Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

حمید اعرابی ، مهدی ساسانی ، سعید درخشانی و نیما آزادی چهار فعال حقیقی و تحلیل گر شناخته شده بازار سهام در تحلیلی از اوضاع فعلی بورس متفقا معتقدند که بورس به لحاظ بنیادی نگرانی ندارد لکن بیشترین صدمه به بورس در روزهای گذشته از محل تصمیمات خلق الساعه و برخی رخدادهای بیرونی بوده است...

چهار حقیقی شناخته شده : بازار نگرانی بنیادی ندارد و بر می گردد ؛ از تصمیمات خلق الساعه و متدهای جدید بپرهیزیم!

بورس24 : دستور العمل جدید سازمان بورس و اوراق بهادار که ظرف 48ساعت گذشته هیاهوی زیادی به پا کرد و از آنجا که این تغییرات به ناگهان در بازار وارد شد و همزمان با حوادث سیاسی اخیر بود شاهد افت قابل توجه شاخص در دو روز اخیر بودیم.

یکی از بخش هایی که بسیار از شرایط حال حاضر اثر خواهد پذیرفت سهامداران حقیقی هستند که بیشتر از سایر سهامداران اتفاقات ناگهانی بر آن ها اثر گذار خواهد بود.

خبرنگار بورس24 در گفت و گویی با حقیقی های شناخته شده به آثار و تبعات این دستور العمل پرداخته است...

رانت در بازار با دستور العمل جدید جدی تر می شود...

حمید اعرابی کارشناس و فعال بورس درباره دستور العمل حذف پیش بینی سود و ثبت علامت هشدار در کنار نام بسیاری از شرکت های بورسی به خبرنگار بورس24 گفت : بعضی از دوستان می گویند این تغییرات را بر مبنای مطالعات جهانی انجام دادیم و سبقه مطالعاتی هم دارد. در سبقه مطالعاتی آیا فقط حذف EPS را باید دید؟ سایر ارکان مالی بررسی نشده است؟ نوع بازارگردانی، نحوه پذیرش سهم ها، تخلفات و افشای اطلاعات که دیده نشده است؟ آیا در این مطالعات جهانی که صورت گرفته در آنجا هم معاملات افراد روی میز است که همه ببینند؟ آیا در آنجا کسی با ناشر تماس می گیرد که EPS چقدر است؟ فقط همین یک مورد دیده شده است ، کجای بورس ایران شبیه وال استریت است که این مورد شبیه آنجا باشد. این ها تماما برای فرار از مسولیت ناشر و بخش ناشران است تا مسئولیت ها را از دوش خود بر دارند.

وی ادامه داد: بازار با تغییر یک شبه قوانین آسیب دیده و می بیند و فضایی برای رانت خواران ایجاد می شود. برخی مواردی که در بازار ما رخ می دهد در دنیا جرم است اما در ایران به عرف تبدیل شده است. فضای تحلیل و موارد این چنینی هم صرفا برای گرم کردن سر فعالان بازار است و طناب پوسیده ای به نام EPSکه در دست سهامداران بود را از دست سهامداران گرفتند تا عده ای از این موارد منتفع شوند. فضای رانت خواری در این شرایط در بازار گسترش می یابد . تمام ابزار های بازار با تصمیمات یک شبه نابود شده است و هیچ شفاف سازی ای نشد. تنها می توان یک چیز را در خواست کرد سازمان بورس لطفا قوانین را به حال خود بگذارد و سایر وظایف خود را انجام دهد.

پاک کردن صورت مساله به شرایط بازار کمک نمی کند و این راه جهانی شدن نیست ...

مهدی ساسانی دیگر فعال بازار سرمایه و کارشناس بازار سهام هم به بورس24 توضیح داد:اتفاقاتی اخیرا در بورس توسط مدیران این سازمان در حال اجراست و منجر به تغییراتی در دستور العمل شده است.

