Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سوال مهم اینجاست که این تنش های سیاسی و اجتماعی تا کی طول خواهد کشید و چقدر دوام خواهد داشت و در واقع بهتر است اینگونه بپرسیم که ریزش بازار تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

بازار از امروز بر می گردد!؟

بورس24 : پس از آن که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز دوشنبه چهارم دی ماه به ارتفاع بالای 98 هزار واحدی رسید و گمانه زنی ها برای دستیابی به قله 100 هزار واحدی شدت گرفته بود مجموعه عواملی به وجود آمد و دست به دست یکدیگر داد تا شاخص از همان نقطه با کاهش مواجه شود و از فتح قله صد هزار واحدی ناکام بماند.

شاخص کل بورس در 4 روز اخیر بیش از 2.8 درصد افت کرده و از سطح 98 هزار و 358 واحد به 95 هزار و 561 واحد تنزل یافته است. در نخستین روز از دوره اصلاحی اخیر بازار شاخص بورس 206 واحد ریخت. دومین روز شدت عرضه ها موجب کاهش 253 واحدی شد و در سومین روز شاخص به افت 688 واحدی بسنده کرد. اما روز گذشته عرضه ها در بازار تشدید شد و شاخص کل بورس هزار و 650 واحد افت کرد.

بدون شک با بالا رفتن ریسک های سیاسی افق سرمایه گذاران تیره خواهد شد و بنابراین نسبت پی بر ای بازار نیز کاهش خواهد یافت اما نکته قابل توجه این است که با شدت گرفتن تنش های سیاسی آیا شرکت های فعال در بورس از نظر فاندامنتال دچار مشکل خواهند شد؟ قطعا پاسخ به این پرسش منفی است اما تجربه نشان داده که بازار سرمایه ایران همواره در مواقع بحران های سیاسی بسیار احساسی عمل کرده و دچار هیجان می شود. بنابراین همه ما در عبور از این شرایط ناگزیر هستیم.

اما سوال مهم اینجاست که این تنش های سیاسی و اجتماعی تا کی طول خواهد کشید و چقدر دوام خواهد داشت و در واقع بهتر است اینگونه بپرسیم که ریزش بازار تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

روزهای بهتری در راه بازار سرمایه است

عظیم ثابت کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره ریزش اخیر بازار به خبرنگار بورس24 گفت: در شرایط فعلی بازار روندی نسبتا طبیعی را جربه می کند. با وجود این که به نظر می رسد برخورد سهامداران و فعالان بازار سرمایه در روزهای اخیر احساسی بوده اما این عکس العمل فرآیند جدیدی نیست.

وی افزود: معمولا بازار با اتفاقات غیر قابل پیش بینی ، رفتاری احساسی را از خود نشان می دهد. از طرف دیگر رشد اخیر بازار موجب شد تا برخی در این شرایط اقدام به فروش سهام خود و شناسایی سود نمایند.

این کارشناس بازار در ادامه به بازدهی مطلوب بازار در سال جاری اشاره کرد و بیان داشت: در سال جاری بازار رشد مناسبی داشت و شاخص حدود 25 درصد رشد کرد. باید توجه داشت که گاهی بازار به دنبال بهانه است و اگر این بهانه به دست بازار بیفتد اصلاح را در پی خواهد داشت.

او تاکید کرد: در روزهای گذشته چند عامل موجب شد تا بازار مسیر اصلاح را در پیش گیرد. اجرایی شدن آیین نامه جدید سازمان و الزاماتی که برای شرکت ها در نظر گرفته شد و بسیاری از شرکت های مهم و شناخته شده در بازار با علامت تعجبی در کنار گزارش های عملکرد خود در سامانه کدال مواجه شدند آن ها را به نوعی دچار تزلزل کرد.

ثابت اضافه کرد: نکته قابل توجه این است که در حال حاضر هیچگونه بحث فاندامنتالی موجب ریزش قیمت سهام در بازار سرمایه نشده بلکه تصمیماتی که دور از انتظار بازار رخ داده زمینه های لازم برای این ریزش را فراهم ساخته است.

وی با تاکید بر این که مسایل غیر سیستماتیک و تنش های اجتماعی عمده ترین دلایل افت بازار در روزهای اخیر بوده اظهار داشت: پیش بینی می شود شرایط بازار در روزهای آینده بهبود یافته و از شدت عرضه ها کاسته شود. تنها در صورتی که اخبار منفی جدیدی منتشر شود ممکن است بازار به روند کاهشی و ریزشی خود ادامه دهد که این امر بعید و دور از ذهن به نظر می رسد.

