان و بی پشتوانه در این کشورها در طی یک دهه اخیر است. این پول ارزان هم روی قیمت سهام و هم کومودیتی ها تاثیر گذاشته و به همین دلیل انتظارات رکود و دوره افت و اصلاح قیمت‌ها طبیعی است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این که در خصوص تکرار دوره های رکود جهانی تردیدی وجود ندارد ولی زمانبندی آن قابل پیش‌بینی نیست ، گفت : باید بگوئیم که حتماً این اصلاح قیمت ها در یک برهه زمانی اتفاق می افتد اما این که دقیقا در سال ۲۰۱۸ اتفاق خاصی بیفتد، مشخص نیست.

این فعال اقتصادی با بیان این که فرارسیدن دوره های رکود را نمی توان لزوما 10 سال به 10 سال گمانه زنی کرد ، اظهار داشت : این که برای رسیدن به دوران رکود بر اساس داده های تاریخی سیکل زمانی سنتی در نظر بگیریم ، درست و دقیق نیست.اقتصاد سال های سال می تواند رونق و یا رکود داشته باشد لذا این که در سال آینده جهان به رکود فرو می رود چون در سال 2008 رکود اتفاق افتاده تحلیل منطقی نیست.

وی با اشاره به این که شاید سال آینده وضعیت اقتصاد رو به رونق باشد، زمان رکود اقتصادی را نامعلوم خواند و گفت: داده های متعدد و گاه متناقض در اقتصاد جهانی پیش بینی دقیق دوره های رشد و افت را غیرممکن می کند. به همان اندازه که دلایل و توجیهات برای سناریوی منفی در سال 2018 وجود دارد برای سناریوی مثبت نیز وجود دارد لکن با توجه به رشدهای گاه هیجانی سال های اخیر در بازارهای سهام کشورهای توسعه یافته باید منتظر یک دوره اصلاح قیمت و شاید رکود در این بازارها باشیم. پیش بینی زمانی در این باره بسیار دشوار است ولی پیش بینی شخصی من این است که شاخص های سهام آمریکا سال 2018 را پایین تر از سال 2017 به پایان می رسانند.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری فیروزه افزود: همین که قیمت سهام به پیک تاریخی خود رسیده است، خود نشان دهنده سیگنال های دوره افت قیمت‌ها است. همچنین آمار شاخص های بورس نیویورک و لندن و نزدک و S&P در پیک تاریخی خود قرار دارند، قیمت فلزات اساسی هم به رشد خوبی رسیده اند و این ها همه می توانند نشانه های افت قیمت در آینده نه چندان دور باشند.

گفتنی است ، نشریه اکونومیست اخیرا نوشته بود : عوامل بحران مالی سال 2008 ناشی از حباب مسکن ، افزایش حجم وام گیری شرکت های تامین سرمایه ، نکول بانک ها در اثر عدم بازپرداخت بدهی ناشی از دریافت تسهیلات توسط شرکت ها و مالکین مسکن و سایر عوامل بود که موجب فروپاشی موسسات مالی بزرگ شده و تبخیر نقدینگی ایجاد کرد.این نشریه پیش بینی کرده بود که سال 2018 اقتصاد جهان برای فرو رفتن در رکود آماده است.

جالب است که با مطالعه پیش بینی اخیر اکونومیست به این نتیجه می رسیم که جنس بحران سال 2018متفاوت از سال 2008است ، چرا که بحران جدید ناشی از مسائل سیاسی بین قدرت های بزرگ دنیا است که اقتصاد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24