طبیعتا باید در نظر بگیریم که اگر بازار قرار است به سمت جهانی شدن برود باید زیر ساخت ها و فرهنگ آن از قبل آماده باشد . هنوز فرهنگ سازی لازم در این راستا صورت نگرفته است و طبیعتا این تغییرات که می خواهیم اسمش را جهانی شدن بگذاریم برای بازار ما بسیار زود است.

ساسانی گفت: وقتی در بازار با معضلاتی چون مخفی سازی سود و تخلفات واضح حسابداری از سوی ناشران روبرو هستیم. پاک کردن صورت مساله نمی تواند به ما کمکی بکند. نرخ های فروشی که شرکت ها در پیش بینی در نظر می گیرند و نرخ هایی که در گزارش های ماهانه ارائه می کنند متفاوت است، این امر نشان می دهد به جای پاک کردن صورت مساله که حذف پیش بینی ها است باید از ناشران و یا همان شرکت ها توضیح بخواهیم. وقتی داده ها را کمتر می کنیم طبیعتا امکان اظهار نظر به تحلیل گران و فعالان بازار را هم نمی دهیم و انحرافات قابل توجهی بین پیش بینی و عملکرد واقعی وجود دارد.

وی در خصوص تعلیق و اتفاقاتی که برای شرکت ها رخ می دهد ، گفت: این که باید به شرکت ها فشار بیاوریم که به سمت استاندارهای جهانی پیش بروند هیچ بحثی نیست و کسی هم با پیشرفت مخالف نیست اما باید دید در پس این موضوع متضرر اصلی کیست شرکت یا سهامدار حقیقی که این حجم از تحولات را بر سرش آوار می کنیم و باید دید آیا می تواند این حجم از اطلاعات و اتفاقات را پردازش کند یا خیر ، حذف پیش بینی ها، تعلیق و لغو پذیرش، حذف EPS و Pبر E همه این اتفاقات ظرف 48 ساعت رخ داده و سهامدار حقیقی که بدون آموزش وارد بازار سرمایه شده چطور می تواند این اطلاعات را پردازش کند؟ سازمان معتقد است که این ها را حذف می کنیم تا افراد به سمت تعدیل بروند و اگر کسی نمی تواند تحلیل کند در صندوق های سرمایه گذاری ورود کند . آیا اصلا صندوق های سرمایه گذاری ما واجد شرایط مناسب هستند. آیا واقعا بازدهی که در سنوات گذشته به ثبت رساندند آن قدر جذابیت دارد که سرمایه گذار بازار سرمایه به سمت این صندوق ها حرکت کند.

ساسانی گفت:بازاری که به صورت شارپ با چند نماد رشد شاخص را تجربه می کند طبیعتا با یک تلنگر هم آسیب می بیند. شاهد این موضوع هستیم که شاخص رشد خود را مدیون چند نماد خاص بود و وقتی اتفاقات اخیر در کشور رخ داد سرمایه گذار ریسک گریز سعی خود را برای قرار گرفتن در حاشیه امن می کند و نهایتا دو روز اخیر را شاهد فشار فروش بودیم. شاهد حمایت از سوی صندوق توسعه بازار و برخی حقوقی ها بودیم اگر منابع در حدی باشد که حمایت ها پایدار بماند، می توان انتظار بازگشت ثبات به بازار را داشت اما طبیعتا اگر فشار فروش طوری باشد که ترس بر بازار ورود کند انتظار خوبی نمی توان داشت پیش بینی می کنم که با توجه به تحولات بنیادی اقتصادی در شرکت ها و افزایش سود آوری که داشتند آینده بازار را می توان مثبت تلقی کرد و در دوره میان مدت 4 تا 6 ماهه انتظار رشد در برخی نماد ها وجود داشته باشد.

هر اقدامی که بتواند قدرت ناشر را کمتر کند به نفع بازار است ...