او پیش بینی کرد : بازار سهام از امروز روند بهتری به خود بگیرد چرا که روز گذشته حجم حمایت ها و خرید سهام قابل توجه بود.

افزایش قیمت دلار محرک اصلی رشد بازار سرمایه

میثم رادپور یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه هم درباره مهمترین پتانسیل های مثبت بازار در شرایط فعلی به خبرنگار بورس24 می گوید: در حال حاضر تنها عاملی که می تواند محرک بازار سرمایه باشد رشد قیمت دلار است که البته می توان آن را به شمشیر دولبه ای تشبیه کرد. زیرا افزایش قیمت ارز با افزایش عدم اطمینان و نگرانی ها همراه است.

وی افزود: با بالا رفتن عدم اطمینان گرانی ها نیز تشدید خواهد شد و در نتیجه قیمت ها تمایل بیشتری به کاهش پیدا خواهند کرد. از سوی دیگر این نگرانی ها ممکن است فعالان بازار سرمایه را به سمت بازار دلار سوق دهد. اما به طور کلی رشد قیمت دلار همواره برای بازار سرمایه خبر خوبی است و تنها در شرایطی تاثیر مثبت بر بازار سرمایه خواهد داشت که اتفاق و رویداد دیگری رخ ندهد.

این کارشناس بازار در ادامه بیان داشت: شرکت هایی که بخش مهمی از ارزش آن ها مربوط به دارایی های ثابت جدی در ترازنامه آن هاست تاثیرپذیری مثبت بیشتری از رشد قیمت دلار خواهند داشت. به علاوه شرکت های صادرات محور و شرکت هایی که اهرم عملیاتی بالایی دارند و همچنین از اهرم مالی بالایی برخوردار هستند نیز از رشد قیمت دلار بیش از سایر شرکت ها منتفع می شوند.

رادپور در ادامه درباره نحوه تاثیر رشد قیمت دلار بر شرکت هایی که اهرم مالی بالایی دارند گفت: رشد قیمت دلار به معنی افزایش تورم است و وقتی تورم افزایش یابد نرخ سود بانکی نیز از افزایش ناگزیر است. بنابراین شرکت هایی که هزینه فرصت بالاتری دارند با رشد همراه خواهند شد و به طور کلی همه اوراق بهادار با درآمد ثابت نیز با افزایش ارزش همراه خواهند شد. شرکت هایی که اهرم مالی بالایی دارند و منابع مالی خود را به دارایی تبدیل کرده اند از رشد قیمت دلار سود می برند. زیرا بدهی های آن ها مشخص است اما دارایی هایشان با رشد قیمت دلار با افزایش ارزش همراه خواهند شد.

وی با اشاره به شرکت هایی که از رشد قیمت دلار متضرر می شوند اظهار داشت: شرکت هایی که بر مبنای تکنولوژی فعالیت می کنند و دارای دارایی های نامشهود هستند و در واقع در سمت راست ترازنامه آن ها ارزش دارایی های چندانی دیده نمی شود از رشد قیمت دلار تاثیر کمتری می گیرند.

این کارشناس بازار تاکید کرد: بنابراین به طور کلی می توان گفت که سهم های رشدی تاثیر کمتری از افزایش نرخ دلار می پذیرند اما سهام ارزشی که به نوعی به بلوغ رسیده اند از بالا رفتن بهای دلار تاثیر مثبت بیشتری خواهد پذیرفت.

رادپور در ادامه به نکته مهمی اشاره کرد و ابراز داشت: درست است که افزایش قیمت دلار محرک مهمی برای بالا رفتن و صعود بازار سرمایه محسوب می شود اما در وضعیتی که در جامعه نگرانی وجود داشته باشد بازدهی مورد مطالبه سرمایه گذاران نسبت به شرایط عادی بالاتر می رود و در واقع می توان گفت که انتظار سرمایه گذاران از سرمایه گذاری ارتقا می یابد. به این معنی که با افزایش عدم اطمینان و بالا رفتن نگرانی در جامعه بازدهی مورد انتظار سهامداران بالاتر رفته و در واقع هزینه فرصت آن ها افزایش می یابد و در نتیجه نسبت به شرایط عادی انتظار دارند که قیمت سهام رشد بیشتری داشته باشد و چنانچه این انتظار و توقع آن ها برآورده نشود ممکن است به سمت سایر بازارها گرایش پیدا کنند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • فریبرز احمدی زارع
    فریبرز احمدی زارع

    تایید میکنم

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24