سعید درخشانی دیگر فعال و تحلیل گر بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سهام به بورس24 گفت : هر اقدامی که بتواند قدرت ناشر را کمتر کند به نفع بازار است و هر اصلاحی که به وجود می آید در ابتدا دارای اشکالاتی است و به مرور این مشکلات مرتفع می شود. نفس حرکت خوب است قبلا نمونه های زیادی از اشکالات در گزارش دهی بسیاری از شرکت ها بود و در شرایطی که اطلاعات روز شرکت ها دارای انحرافاتی است اکتفا کردن به پیش بینی های آتی که بر اساس مفروضات مدیران است قطعا قابل اتکا نیست. باید شرایط پیش بینی برای فعالان بازار برای آینده فراهم باشد و نوع گزارش دهی اصلاح شود که بتوان بر مبنای آن در خصوص سهم تصمیم گیری کرد .به نظر من منفی دو روز اخیر بازار به خاطر این دستور العمل نیست و با جا افتادن این موضوع شرایط بهبود خواهد داشت. در شرایط فعلی فروش شرکت ها مطلوب است و نرخ دلار هم در شرایط خوبی قرار دارد و شرکت های صادرات محور را تقویت می کند.

وی ادامه داد: باید بدنه تحلیل بازار تقویت شود تا شاهد رشد های موقتی برخی سهام نباشیم خوشبختانه روند خوبی آغاز شده و باید زیر ساخت های لازم فراهم شود و اصلاحات ادامه دار باشد. زیر ساخت هایی از جمله صندوق های سرمایه گذاری و سبد گردانی توسعه پیدا کند تا مدیریت دارای افراد و سرمایه گذاری بر عهده این بخش ها باشد و کمترشاهد هیجانات در بازار سرمایه باشیم.

افت شاخص ناشی از دستور العمل جدید نیست ...

نیما آزادی تحلیل گر بازار سرمایه هم در این باره به بورس24 گفت : بحث سود شرکت ها از قبل نیز مطرح بوده و در تمام این مدت هم پیرامون آن بحث شده است آن چیزی که بازار را تحت تاثیر قرار داده بیشتر مربوط به مسائل سیاسی است و ریسک های سیاسی در این بازه زمانی شرایط را می تواند بهبود دهد یا بدتر کند.دستور العمل جدید اثرآنچنانی در افت بازار نداشته است. اما حذف EPS منجر به برخی مشکلات خواهد شد، قطعاخیلی از سهامداران چشمشان برای معامله و تحلیل به صفحه TSE بوده وقتی EPS را حذف کنند و EPS سال گذشته جایگزین شود برای مثال فولاد مبارکه که می تواند امسال به سود 70 تومانی برسد در TSE سودش 27 تومان نشان داده شود، بیشتر خاصیت فریبندگی برای سهامدار دارد ، چرا که همه فعالان بازار که تحلیل گر نیستند این امر منجر به انجام معامله های عجیب وغریب می شود . می توان بر اساس متد های روز دنیا حرکت کرد ، اما نمی دانم چه اصراری است برای خلق متدهای جدید. راهکار این است که همانند مدل های سایر کشور ها اقدام کنند و نیازی به ابتکار و ابداع نیست،گاهی شاید برخی بخواهند نگاهی گذرا به سود و روند حرکت شرکت داشته باشند و در حال حاضر این امکان حذف شده است و باید به کدال مراجعه و تحلیل بنیادی کرد.

وی در پایان گفت:شرایط بازار در حال حاضر در دو روز اخیر تحت تاثیر شرایط خاص پیش آمده بوده است و هیجاناتی را شاهد بودیم اگر قرار باشد این روند نابسامانی ها ادامه دار باشد بازار می تواند هیجان خود را ادامه دهد.اما به نظر می رسد که از امروز شرایط بهتری را شاهد باشیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • فریبرز احمدی زارع
    فریبرز احمدی زارع

    هرکدام ازنظرات فعالان دارای نکات مثبتی بود

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24